خداحافظی با یک اسطوره - موبایل هوشمند نوکیا (مجدداً) به تاریخ پیوست؟

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : HMD Global ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : شرکت نوکیا که در گذشته‌ای نسبتاً دور و دیرزمانی قبل از معرفی آیفون و اوج‌گیری گلکسی‌های سامسونگ چندین و چندسال به‌عنوان سلطان بی و چرای دنیای موبایل شناخته می‌شد حالا با آینده‌ای مبهم روبروست چرا که مجموعه HMD Global از تصمیم خود برای تولید گوشی‌های جدید این شرکت با برند HMD خبر داده که آن را تلویحاً باید به‌معنای پایان دوران نچندان طلایی نوکیا در HMD تلقی کرد. ساخت گوشی با برند HMD البته خبر جدیدی به‌حساب نمی‌آید و این شرکت چند ماه پیش در سپتامبر 2023 از تصمیم خود برای عملی کردن این تصمیم سخن به میان آورده بود. بدین‌ترتیب در صورت محقق شدن پیش‌بینی‌ها می‌توان به‌زودی وداع تلخی را با اسطوره فراموش‌نشدنی دنیای موبایل انتظار کشید.

اگر تجربه استفاده از موبایل در دهه 90 یا در سال‌های نخستین هزاره جدید میلادی را داشته باشید با درصد احتمال بالایی می‌توان حدس زد که حداقل یک گوشی موبایل نوکیا در لیست دستگاه‌های مورد استفاده شما جای گرفته باشد. از نوکیا در روزهای طلایی این کمپانی همواره به‌عنوان برند بلامنازع و شماره یک غیر قابل تردید دنیای موبایل یاد می‌شد که با مجموعه‌های رویایی و خاطره‌انگیزی مثل فیچرفون‌های مستحکم و دوست‌داشتنی، سری گیمینگ N-Gage، گوشی‌های پیشرفته سری N (و شاه‌بیت پر طرفدار آن یعنی N95) و کامپیوترهای پرتابل سری Communicator کیلومترها از رقبای کوچک و بزرگ خود فاصله داشت.

Nokia N95

نوکیا که سال‌های سال پیش از تولد پلتفرم‌های موبایل امروزی با سیستم‌عامل سیمبین (Symbian) امکان نصب برنامه‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند این شرکت را ارائه می‌کرد در برهه‌های زمانی حساس با تأخیر در تصمیم‌گیری (همچون دیرکرد در پذیرش صفحه‌نمایش‌های لمسی) یا اتخاذ تصمیماتی برخلاف جریان آب (همچون انتخاب سیستم‌عامل ویندوزفون مایکروسافت) با مشکلات بزرگی روبرو شد که در ابتدا آرام‌آرام و مرحله به مرحله و سپس به‌یکباره جایگاه این شرکت را از شماره یک دنیای موبایل به برندی فراموش شده تنزل داد؛ مشکلاتی‌که یک بار در سال 2016 و قبل از قرارداد با HMD و حالا پس از تمایل HMD‌ برای تولید گوشی با برند بومی در آستانه مرگ کامل قرار دارد.

خبر ساخت گوشی با برند HMD را نخستین بار ژان-فرانسوا بری (Jean-Francois Baril)، رئیس، مدیرعامل و از بنیانگذران HMD Global در سپتامبر گذشته در حساب شبکه LinkedIn خود منتشر کرد که در آن از همزیستی هر دو برند HMD و نوکیا و انتظار برای یک همکاری با شرکای جدید هیجان‌انگیز سخن به میان آمده بود. کم‌تر از چهار ماه بعد از این خبر اما ظاهراً HMD در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و حالا ضمن تیزینگ و تبلیغات برای گوشی‌های آینده این شرکت با برند HMD تمامی نشانه‌های قبلی همکاری با نوکیا را به‌دست فراموشی سپرده است؛ در پست کوتاهی که به‌همین منظور در وب‌سایت HMD دیده می‌شود این شرکت در عنوان مقاله، خود را همچنان سازنده گوشی‌های نوکیا می‌داند اما درادامه بر این نکته تأکید دارد که موارد بیش‌تری در راه است.

در ادامه این پست این‌گونه می‌خوانیم: «شما همچنان می‌توانید در HMD.com به خرید گوشی‌ها، تبلت‌ها و لوازم جانبی نوکیا ادامه دهید و دستگاه‌های نوکیا فعلی شما به دریافت پشتیبانی کامل و حمایتی که شایسته آن هستند (درست مطابق زمان وارانتی آن‌ها) ادامه می‌دهند.» این جمله با این‌که در نگاه اول نکته خاصی را جز امکان خرید و ادامه پشتیبانی دستگاه‌های نوکیا در بر ندارد اما دقت به کلمات انتخاب شده در این جمله و توجه به این نکته مهم که تا زمان پایان قرارداد HMD با نوکیا در سال 2026 کم‌تر از 2 سال دیگر باقی‌ست به‌خوبی می‌توان از تصمیم HMD Global برای کنار گذاشتن نوکیا در بازه زمانی کوتاهی در آینده سخن گفت.

شایعات در مورد گوشی‌های آینده شرکت HMD از مدتی پیش بالا گرفت و حتی برخی گمانه‌زنی‌ها به طراحی دو سری محصول در این HMD و سه گوشی برای هریک از این دو خانواده اشاره داشته‌اند. خود این شرکت نیز در تیزینگ جدیدی که به همین منظور در وب‌سایت HMD دیده می‌شود رندرهای اولیه‌ای را از گوشی‌های احتمالی شرکت با برند HMD را به‌نمایش گذاشته (تصاویر زیر) که گمانه‌زنی‌های پیشین را تأیید می‌کنند. در این تصاویر سه گوشی با رنگ‌های سبز و صورتی دیده می‌شوند که البته گوشی میانی ظاهراً مشابه گوشی صورتی سمت راست به‌نظر می‌رسد اما گوشی سمت چپ با لبه‌های صاف و سه لنز دوربین متفاوت از دو مدل دیگر است. برخی خبرهای تأیید نشده دیگر نیز به کدنام محصولات معرفی نشده HMD اشاره دارند که از آن‌ها با عناوین Legend و Pulse یاد می‌شود.

اشارات جسته و گریخته و غیر مستقیم HMD در مورد کنار گذاشته شدن برند نوکیا با توجه به نشانه‌های دیگری در این زمینه مثل ری‌دایرکت شدن آدرس nokia.com/phones به سایت HMD.com صورت جدی‌تری به‌خود می‌گیرد. حساب کاربری MyNokia در شبکه X (توییتر سابق) به‌عنوان کانال رسمی فروش محصولات برند نوکیا نیز از بسته شدن «همه کانال‌ها» در هفتم فوریه (18 بهمن) خبر داده است.

در پایان توجه به این نکته اهمیت دارد که شرکت مادر نوکیا یعنی Nokia Corporation همچنان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های در زمینه تجهیزات مخابراتی و تجهیزات شبکه بوده با در اختیار داشتن بیش از 6 هزار پتنت و حق اختراع ثبت شده، نامی حذف‌نشدنی و غیر قابل انکار به‌خصوص در نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی‌ به‌نظر می‌رسد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا