نیم میلیون دستگاه مجهز به اندروید هر روز فعال می شود

نمایش خبر

تاریخ : 1390/4/8
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوگل Google ، آمار Statistics ، اندی روبین Andy Rubin

واحد خبر mobile.ir : بر اساس توئیت اندی روبین -- رئیس تیم اندروید گوگل -- که در روز 29 ژوئن 2011 (8 تیر 1390) منتشر شد هر روز بیش از 500,000 دستگاه مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل فعال می گردد. بنا بر گفته آقای روبین آمار فعال سازی رشدی 4.4 درصدی در هفته را نشان می دهد که نرخ رشدی بسیار بالا محسوب می شود.

در نهم دسامبر سال 2010 یعنی نزدیک به شش ماه و نیم پیش اندری روبین در توئیتی مشابه اعلام نموده بود که 300,000 گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید هر روز فعال می گردد و نزدیک به یک سال پیش تعداد فعال سازی گوشی های اندروید 100,000 دستگاه در روز بود.

آمار جدید ارائه شده شامل تبلت های اندروید نیز می شود که پیوسته بر تعداد مدل های آن افزوده شده و با روی آوردن کمپانی های گوناگون به ساخت تبلت های اندرویدی، این سیستم عامل در بازار تبلت ها نیز به خطری بزرگ برای اپل تبدیل شده است.

Arubin Tweet on Android Activation

در هر حال با توجه به آمار موجود سیستم عامل اندروید در زمینه تعداد کاربران جدید گوی سبقت را از سیستم عامل iOS اپل ربوده است. گزارشی که اخیراً توسط کمپانی IDC -- یکی از تحلیلگران برجسته بازار فناوری اطلاعتات و مخابرات -- ارائه شده پیش بینی می نماید که تا پایان سال 2011 سیستم عامل اندروید سهمی 38.9 درصدی از بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد و این در حالیست که بر اساس همین پیش بینی سیستم عامل سیمبیان نوکیا سهمی 20.6 درصدی و سیستم عامل iOS اپل سهمی 18.2 درصدی خواهند داشت.

البته اندروید هنوز در چند جبهه نتوانسته گوی سبقت را از iOS برباید. تعداد برنامه های iOS هنوز هم بیش از تعداد برنامه های اندروید است. البته برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که پیش از پایان سال 2011 اندروید در این زمینه هم از iOS پیش خواهد افتاد. نکته دیگر اینست که صاحبان گوشی های آیفون و تبلت آی پد نسبت به صاحبان دستگاه های مجهز به اندروید علاقه بیشتری به خرید برنامه ها از خود نشان می دهند و این باعث شده که مجموع درآمد نرم افزارهای iOS بیش از مجموع درآمد نرم افزارهای اندروید باشد.

لازم به ذکر است که تجارت گوگل و اپل در حوزه گوشی های هوشمند و تبلت ها  را نمی توان بر اساس این آمار با یکدیگر مقایسه نمود. اکوسیستم iOS کاملاً در اختیار اپل است و برنامه های قانونی iOS تنها از کانال فروشگاه App Store به فروش می رسد که 30 درصد مبلغ برنامه به جیب اپل سرازیر می شود. این در حالیست که اکوسیستم اندروید یک اکوسیستم باز محسوب شده و علاوه بر Android Market گوگل فروشگاه های متنوع دیگری نیز به عرضه برنامه های اندروید می پردازند. همچنین اپل خود سازنده دستگاه های مجهز به iOS است در حالی که دستگاه های مجهز به اندروید را شرکای سخت افزاری گوگل می سازند. اندروید یک سیستم عامل رایگان است و گوگل بجز فروش نرم افزار از طریق Android Market تنها بصورت غیر مستقیم از طریق سرویس های خود از فروش گوشی ها و تبلت های اندرویدی منتفع می گردد.

باید منتظر ماند و دید که استیو جابز و دیگر مدیران اپل که معمولاً در همایش های این کمپانی بر روی آمار تکیه می کنند در همایش های آتی خود چه آمار تازه ای را ارائه می دهند. احتمالاً از این پس تأکید آنها بیشتر بر روی گزارش های مالی خواهد بود.



ایسام