معرفی Mate X5 – تاشوی جدید هواوی با نمایشگر 7.85 اینچی، لنز پریسکوپی و شارژ بی‌سیم

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، Huawei Mate X5 ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : به دنبال معرفی غیرمنتظره گوشی‌های جدید هواوی در چند هفته اخیر (از جمله Mate 60 و Mate 60 Pro)، این شرکت چینی مجددا به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی از یک اسمارت‌فون جدید دیگر پرده برداشت. این محصول جدید Huawei Mate X5 نام داشته و یک دیوایس تاشو محسوب می‌شود. این گوشی جدید در حقیقت نسخه به‌روزرسانی‌شده Mate X3 است که اواخر مارچ 2023 معرفی شده بود. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا گوشی تاشوی جدید هواوی Mate X4 نام‌گذاری نشده است؟ ظاهرا با توجه به اینکه در فرهنگ چین عدد 4 چندان خوش‌یمن نیست، هواوی ترجیح داده که با صرف‌نظر از این عدد، محصول جدیدش را Mate X5 بنامد. در ادامه با معرفی این گوشی جدید با ما همراه باشید.

از لحاظ ظاهری Mate X5 تفاوت چندانی با Mate X3 نداشته و تقریبا همان طراحی را در اینجا نیز شاهد هستیم. Mate X5 در رنگ‌های ارغوانی، سبز، سفید، مشکی و طلایی روانه بازار خواهد شد. در مدل‌های ارغوانی و سبز شاهد به کارگیری چرم مصنوعی هستیم، اما در ساخت مدل‌های سفید، مشکی و طلایی ظاهرا از شیشه استفاده شده است. با توجه به درجه حفاظت IPX8 این دیوایس در برابر پاشیده شدن آب مقاوم خواهد بود. Mate X5 در ابعاد 5.3×141.5×156.9 میلی‌متر طراحی شده و حدود 245 گرم وزن دارد. البته وقتی این گوشی را تا می‌کنید عرض آن به 72.4 میلی‌متر کاهش و ضخامتش به 11.08 میلی‌متر افزایش می‌یابد.

گوشی تاشوی Mate X5 دارای دو نمایشگر داخلی و خارجی است. نمایشگر داخلی یک نمونه LTPO OLED به قطر 7.85 اینچ و رزولوشن 2224×2496 پیکسل است. نرخ تازه‌سازی این پنل به شکل تطبیقی بین 1 تا 120 هرتز متغیر بوده و نرخ نمونه برداری تاچ آن 240 هرتز عنوان شده است. این نمایشگر به تکنولوژی کاهش نور صفحه PWM با فرکانس 1440 هرتز مجهز شده و طبق ادعای شرکت سازنده با انگشتان خیس هم می‌توان با آن کار کرد. دو تأییدیه برای دقت رنگ و همچنین نمایش دقیق رنگ از TÜV Rheinland نیز ذیل مشخصات این نمایشگر ذکر شده‌اند.

نمایشگر خارجی 6.4 اینچی نیز با همان تکنولوژی LTPO OLED ساخته شده و رزولوشن آن برابر با 1080×2504 پیکسل اعلام شده است. نرخ تازه‌سازی این نمایشگر تفاوتی با نمایشگر داخلی نداشته و تا 120 هرتز متغیر است، اما نرخ نمونه‌برداری تاچ آن با 60 واحد افزایش به 300 هرتز می‌رسد. یکی از برتری‌های این نمایشگر، بهره‌مندی از شیشه مقاوم Kunlun Glass به عنوان محافظ است. طبق ادعای هواوی، این شیشه موفق شده نخستین تأییدیه پنج ستاره از SGS برای مقاومت در برابر خط و خش و همچنین مقاومت در برابر رها شدن را دریافت کند.

هواوی هنوز نام چیپ‌ست مورد استفاده در Mate X5 را فاش نکرده، اما برخی منابع از حضور تراشه 7 نانومتری Kirin 9000s در این گوشی خبر داده‌اند؛ همان چیپ‌ستی که در ساخت Mate 60 Pro نیز به کار گرفته شده بود. شرکت سازنده، دو گزینه 12 و 16 گیگابایتی را برای RAM گوشی در نظر گرفته و حافظه داخلی آن نیز 512 گیگابایت است که از طریق نانومموری می‌توان آن را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقاء داد. ناگفته نماند، Mate X5 در یک ورژن پیشرفته موسوم به Collector’s Edition نیز به تولید خواهد رسید که حافظه رم آن 16 گیگابایت و حافظه داخلی آن 512 گیگابایت و یا 1 ترابایت خواهد بود.

دپارتمان اپتیک Mate X5 شامل سه دوربین در پشت و دو دوربین سلفی است. دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار کرفته است. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار بوده و علاوه‌بر فیلم‌برداری 4K می‌تواند ویدئوی اسلوموشن را با وضوح 1080p و سرعت 960 فریم در ثانیه ضبط کند. از دیگر امکانات این دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: حالت شب، HDR، حالت ماکرو، زوم صوتی، عکاسی تایم-لپس، تصویر-در-تصویر تله‌فوتو، حالت پرتره، حالت حرفه‌ای، پانوراما، فیلتر هوشمند، واترمارک، اصلاح اسناد، عکس دینامیکی و برداشت با لبخند.

یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 به کمک دوربین اصلی می‌آید. البته عنوان بهترین دوربین مکمل در این گوشی را باید به دوربین تله‌فوتوی 12 مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی آن اهدا کنیم. این دوربین دارای دیافراگم f/3.4 بوده و به لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) مجهز است. زوم اپتیکال 5 برابری و زوم دیجیتال تا 50 برابر سوژه از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند. ناگفته نماند، یک دوربین سلفی درون حفره نمایشگر داخلی و یک دوربین سلفی دیگر درون حفره نمایشگر خارجی قرار گرفته‌اند که هر دو 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 هستند.

باتری Mate X5 ظرفیتی معادل 5,060 میلی‌آمپر ساعت دارد. پشتیبانی از استاندارد شارژ سیمی 66 واتی و شارژ بی‌سیم 50 واتی از مهم‌ترین قابلیت‌های این باتری محسوب می‌شوند. جالب است که Mate X5 از شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی کرده و به این ترتیب، تنها با قرار دادن یک دیوایس دیگر بر پشت Mate X5 می‌توانید باتری آن را با توان 7.5 وات شارژ کنید. (البته به شرطی که آن دیوایس هم از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی کند) ناگفته نماند، علاوه بر حسگر اثر انگشت که روی لبه گوشی تعبیه شده، قابلیت تشخیص چهره نیز در این اسمارت‌فون پیش‌بینی شده است.

سیستم‌عامل گوشی HarmonyOS 4.0 است و امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به پشتیبانی از حرکات دست یا جسچرها اشاره کرد. به لطف این جسچرها می‌توان بدون نیاز به لمس صفحه گوشی بین ویدئوها، تصاویر و صفحات وب جابه‌جا شد. شرکت سازنده درباره شبکه ارتباطی این گوشی سکوت کرده، اما احتمال پشتیبانی از ارتباطات 5G در این گوشی بسیار قوی است. طبق ادعای هواوی، آنتن موسوم به Lingxi در این اسمارت‌فون به لطف الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند بهترین سیگنال شبکه را دریافت کند. نکته جالب دیگر، پشتیبانی از پیام‌رسانی ماهواره‌ای دوطرفه از طریق ماهواره Beidou است که البته صرفا در چین امکان‌پذیر است. بلوتوث 5.2، پورت USB-C و NFC سایر گزینه‌های ارتباطی این گوشی به شمار می‌روند.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید Mate X5 در سایت VMall شروع شده، اما فروش این گوشی در چین رسما از 15 سپتامبر (24 شهریور) آغاز خواهد شد. قیمت این گوشی هوشمند هنوز از سوی هواوی اعلام نشده است.

منبع : Huawei


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا