آشنایی با Infinix GT 10 Pro – گیمینگ‌فونی با ظاهری فانتزی و دوربین 108 مگاپیکسلی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، نسل پنجم 5G ، دیمنسیتی 8050 Dimensity 8050
واحد خبر mobile.ir : Infinix، به همراه Tecno و Itel، هر سه زیرمجموعه یک هولدینگ بزرگ چینی به نام Transsion هستند. برای اینکه جایگاه این هولدینگ را در مقیاس جهانی بدانید، بد نیست به گزارش اخیر مؤسسات Canalys و IDC اشاره کنیم. طبق داده‌های این گزارش‌ها، Transsion در پایان سه‌ماهه دوم 2023 موفق شد در عرضه گوشی‌های هوشمند برای اولین بار در جمع پنج برند برتر جهان قرار بگیرد. با ذکر این مقدمه، قصد داریم به سراغ معرفی اسمارت‌فون جدید Infinix برویم که اخیرا در 2 آگوست 2023 (11 مرداد 1402) معرفی شد. این گوشی Infinix GT 10 Pro نام داشته و با وجود اینکه برای بازی طراحی شده، در قیاس با سایر گیمینگ‌فون‌ها، قیمت چندان بالایی ندارد.

شاید از خود بپرسید که چرا کمپانی‌های مختلف و حتی برندهای کمتر شناخته شده‌ای مثل Infinix اقدام به تولید گوشی‌های گیمینگ می‌کنند. پاسخ ساده است: در حال حاضر گیمینگ بزرگ‌ترین صنعت در حوزه تفریحات و سرگرمی به شمار می‌رود. طبق داده‌های گزارشی از مؤسسه تحقیقاتی SuperData Research در سال 2020، بازار جهانی گیمینگ (به ارزش 159 میلیارد دلار) 8 برابر صنعت موسیقی (19.1 میلیارد دلار) و 4 برابر صنعت سینما (41.7 میلیارد دلار) گردش مالی دارد. برای نمونه ارزش صنعت ورزش‌های الکترونیکی یا esport خود به‌تنهایی بالغ بر 1.1 میلیارد دلار است. همین مقایسه کافی‌ست تا دلیل گرایش برندها به سمت تولید گوشی‌های گیمینگ برای ما روشن شود.

در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات Infinix GT 10 Pro را ملاحظه می‌کنید.

طراحی ظاهری

مثل اکثر گوشی‌های مخصوص بازی، Infinix GT 10 Pro نیز ظاهری فانتزی و متمایز دارد. شرکت سازنده در طراحی قسمت پشتی گوشی از تم‌های Cyberpunk و Mecha – که هر دو در ژانر علمی-تخیلی به وفور یافت می‌شوند – استفاده کرده است. Infinix GT 10 Pro در دو رنگ‌بندی مشکی (Cyber Black) و نقره‌ای (Silver Mirage) به تولید می‌رسد. در ورژن مشکی، رگه‌هایی از نارنجی نیز به چشم می‌خورد که تلفیقی زیبا را ایجاد می‌کند. در مدل نقره‌ای رنگ نیز برخی قسمت‌ها فتوکرومیک بوده و با تغییر شدت تابش نور، به رنگ‌های صورتی و آبی روشن درمی‌آیند. گفتنی‌ست، این گوشی در ابعاد 8.1×75.89×162.66 میلی‌متر طرحی شده و 187 گرم وزن دارد.

یکی از ابتکارات جالب Infinix، تعبیه 5 مینی LED در قسمت پشتی است. علاوه بر زیبایی، این ال‌ای‌دی‌ها قابل شخصی‌سازی بوده و کاربر می‌تواند برای تماس ورودی، نوتیفیکیشن‌ها، بازی، شارژ و روشن شدن گوشی، افکت‌های دلخواه را تعریف کند. جالب است که این مینی LEDها می‌توانند نقش رقص نور در هنگام پخش موزیک را نیز ایفا کنند. در کنار جنبه‌های ظاهری، لازم به ذکر است بدنه گوشی حائز درجه حفاظت IP53 بوده و تا حدی در برابر آب و گرد و خاک مقاوم است. جالب است بدانید شرکت سازنده حتی در طراحی جعبه محصول نیز خلاقیت به خرج داده و می‌توان از این جعبه به عنوان آمپلی‌فایر (تقویت‌کننده) صوتی و یا نگه‌دارنده گوشی به هنگام شارژ استفاده کرد.

نمایشگر

یک نمایشگر AMOLED (از نوع LTPS) در جلوی گوشی خودنمایی می‌کند. این پنل 10 بیتی قطری برابر با 6.67 اینچ داشته و رزولوشن آن +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) اعلام شده است. نرخ به‌روزرسانی نمایشگر (متناسب با محتوای نمایشی) بین 60، 90 و 120 هرتز متغیر است. نرخ نمونه‌برداری تاچ نیز (با تماس همزمان دو انگشت) به حداکثر 360 هرتز می‌رسد. این نمایشگر – که 93 درصد از سطح رویی بدنه را پوشش داده – از تکنولوژی کاهش نور صفحه PWM با فرکانس 1,920 هرتز بهره می‌برد. از دیگر مشخصات این نمایشگر می‌توان به حداکثر روشنایی نقطه‌ای 900 نیتی و فیلتر نور آبی با تأییدیه از TÜV Rheinland اشاره کرد. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت گوشی درون نمایشگر تعبیه شده است.

پردازش و حافظه

تراشه Dimensity 8050 مدیاتک در قلب Infinix GT 10 Pro قرار گرفته است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 6 نانومتری TSMC ساخته شده – مشتمل بر یک هسته 3 گیگاهرتزی و سه هسته 2.6 گیگاهرتزی (همگی از نوع Cortex-A78) و چهار هسته 2 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G77 MC9 (شامل 9 هسته) است. 8 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR4x) برای این گوشی در نظر گرفته شده که می‌توان آن را به شکل مجازی با استفاده از حافظه داخلی تا 8 گیگابایت دیگر افزایش داد. حافظه داخلی دستگاه نیز 256 گیگابایت (از نوع UFS 3.1) است که با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی تا 1 ترابایت دیگر قابل ارتقا خواهد بود.

مجموعه دوربین

در پشت گوشی سه دوربین کار گذاشته شده است. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی 6 مرحله‌ای با گشودگی دیافراگم f/1.75 قرار گرفته است. این دوربین ظاهرا از سنسور ISOCELL HM6 سامسونگ تشکیل شده و به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز است. سایر امکانات این دوربین عبارتند از: حالت شب، اسلوموشن، حالت حرفه‌ای، ضبط همزمان ویدئو با دوربین‌های عقب و جلو، پانوراما، تصویربرداری از اسناد، ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 1080p و سرعت 120 فریم در ثانیه.

دو دوربین عمق و ماکرو (هر یک به وضوح 2 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.4) به کمک دوربین اصلی می‌آیند. در حفره مرکزی بالای نمایشگر نیز، یک دوربین سلفی با رزولوشن 32 مگاپیکسل و گشودگی f/2.45 تعبیه شده است. حداکثر توانایی فیلم‌برداری این دوربین، ضبط ویدئوی 2K با سرعت 30 فریم در ثانیه اعلام شده است. ناگفته نماند، یکی از امکانات جالب مجموعه دوربین در این گوشی – که کمتر در دیوایس‌های مشابه یافت می‌شود – به فلش LED آن مربوط می‌شود. به گفته شرکت سازنده، 4 فلش LED در پشت و 2 فلش در قسمت جلو کار گذاشته شده‌اند.

باتری و قابلیت‌های گیمینگ

یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی انرژی مورد نیاز Infinix GT 10 Pro را تأمین می‌کند. این باتری از نوع دو سلولی بوده و از استاندارد شارژ 45 واتی پشتیبانی می‌کند. چنان‌چه در هنگام بازی ذخیره باتری رو به اتمام باشد، با اتصال شارژر و فعال کردن قابلیت شارژ میان‌بر (Bypass Charging) می‌توان کاری کرد تا جریان بدون عبور از باتری مستقیما به مادربورد گوشی برسد. این قابلیت ضمن افزایش عمر باتری، از داغ شدن بیش از حد دستگاه نیز جلوگیری می‌کند. البته برای خنک کردن گوشی، راه‌کار دیگری نیز اندیشیده شده است.

یک سیستم خنک‌کننده با اتاقک بخاری به مساحت 4,319 میلی‌متر مربع و شامل 11 لایه خنک‌کننده در Infinix GT 10 Pro انجام وظیفه می‌کند. می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین لازمه‌های گوشی‌های گیمینگ، یعنی سیستم صوتی؛ وجود دو اسپیکر استریو با تکنولوژی صوتی DTS و تأییدیه از Hi-Res Audio (سیمی و بی‌سیم) کیفیت و قدرت صدای مناسبی را نوید می‌دهد. موتور لرزاننده 4 بعدی نیز با تولید فیدبک‌های لرزشی، بازی با این گوشی را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

سیستم‌عامل و ارتباطات

سیستم‌عامل Infinix GT 10 Pro اندروید 13 بوده و راط کاربری XOS 13 در آن فعال است. البته شرکت سازنده با اشاره به تعداد کم‌تر اپلیکیشن‌های اضافی و حاوی تبلیغات، تجربه‌ کار با اندروید خالص را وعده می‌دهد. همچنین، به‌روزرسانی سیستم‌عامل (حداقل تا یک ورژن) و ارسال آپدیت‌های امنیتی تا دو سال از سوی Infinix تضمین شده است. اسمارت‌فون Infinix GT 10 Pro به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده و علاوه بر پذیرفتن دو سیم‌کارت نانو، یک اسلات جداگانه در آن به میکرو اس‌دی اختصاص دارد. این اسمارت‌فون از وای-فای 6 با سرعت 9.6 گیگابیت بر ثانیه برخوردار است که نسبت به وای-فای 5 (با سرعت 3.5 گیگابیت بر ثانیه) تا 273 درصد سریع‌تر شده است. بلوتوث 5.3، پورت USB-C، جک هدفون و NFC سایر گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌‌دهند.

زمان عرضه و قیمت

گوشی هوشمند Infinix GT 10 Pro ظاهراً به زودی وارد بازارهای بین‌المللی خواهد شد اما در حال حاضر تنها در یک پیکربندی (8GB/256GB) با قیمت 19,999 روپیه هند (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 242 دلار آمریکا) به بازار این کشور عرضه شده است. در پایان گفتنی‌ست، این اسمارت‌فون از لحاظ سخت‌افزاری شباهت فراوانی به Infinix Note 30 Pro دارد، اما برخی تفاوت‌ها (که بارزترین آنها شکل ظاهری گوشی‌هاست) در بین این دو محصول به چشم می‌خورد.

منبع : infinix


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا