آشنایی با نسل دوم ساعت‌های هوشمند MARQ از کمپانی صاحب‌نام گارمین

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گارمین Garmin
واحد خبر mobile.ir : اواسط مارچ 2019 بود که کمپانی گارمین با رونمایی از 5 اسمارت‌واچ، نسل جدیدی از ساعت‌های هوشمند خود موسوم به سری MARQ را پایه‌گذاری کرد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این 5 ساعت آن است که علی‌رغم هوشمند بودن، ظاهر آنها بیشتر به ساعت‌های آنالوگ شباهت دارد. خود گارمین نیز تمایل دارد که در معرفی این ساعت‌ها به جای ساعت هوشمند از کلمه tool watch یا ساعت ابزاری استفاده کند، زیرا هر یک از این ساعت‌ها – شامل Expedition ،Captain ،Aviator ،Driver و Athlete – همان طور که از نامشان مشخص است، روی یک فعالیت خاص تمرکز دارند (به ترتیب رانندگی، خلبانی، دریانوردی، سفرهای طولانی و ورزش). اما این پایان کار سری MARQ نیست.

نسل نخست ساعت‌های MARQ دو ویژگی داشت که آنها را از سایر ساعت‌های هوشمند در آن مقطع زمانی متمایز می‌کرد؛ یکی اینکه در ساخت این ساعت‌ها از مواد درجه یک – شامل تیتانیوم و شیشه یاقوت کبود – استفاده شده بود و همین امر، قیمت آنها را بالا می‌برد (بین 1,500 تا 2,500 دلار). ویژگی دوم، نمایشگر LCD انعکاس‌دهنده این ساعت‌ها بود. درست است که این نوع نمایشگر عمر باتری را تا حد زیادی بهینه می‌کرد، اما مشکل در آنجا بود که عمدتا زیر نور آفتاب قابلیت خوانش داشت و خوانش آن در محیط‌های بسته، خیلی دشوار بود.

حال که بیش از سه سال از عرضه نخستین سری از ساعت‌های MARQ می‌گذرد، کمپانی گارمین روز سه‌شنبه 11 اکتبر 2022 (19 مهر 1401) از نسل دوم ساعت‌های سری MARQ پرده برداشت. تمام امکانات ساعت‌های نسل اول (از جمله ارتباطات و نوتیفیکیشن‌ها، ردیابی ورزش، پرداخت با NFC، موقعیت‌یابی با GPS و تجهیز به سنسور ضربان قلب و سنسور اکسیژن خون)، در ساعت‌های جدید نیز به چشم می‌خورد. البته این بار، گارمین ساعت‌های MARQ را به یک نمایشگر AMOLED روشن با وضوح بالا تجهیز کرده که در هر دو محیط باز و بسته، قابلیت خوانش بالایی دارد.

طبق ادعای گارمین، در ساخت نسل دوم ساعت‌های MARQ از تیتانیوم گرید 5 استفاده شده که تا پنج برابر از اکثر استیل‌ها قوی‌تر و سخت‌تر بوده و ضمن مقاومت بالا در برابر گرما و خوردگی، در مقایسه با استیل ضدزنگ سبک‌تر بوده و کمتر دچار خط و خش می‌شود. همه ساعت‌های این سری جدید، دارای بدنه‌ای 46 میلی‌متری و صفحه‌ گرد گنبدی‌شکل از جنس یاقوت کبود هستند. گفتنی‌ست، باتری ساعت‌ها به طور متوسط تا 16 روز در حالت اسمارت‌واچ دوام داشته که در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند، رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. فول‌شارژ آن نیز حدود یک ساعت زمان می‌برد؛ یعنی تا دو برابر سریع‌تر از آنچه در سری قبلی ساعت‌های MARQ شاهد بودیم.

مجموعه نرم‌افزاری سلامت و رفاه گارمین – شامل اندازه‌گیری ضربان قلب، ردیابی تنفس و استرس، بهبود کیفیت خواب و مانیتورینگ انرژی بدن یا Body-Battery – در تک‌تک ساعت‌های نسل دوم MARQ برقرار است. یک قابلیت جدید موسوم به مشاور جت-لگ یا پرواززدگی (Jet Lag Adviser) به این ساعت‌های جدید اضافه شده است. این ویژگی با در نظر گرفتن سابقه خواب شما در گذشته و مسافرت پیش رو، نکته‌هایی را در خصوص تنظیم زمان‌بندی خواب و همچنین قرار گرفتن در معرض نور به شما پیشنهاد می‌کند تا به این وسیله بتوانید اثرات بودن در یک منطقه زمانی متفاوت را به حداقل برسانید.

از دیگر موارد جدیدی که به نسل دوم ساعت‌های سری MARQ اضافه شده، می‌توان به پشتیبانی از GNSS چندباندی، ردیابی با GPS چند-فرکانسی و همچنین تکنولوژی جدیدی که گارمین آن را Garmin SatIQ می‌نامد، اشاره کرد. این ویژگی‌ها، ضمن موقعیت‌یابی دقیق، عمر باتری را نیز بهینه می‌کنند. طبق ادعای گارمین، صرف‌نظر از مکانی که در آن هستید، به لطف تکنولوژی Garmin SatIQ، ساعت می‌تواند در آن واحد حالت ماهواره‌ای مناسب با محیط را برای شما انتخاب کند.

همان طور که در مقدمه گفته شد، نسل اول ساعت‌های MARQ پنج دستگاه با نام‌های Expedition ،Captain ،Aviator ،Driver و Athlete را شامل می‌شد که به‌ترتیب روی رانندگی، خلبانی، دریانوردی، سفرهای طولانی و ورزش متمرکز بودند. اما گارمین در نسل دوم این ساعت‌ها، ترکیب آنها را کمی تغییر داده است. به این شکل که ساعت Driver جای خود را به Golfer (ساعتی مخصوص بازی گلف) داده و نام ساعت Expedition به Adventurer (ماجراجو) تغییر یافته است.

در ادامه با معرفی ویژگی‌های اختصاصی تک‌تک ساعت‌های نسل دوم MARQ از شرکت گارمین، با ما همراه باشید.

MARQ Athlete

این ساعت با قیمت 1,900 دلار همچنان ارزان‌قیمت‌ترین مدل در نسل دوم از مجموعه MARQ است (البته 400 دلار گران‌تر از نسل نخست ساعت Athlete به شمار می‌رود). برای رفاه حال ورزشکاران، ساعت جدید Athlete دارای یک بند سیلیکونی منفذدار است. امکانات متعددی برای سهولت در انجام تمرینات ورزشی در این ساعت پیش‌بینی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به نمره Training Readiness (آمادگی تمرینی) بر مبنای وضعیت اخیر خواب و تمرینات کاربر اشاره کرد. از این نمره می‌توان برای پی بردن به این نکته استفاده کرد که آیا کاربر آنقدر آماده است که بتواند حداکثر توان خود را برای انجام تمرینات به کار بگیرد و یا اینکه آمادگی چندانی نداشته و نباید زیاد به خود سخت بگیرد.

ساعت Athlete امکانات مفیدی برای دوندگان ارائه می‌کند، از جمله قابلیت PacePro که می‌تواند استراتژی گام برداشتن و سرعت دونده روی پیست را تنظیم و راهبری کند و یا ویژگی دیگری به نام Time Stamina جهت ردیابی و مدیریت تلاش و تقلا در هنگام دویدن، به منظور جلوگیری از تخلیه کامل انرژی. ردیابی ورزش‌های مختلف نیز در این ساعت انجام می‌شود؛ از دو و دوچرخه‌سواری گرفته تا اسکی، گلف، تنیس، شنا، تمرینات باشگاه، موج‌سواری و یا حتی پیکل‌بال (pickleball).

MARQ Adventurer

اگر همان قدر که کارایی دستگاه برای شما مهم است، به ظاهر آن نیز اهمیت می‌دهید، ساعت 2,100 دلاری Adventurer گزینه مناسبی برای شماست. علاوه بر بند چرمی برای استفاده در مواقع عادی، یک بند هیبریدی از جنس لاستیک FKM نیز برای آن تدارک دیده شده که بهتر است در هنگام سفر و ماجراجویی از آن استفاده شود. به طور پیش‌فرض نقشه‌های موسوم به TopoActive روی این ساعت نصب هستند. این نقشه‌ها اطلاعات مربوط به تغییر ارتفاع (که برای کوه‌پیمایان اهمیت بالایی دارد) را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. ارائه اطلاعات مربوط به مسیرها – از جمله نام‌ها و مسافت مانده به محل تلاقی مسیرهای پیش رو – از دیگر قابلیت‌های مفید در ساعت Adventurer به شمار می‌رود که از طریق قابلیتی به نام NextFork در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

MARQ Golfer

المان‌های به کار رفته در ساخت این ساعت، به خوبی تم ورزش گلف را یادآوری می‌کند؛ از سرامیک‌های سبزرنگ به کار رفته در صفحه ساعت تا حکاکی‌های حلقه دور صفحه و بند نایلونی (با بافت ژاکارد) که شامل سه پرده از رنگ سبز است. نقشه‌های مربوط به بیش از 42 هزار زمین گلف در سراسر دنیا در این ساعت موجود است، به طوری که به محض روشن شدن GPS، ساعت می‌تواند به طور خودکار موقعیت زمین گلف را شناسایی کرده و نقشه آن را لود کند. جالب است بدانید، برخی اطلاعات مهم ورزش گلف – از جمله داده‌های مربوط به وزش باد و همچنین مسافت دقیق تا جلو، وسط و پشت زمین گلف و همچنین جهت شیب زمین – به کاربر ارائه می‌شود. ناگفته نماند، قیمت این ساعت 2,300 دلار اعلام شده است.

MARQ Captain

بند نایلونی آبی رنگ نشان می‌دهد این ساعت برای محیط‌های دریایی طراحی شده و امکانات خاصی برای حضور در دریا در آن پیش‌بینی شده است، از جمله قابلیت Regatta Timer که به موجب آن کاربر می‌تواند مطمئن شود که در هنگام آغاز مسابقه، قایقش در زمان مناسبی از خط شروع می‌گذرد. موارد خطرناکی مثل تغییرات جزر و مد و کشیده شدن لنگر نیز از طریق هشدار و نوتیفیکیشن به کاپیتان‌ها اعلام می‌شود. در صورت اتصال به سیستم مسیریابی دریانوردی گارمین، ساعت MARQ Captain حتی می‌تواند به سیستم اتوپایلوت کشتی دسترسی پیدا کرده، جهت حرکت کشتی را تغییر داده و یا مسیر خاصِ از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای را در پیش بگیرد. گفتنی‌ست، این ساعت با قیمت 2,200 دلار به فروش می‌رسد.

MARQ Aviator

این ساعت دارای بندی از جنس تیتانیوم برس‌خورده (با رنگی هماهنگ با سایر قسمت‌های ساعت) و حلقه‌ای سرامیکی (برای اطلاع از ساعت گرینویچ) بوده و با قیمتی معادل 2,400 دلار، گران‌قیمت‌ترین ساعت در نسل دوم سری MARQ محسوب می‌شود. همان طور که از اسم ساعت پیداست، Aviator برای خلبانان طراحی شده است. مسیریابی به سمت یک موقعیت یا راه‌نشان (waypoint) در پایگاه داده‌ جهانی هوانوردی و پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر به سمت نزدیک‌ترین فرودگاه، از مهم‌ترین امکانات این ساعت بر شمرده شده است.

با توجه به امکان پیاده‌سازی رادار NEXRAD روی نقشه‌ها، خلبان می‌تواند از شرایط جوی پیش رو مطلع شود (NEXRAD شبکه‌ای متشکل از 160 رادار هواشناسی است که توسط خدمات هواشناسی ملی آمریکا اداره می‌شود). جالب است بدانید، ساعت Aviator می‌تواند زمان مناسب برای پرواز را نیز به خلبان اعلام کند.

منبع : Garmin


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا