معرفی گلکسی Z Fold5 تاشوی جدید سامسونگ با لولای جدید و ضخامت و وزن کم‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، پرچمدار Flagship ، Samsung Galaxy Z Fold5 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ ساعاتی پیش در روز چهارشنبه 26 جولای 2023 (4 مرداد 1402) طبق برنامه از پیش مشخص شده از نسل جدید محصولات سخت‌افزاری خود در کلاس‌های مختلف پرده برداشت که علاوه بر دو گوشی تاشوی Z Fold5 و Z Flip5 شامل سه تبلت جدید خانواده Galaxy Tab S9 و دو ساعت هوشمند Watch6 و Watch6 Classic می‌شود. گوشی تاشوی افقی Galaxy Z Fold5 به‌نوعی پیشرفته‌ترین و سطح بالاترین محصول رونمایی شده در این نوبت است که جدا از تغییر طبیعی پردازنده، در طراحی و مکانیزم لولا با Z Fold4 سال گذشته تفاوت دارد. بسیاری از المان‌های کلیدی این گوشی از جمله صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی، وضوح دوربین‌های اصلی و سلفی و حجم رم و حافظه داخلی البته روی کاغذ بدون تغییر مانده‌اند.

طراحی - رنگ - لولای جدید

گلکسی Z Fold5 در نگاه اول تغییرات چندان بزرگی را نسبت به نسل قبلی این کلاس نشان نمی‌دهد و شکل و جایگاه دوربین‌‌ها، فرم و ابعاد نمایشگر خارجی و حتی ظاهر صفحه‌نمایش داخلی نیز کاملاً به تجربه Z Fold4 نزدیک است. یک تغییر مهم اما جایگاه این گوشی را نسبت به قبل متحول کرده و تلاش یک ساله سامسونگ برای ساخت مدلی جدید در این رده را شایسته توجه بیش‌تری می‌کند؛ لولای جدید این گوشی که با عنوان Flex Hinge شناخته می‌شود از ساختار ریل دوگانه بهره می‌برد و بدین‌ترتیب با حذف فرم دوکی‌شکل ایجاد شده هنگام بسته بودن دستگاه که در مدل‌های قبلی شاهد آن بودیم ضخامت یکسانی را برای Z Fold5 در حالت بسته در تمامی قسمت‌ها ایجاد می‌‌کند. این ضخامتِ 13.4 میلی‌متری نسبت به ضخامت بسته Z Fold4 یعنی 14.2 تا 15.8 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و حالا از نازک‌ترین قسمت Fold4 نیز 0.8 میلی‌متر نازک‌تر شده است.

کیفیت عملکرد لولای جدید Z Fold5 از طرف شرکت سازنده تا 200 هزار بار تضمین شده و روی کاغذ تا چندین سال بدون مشکل به‌کار خود ادامه می‌دهد. طول و عرض حالت باز این گوشی به‌ترتیب به 154.9 و 129.9 میلی‌متر می‌رسد که نسبت به Z Fold4 با طول و عرض 155.1 و 130.1 هر دو 0.2 میلی‌متر کم‌تر شده‌‌اند. تغییر بزرگ‌تر در وزن دستگاه رخ داده و روند کاهش وزن این کلاس از 282 گرم در Z Fold2 به 271 گرم در Z Fold3 و به 263 گرم در Z Fold4 بار دیگر ادامه پیدا کرده و Z Fold5 با وزن 253 گرمی شرایط بسیار بهتری را نسبت به گذشته نشان می‌دهد. این گوشی برخلاف برخی از گمانه‌زنی‌های پیشین همچنان با استاندارد مقاومت IPX8 ارائه شده و با وجود امکان غوطه‌وری در آب، مقاومتی در برابر نفوذ گرد و خاک ندارد. هر دو ساید بخش رویی گوشی یعنی روی صفحه‌نمایش خارجی و قسمت پشتی دوربین‌ها با پوشش Gorilla Glass Victus 2 پوشیده شده و فریم فلزی پیرامونی نیز طبق معمول از جنس آلیاژ مستحکم آلومینیوم یا آن‌گونه که سامسونگ می‌گوید، Armor Aluminum ساخته شده است.

Z Fold5‌ در سه رنگ مشکی، آبی یخی و کرم ارائه می‌شود که دوتای آخر رنگ‌های جدید این مدل بوده و آن را در مقایسه با رنگ‌های خاکستری و بژ Z Fold4 متمایز می‌کنند. فولد 5 علاوه بر این رنگ در دو رنگ خاکستری و آبی نیز ارائه می‌شود که به‌صورت انحصاری در سایت سامسونگ برای فروش در دسترس خواهند بود.

S Pen

نسخه اختصاصی و جدید قلم مخصوص گوشی فولد با نام S Pen Fold Edition باریک‌تر و فشرده‌تر از گذشته بوده و از این رو ضمن تسهیل فرایند نوشتن روی صفحه‌نمایش جابه‌جایی آن نیز آسان‌تر خواهد بود. سامسونگ طبق انتظار امسال نیز جایی روی بدنه برای قرارگیری قلم S Pen تعبیه نکرده و این قلم هم‌رنگ بدنه گوشی همچنان بلاتکلیف و بدون جا و مکان بوده و تنها راه حمل آن همراه دستگاه تهیه قاب جداگانه‌ای‌ست که محلی برای قرارگیری S Pen دارد.

صفحه‌نمایش خارجی - دوربین سلفی خارجی

صفحه‌نمایش خارجی Z Fold5 تفاوتی نسبت به قبل نداشته و همان پنل 6.2 اینچی پیشین با وضوح 904×2316 پیکسل با نسبت کاملاً کشیده 23.1:9 در این گوشی نیز به‌کار گرفته شده است. فناوری ساخت Dynamic AMOLED 2X و نرخ رفرش آن در بازه 48 تا 120 هرتز قابل تغییر است. بالای این صفحه‌نمایش نیز دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی دوم گوشی قرار دارد که با f/2.2، اندازه پیکسل 1.22 میکرونی و میدان دید 85 درجه‌ای ظاهراً تغییری نسبت به دوربین حاضر در Z Fold4 نکرده است.

صفحه‌نمایش داخلی - دوربین سلفی زیر لایه نمایشگر

منظره داخلی گوشی همانی‌ست که از Z Fold4 به‌خاطر داریم و در این‌جا نیز یک صفحه‌نمایش 7.6 اینچی انعطاف‌پذیر Dynamic AMOLED 2X با وضوح 1812×2176 پیکسل و تراکم 374ppi انتظار شما را می‌کشد. دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی این قسمت به‌سبک Z Fold4 زیر لایه نمایشگر پنهان شده و با f/1.8، اندازه پیکسل 2 میکرونی و میدان دید 80 درجه‌ای ظاهراً تفاوتی با گذشته ندارد. یک نکته جدید در این قسمت، روشنایی صفحه‌نمایش است که در حالت عادی از 1,000 به 1,200 نیت رسیده و روشنایی نقطه‌ای آن نیز از 1,300 به 1,750nits‌ ارتقاء یافته است. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار عملکرد بهتری را از آن در شرایط نوری مختلف داشت. این صفحه‌نمایش از نوع LTPO بوده و نرخ رفرش آن از 1 تا 120 هرتز قابل تغییر است. سنسور اثر انگشت در Z Fold5 مثل اکثر نمونه‌های این کلاس و البته مشابه Z Fold4‌ در لبه کناری دستگاه جای دارد.

دوربین‌های اصلی

سامسونگ تغییری در دوربین‌های اصلی Z Fold5 نیز نداده و شامل همان سه واحد آشنای پیشین یعنی دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی با f/1.8، اندازه پیکسل 1 میکرونی و قابلیت OIS لنز، دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فتو با لنز OIS‌ دارای دیافراگم 2.4 و دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2‌ و میدان دید 123 درجه‌ای می‌شود که هنوز ظاهراً از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند. این البته به‌معنای یکسان بودن کیفیت عکس‌های این مجموعه با Z Fold4‌ نبوده و با ارتقاء بخش‌های پردازشی به‌خصوص پروسسور سیگنال تصویری (ISP) حاضر در چیپ‌ست جدیدِ این مدل، احتمالا با برخی بهبودها و تفاوت‌ها روبرو خواهیم شد.

پردازنده - حافظه

پردازش در Z Fold5 طبق انتظار با نسخه اورکلاک شده Snapdragon 8 Gen 2 با پسوند For Galaxy انجام می‌شود که پیش از این در سری S23 نیز به‌کار گرفته شده بود. فرکانس تک هسته Cortex-X3 این چیپ‌ست از 3.2 به 3.36 گیگاهرتز رسیده و گرافیک Adreno 740 آن نیز سرعت کلاک بیش‌تری نسبت به نسخه عادی این پروسسور دارد. این چیپ‌ست به‌گفته سامسونگ نسبت به Snapdragon 8+ Gen 1 حاضر در Z Fold4 تا 18 درصد در پردازش، تا 32 درصد در گرافیک و تا 25 درصد در واحد پردازش عصبی با ارتقاء روبرو شده است. سامسونگ در زمینه خنک‌سازی این مدل نیز تغییراتی را اعمال کرده و در همین راستا اتاقک بخار یا VC دستگاه، 38 درصد بزرگ‌تر شده است. رم ثابت 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256/512 گیگابایتی و 1 ترابایتی تفاوتی نسبت به Z Fold4 نکرده اما ظاهراً نوع رم به LPDDR5X و نوع حافظه داخلی به UFS 4.0 ارتقاء پیدا کرده‌اند.

باتری - شارژر

ظرفیت باتری دستگاه برای سومین سال پی‌درپی تغییری نکرده و همان 4,400 میلی آمپر ساعتی پیشین است اما با توجه به ثابت ماندن تقریبی مشخصات صفحه‌نمایش‌ها و استفاده از یک پروسسور کم‌مصرف‌تر 4 نانومتری احتمالا تا حدی با دوام بهتری در Z Fold5 روبرو می‌شویم. حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی این مجموعه نیز بدون تغییر 25 وات بوده و شارژ 15 واتی بی‌سیم و 4.5 واتی معکوس بی‌سیم نیز به‌قرار سابق است. 30 دقیقه اتصال شارژر استاندارد 25 واتی سامسونگ به Z Fold5 به‌گفته شرکت سازنده برای پر کردن 50 درصد ظرفیت باتری کافی خواهد بود.

سیستم‌عامل - گزینه‌های جدید نرم‌افزاری

Z Fold5 با سیستم‌عامل اندروید 13 (ظاهراً نسخه L) ارائه شده و طبیعتاً از جدیدترین نسخه رابط کاربری One UI نیز برخوردار است. بخش نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های مرتبط با صفحه‌نمایش بزرگ داخلی در این رابط کاربری با نکات تازه‌ای همراه شده که از آن جمله می‌توان به امکان دسترسی به چهار اپلیکیشن جدیداً استفاده شده در تسک‌بار بهبود یافته پایین صفحه (Advanced Taskbar) برای مولتی‌تسکینگ آسان‌تر و سوییچ راحت‌تر بین برنامه‌ها اشاره کرد.

هیدن پاپ-آپ دیگر گزینه قابل اشاره در این بخش است که در آن یک برنامه می‌تواند در پس‌زمینه به کار خود ادامه دهد، برای مثال کاربر امکان تماشای همزمان یک ویدئو به‌صورت تمام‌صفحه و چت کردن در گوشه‌ای از صفحه نمایش، از طریق یک پاپ‌آپ شناور با این ویژگی فراهم می‌شود.

گرفتن و رها کردن (drag & drop) دو انگشتی دیگر نکته جدید قابل اشاره در این قسمت است که در آن کافیست به سادگی تصویری را در گالری سامسونگ با یک انگشت لمس کرده، نگه دارید و از انگشت دیگر برای باز کردن برنامه Notes استفاده کنید و در نهایت با رها کردن تصویر در برنامه مذکور انتقال را کامل کنید.

حالت فلکس (Flex Mode) (که در هنگام باز بودن زاویه‌دار گوشی و شرایطی مثل مشاهده ویدئو در یکی از دو نیمه دستگاه در نیمه پایینی آن ظاهر می‌شود) با تغییراتی همراه شده که از آن جمله می‌توان به دسترسی به تاچ‌پد، امکان عقب و جلو کردن 10 ثانیه‌ای ویدئو و نمایش اطلاعات محتوای در حال پخش در بالای صفحه اشاره کرد.

قیمت - زمان حضور در بازار

Samsung Galaxy Z Fold5 از روز رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازار نیز به یک هفته بعد یعنی 11 آگوست (20 مرداد 1402) موکول شده است. این گوشی تا چهار آپدیت سیستم‌عامل و 5 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. قیمت نسخه پایه این گوشی 1,799 دلار تعیین شده است.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 5 در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold5 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold5 در ایران از 89,890,000 تومان تا 99,390,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold5 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا