گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2022 – افت 9 درصدی در نتیجه نابه‌سامانی‌های اقتصادی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/4/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : طی چند سال اخیر، شنیدن اخبار بد درباره بازار گوشی‌های هوشمند به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است (در حالی که پیش از این به ندرت به گوش می‌رسید). روند نزولی بازار اسمارت‌فون به دوران قبل از شیوع کرونا برمی‌گردد، اما در طول همه‌گیری COVID-19، به دلایل متعددی این روند نزولی با سرعت بیشتری ادامه یافت. با این وجود، حتی اگر بازار جهانی اسمارت‌فون دچار افت تک‌رقمی شود، باز هم نیاز به بررسی داشته و باید سلامت این صنعت را به چالش کشید. بد نیست بدانید طبق گزارشی که روز دوشنبه 18 جولای 2022 (27 تیر 1401) از سوی مؤسسه تحقیقاتی Canalys منتشر شد، عرضه گوشی‌های هوشمند طی سه‌ماهه دوم سال 2022 با 9 درصد افت سالانه مواجه شده است.

در گزارش Canalys به رقم دقیق عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2022 اشاره‌ای نشده، اما طبق برآورد کارشناسان Canalys، عرضه گوشی‌های هوشمند در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افت کرده است. به دنبال ناملایمات اقتصادی و بلاتکلیفی‌های منطقه‌ای، تقاضا برای خرید گوشی هوشمند رو به کاهش گذاشته است. طی فصل اخیر، سامسونگ – با افزایش عرضه گوشی‌های رده‌پایین خود در سری A – حدود 21 درصد از سهم بازار را تصاحب کرد و مثل همیشه در جایگاه نخست ایستاد.

میزان عرضه اسمارت‌فون از سه‌ماهه اول 2020 تا سه ماهه دوم 2022

اپل نیز با در اختیار داشتن 17 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه دوم قرار گرفت. لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، در ماه آوریل نسبت به چالش‌های پیش روی اپل هشدار داده و پیش‌بینی کرده بود که این چالش‌ها بتوانند تا 8 میلیارد دلار از مجموع فروش اپل بکاهند، اما به لطف تقاضای بالا برای سری آیفون 13، احتمالا درآمدزایی اپل از راه فروش آیفون (بر خلاف هشدارهای مائستری) قدرتمند خواهد بود. شیائومی، اوپو و ویوو هم – که همچنان با مشکلات خود در چین دست و پنجه نرم می‌کنند – به‌ترتیب 14، 10 و 9 درصد از بازار جهانی را مال خود کرده و رتبه‌های سه تا پنج را به خود اختصاص دادند.

سهم بازار عرضه 5 برند اصلی سازنده اسمارت‌فون از سه‌ماهه اول 2020 تا سه ماهه دوم 2022

لازم به ذکر است، در بین این پنج برند برتر، اپل توانسته سهم خود از بازار را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 21.4 درصد افزایش دهد و از این حیث بهتر از سایرین کار کرده است. سهم سامسونگ از بازار نیز نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته تا 16.7 درصد افزایش داشته و در این کمیت، پشت سر اپل قرار می‌گیرد. جالب است بدانید، سه برند برتر دیگر – یعنی شیائومی، اوپو و ویوو – نه تنها نتوانستند میزان سهم‌شان از بازار را افزایش دهند، بلکه شاهد افت سهم خود از بازار جهانی نیز بودند (شیائومی 17.6 درصد، ویوو 10 درصد و اوپو 9.1 درصد).

به گفته رونار برهوود (Runar Bjorhovde)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، با توجه به اینکه چشم‌انداز بازار اسمارت‌فون رنگ و بوی محتاطانه‌تری به خود گرفته، فروشندگان مجبور شدند طی فصل اخیر تاکتیک‌های خود را بازبینی کنند. عواملی از قبیل موانع اقتصادی، تقاضای ضعیف و انباشت موجودی، موجب آن شده که فروشندگان استراتژی‌های خود برای ادامه سال 2022 را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. در شرایط اقتصادی کنونی، مصرف‌کنندگانی که از لحاظ بودجه در مضیقه قرار دارند به خرید دیوایس‌های رده‌های پایین‌تر روی می‌آورند. از این رو، اسمارت‌فون‌های میان‌رده – که میزان عرضه آنها بیش از تقاضای بازار بوده – هم‌اکنون یک رده در معرض خطر محسوب شده و به همین دلیل فروشندگان روی عرضه‌های جدید متمرکز شده‌اند.

توبی ژو (Toby Zhu)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، در توصیف وضعیت کنونی بازار می‌گوید: «افت تقاضا نگرانی شدیدی را برای سرتاسر زنجیره تأمین اسمارت‌فون ایجاد کرده است.» به گفته توبی ژو، معضلاتی مثل کمبود قطعات و هزینه‌های بالا کم‌کم در حال فروکش کردن هستند، اما هنوز هم نگرانی‌هایی در بخش لوجستیک و تولید باقی مانده است، از جمله محدودیت‌های قوانین واردات در برخی از بازارهای نوظهور و همچنین رویه‌های گمرکی که موجب تأخیر در عرضه محصولات می‌شوند.

Samsung Galaxy A53 5G

در کوتاه‌مدت، فروشندگان به دنبال آنند که قبل از عرضه محصولات جدید، با ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان در طول فصل پایانی سال، بتوانند پروسه فروش کالا از خرده‌فروشی به مصرف‌کننده را تسریع کنند. به گفته توبی ژو، هدف از این کار، تسکین فشار نقدشوندگی در کانال‌های فروش است. اما بر خلاف تقاضای فروخفته سال گذشته، در سال جاری میلادی شاهد آن هستیم که درآمد قابل خرج کردن مصرف‌کنندگان (پس از کسر مالیات)، به شدت تحت تأثیر تورم فزاینده امسال قرار گرفته است.

همکاری پیوسته با کانال‌های فروش جهت نظارت بر وضعیت موجودی و عرضه برای فروشندگان بسیار حیاتی است، زیرا به این وسیله آنها می‌توانند ضمن شناسایی فرصت‌های کوتاه-مدت، به همکاری مداوم خود با کانال‌های فروش در طولانی مدت ادامه دهند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا