Nothing Phone (1) در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/4/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias
واحد خبر mobile.ir : گوشی Nothing Phone (1) که چند روز پیش معرفی شد محل بحث و جدل‌های متعددی در طی چند ماه گذشته بوده و با وجود آن‌که مشخصات کامل آن قبل از رونمایی مشخص شده بود اما گفت‌وگوها پیرامون این گوشی هنوز نیز ادامه دارد. Nothing Phone (1) که اولین گوشی و دومین ساخته مجموعه Nothing بعد از هدست بی‌سیم ear (1) محسوب می‌شود از طرحی کاملا متفاوت در بخش پشتی برخوردار است که گونه تازه‌ای از ارتباط با دستگاه را به‌نمایش می‌گذارد. مشخصات این گوشی البته در سطح میانی بوده و با قیمت نسبتا مناسبی نیز عرضه می‌شود. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد Nothing Phone (1) و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

طبق معمول قبل از پرداختن به دیدگاه سایت‌های فناوری بهتر است اندکی با خود دستگاه آشنا شویمِ Nothing Phone (1) در نگاه اول محصولی با طراحی عادی و متداول و نزدیک به آیفون‌های یکی دو سال اخیر شرکت اپل است؛ جایی‌که صفحه‌نمایش با لبه‌های تخت و کناره صاف و بدون خمیدگی همراه با گوشه‌های گرد دستگاه حس آشنایی را در بین کاربران ایجاد می‌کند. با مشاهده بخش پشتی اما ماجرا تغییر کرده و با دیوایسی کاملا خاص و منحصر به فرد روبرو می‌شویم که در بین گوشی‌های ساده و تکراری این روزها، کاملا می‌درخشد.

Nothing Phone که در دو رنگ سفید و مشکی ارائه می‌شود از شیشه قدیمی و شش ساله Gorilla Galss 5 در پشت و روی دستگاه بهره می‌برد که بخش پشتی آن به‌صورت نیمه‌شفاف طراحی شده است. در این قسمت چهار ناحیه مهم و تعیین‌کننده شامل لنزهای دوربین، بخش مرتبط با دوربین سلفی، سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم مرکزی و بخش بالای پورت شارژ سیمی با چراغ‌های LED یک‌پارچه‌ای در بر گرفته شده‌اند که در مواقع استفاده از هریک از این قسمت‌ها روشن می‌شوند. قسمت بالای پورت شارژ سیمی علاوه بر روشن شدن، روند شارژ باتری را نیز به تصویر کشیده و بدین‌ترتیب با یک نگاه به آن بدون نیاز به روشن کردن دستگاه می‌توان میزان شارژ شدن باتری متصل به شارژر را تشخیص داد.

این ترکیب در ساختاری که Glyph Interface نامیده می‌شود امکان روشن و خاموش شدن در هماهنگی با زنگ‌های پیش‌فرض دستگاه را نیز داشته و می‌توان یک ترکیبی نوری خاص‌ در آن را نیز به یک کنتاکت ویژه اختصاص داد. با عبور از این مورد با یک گوشی میان‌رده روبرو می‌شویم که بدنه‌ای با استاندارد مقاومت IP53 (بدون امکان غوطه‌وری در آب) با شاسی آلومینیومی، صفحه‌نمایش ۶.۵۵ اینچی ۱۰ بیتی OLED با وضوح فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی OIS با فیلم‌برداری 4K، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اولتراواید مجهز به فوکوس خودکار، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی، پردازنده Snapdragon 778G+ 5G و باتری 4,500mAh با پشتیبانی از شارژ سیمی ۳۳ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی دارد.

اسپیکرهای استریو، وای‌فای ۶، بلوتوث ۵.۲، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی از دیگر مشخصات Nothing Phone به‌حساب می‌آیند که با اندروید ۱۲ و رابط کاربری Nothing OS (1) با تجربه‌ای کاملا نزدیک به اندروید خام ارائه می‌شود.

با این آشنایی مختصر با مشخصات و امکانات Nothing Phone نوبت به مرور دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد این گوشی فرا می‌رسد.

XDA developers

در بررسی XDA-developers از Nothing Phone 1 در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه می‌خوانیم: «Nothing Phone 1 یک گوشی میان‌رده کاملا خوب با برخی ایده‌های جالب است. طراحی شفاف پشتی و نرم‌افزار مینیمال [گوشی] را دوست داشتم و حتی اگر هیچ سود عملی از نوارهای نور بخش پشتی به‌دست نیاورم، [هنوز] فکر می‌کنم ظاهر خوبی دارند. اما آیا این [گوشی] دستگاه انقلابی، متفاوت و منحصر به‌فردی‌ست که Pei و [تیم] بازاریابی Nothing برای ماه‌ها به آن اشاره می‌‌کردند؟ نه.» در ادامه این مطلب به‌عنوان نمونه‌ای جهت مقایسه از شیائومی 12 لایت یاد شده که از همین پروسسور برخوردار است و در عین حال ارزان‌تر بوده، و اسکنر اثر انگشت و عملکرد ویدئوی بهتری نیز دارد.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه XDA developers شامل این موارد می‌شوند:

طراحی متمایز نسبت به دیگر گوشی‌ها
قیمت درست و صحیح
دوربین اصلی خوب و متناسب با قیمت
قربانی هیاهویی که خود شکل داده
ته‌رنگ عجیب نارنجی ویدئوها
سرعت کم اسکنر اثر انگشت

XDA developers از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی شامل دوربین اصلی با سنسور IMX766 و دوربین اولتراواید با دوربین ISOCELL JN1 سامسونگ به‌عنوان نمونه‌های آشنایی یاد می‌کند که اولی را در برخی دیگر تولیدات شرکت قبلی کارل پِی مثل OnePlus Nord 2T و دومی را در OnePlus 10 Pro ‌و iQOO 9 Pro می‌توان سراغ گرفت. این منبع در مجموع از کیفیت دوربین اصلی گوشی در روز و شب ابراز رضایت می‌کند ولی عکس‌های دوربین اولتراواید را در روز سافت‌تر از عکس‌های دوربین اصلی ارزیابی کرده و در شب فاصله بین آن‌ها را بیش‌تر می‌داند.. این منبع از رنگ‌های غیر دقیق دوربین اصلی در حین فیلم‌برداری یاد می‌کند که برای نمونه توناژ رنگی پوست در آن به نارنجی تغییر پیدا می‌کند. لرزه‌گیر اپتیکال دوربین اصلی به‌گفته این مطلب عملکرد خوبی دارد اما لرزه‌گیر دیجیتال دوربین اولتراواید در سطح بسیار پایینی قرار می‌گیرد.

TechRadar

در بررسی TechRadar از Nothing Phone 1 در قسمت نتیجه‌‌گیری این‌گونه آمده است: در نگاه اول جذابیت Nothing Phone 1 بر طراحی برجسته و قوت داستان آن استوار شده است. شرکت سازنده به‌روشنی درس‌هایی را از محصول اول خود گرفته است و میزان زرق و برق اعمال شده به Phone 1 از انتظارات فراتر می‌رود در حالی‌که ویژگی‌های منحصر به فردی مثل بخش پشتی شفاف و سیستم نوردهی glyph دو مبحث نوآوری و کیفیت عملکرد را به‌گونه‌ای که در اغلب دیگر گوشی‌ها غایب است، به هم پیوند می‌دهد.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه TechRadar شامل این موارد می‌شوند:

تجربه کاربری تر و تمیز مبتنی بر اندروید Nothing OS
طراحی شفاف جلب‌توجه‌کننده و نورهای glyph
توازن خوب مابین قیمت و عملکرد دستگاه
نیاز به بهبود در رابط کاربری
احتمال ایجاد تأخیر و کندی به‌دلیل چیپ‌ست میان‌رده قدیمی‌تر
عمر باتری نا امیدکننده

Tech Radar برداشت عکس با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی گوشی را سرگرم‌کننده و فان توصیف کرده و از سرعت بالای شاتر در نور روز و نور مصنوعی سخن می‌گوید. جزییات بالا و رنگ‌های اشباع‌شده از دیگر مواردی‌ست که در این قسمت به عکس‌های دوربین اصلی نسبت داده شده که برای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام نیازی به کار اضافی ندارند. این دوربین از نگاه تک رادار در زمینه برداشت عکس‌های از فاصله نزدیک بدون به‌کارگیری دوربین اولتراواید و حالت ماکرو آن نیز موفق عمل کرده و سطح بالایی از بوکه (محو شدن پس‌زمینه) را ارائه می‌دهد. دوربین اولتراواید به‌گفته این منبع در رنگ‌ها، جزییات و کنتراست در سطح پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی قرار دارد و اختلاف آن با این دوربین در نور کم بیش‌تر می‌شود. استفاده از اینترفیس glyph برای نورافشانی صحنه در محیط‌های با نور کم به‌گفته تک رادار باعث روشن‌تر شدن کادر می‌شود اما برد این نورها کم‌تر بوده و تنها برای سوژه‌های نزدیک‌تر به دوربین موفق ظاهر می‌شوند.

Engadget

در بررسی Engadget از Nothing Phone که عنوان «یک گوشی اندرویدی میان‌رده با ظاهری قابل توجه» را بر خود دارد در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «در رویداد معرفی Nothing Phone 1، کارل پٍی گفت «ثبات [برای ما در حین طراحی گوشی] بسیار مهم‌تر از هزاران ویژگی پر زرق و برق بوده است.» این اظهارنظر وقتی‌که بزرگ‌ترین عامل تمایز گوشی جدید کمپانی شما عملا یک ویژگی پر زرق و برق باشد، کلام غریبی به‌نظر می‌رسد. خبر خوب در این میان این است که تمامی این تلاش‌ها برای متفاوت به‌نظر رسیدن گوشی با رابط کاربری و بخش نرم‌افزاری مشکل‌دار، دوربین‌های میانه حال و یا کیفیت نا امیدکننده بدنه بر باد نرفته و عملا با یک گوشی قابل و شایسته روبرو می‌شویم.

نکات مثبت و منفی Nohing Phone 1 از نگاه Engadget شامل این موارد می‌شوند:

طراحی شفاف منحصر به فرد
اینترفیس glyph چشم‌نواز
قیمت رقابتی
دوربین‌های شایسته و لایق
چندان کاربردی نبودن اینترفیس glyph
منحرف شدن برخی ویژگی‌ها به سمت امکانات فانتزی
حاشیه‌های قابل توجه نمایشگر

نویسنده مقاله انگجت ضمن تقدیر از Nothing Phone 1 در به‌کار نگرفتن دوربین‌های اضافه ماکرو و مونوکروم آن را در ردیف پیکسل 6 و آیفون 13 با دوربین‌های دوگانه توانمند قرار داده است. به‌گفته این مطلب می‌توان تصاویر واضحی را در نور خوب از دوربین اصلی انتظار داشت که در مقایسه با پیکسل 4a با وجود کنتراست کم‌تر شرایط کاملا مشابه‌ای را ارائه می‌کند.تنها تفاوت این عکس‌ها به‌گفته انگجت، رنگ‌های خفه‌تر Phone 1 نسبت به Pixel 4a است. در قسمت‌های روشن‌تر تصویر می‌توان برخی انحرافات رنگی را در عکس‌های گوشی مشاهده کرد و در شب نیز با وجود آن‌که تصاویر نسبتا مطلوبی حاصل می‌شود اما نمی‌توان آن را با نمونه‌های برتر این رده مقایسه کرد. در این عکس‌ها کمی نویز نیز قابل مشاهده است.

The Verge

در بررسی The Verge از Nothing Phone از این گوشی به‌عنوان یک میان‌رده خوب که در زیر حجم وسیعی از هیاهو قرار گرفته، یاد شده است. در موخره این مطلب ضمن اشاره به نگرانی‌های اولیه بابت انتخاب چیپ‌ست SD778G برای این گوشی آن را در عمل نکته مثبتی قلمداد کرده که به شکل‌گیری Phone 1 به‌عنوان محصولی ارزشمند با هیاهویی از جنسی متفاوت کمک کرده است: «یک گوشی بسیار خوب با قیمت منطقی که با یک سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری استوار و قوی حمایت می‌شود.» Phone 1 البته به‌گفته Verge قادر به همراهی با هیاهوی تبلیغاتی شرکت سازنده خود نبوده چرا که احتمالا هیچ محصول فناوری کانسیومری قادر به انجام این کار نیست «این تنها یک گوشی است و این اشکالی ندارد زیرا گوشی خوبی‌ست.»

نکات مثبت و منفی Nothing Phone از نگاه The Verge شامل این موارد می‌شوند:

عملکرد سریع
نمایشگر OLED خوشایند در حین استفاده با اسکرول روان
برخی کارکردهای منحصر به فرد سیستم اعلان glyph
قول چهار سال آپدیت امنیتی
فراتر نرفتن عمر باتری از سطح عادی و اوکی
همراه نداشتن شارژر
نداشتن هیچ سابقه‌ای از موفقیت تا به امروز

The Verge در مورد کیفیت عکس‌های برداشت شده با دوربین‌های این گوشی می‌گوید:‌ عکس‌های دو دوربین بخش پشتی در نور کامل، رنگ‌های زنده و جزییات بالایی دارند و هرچند درجه اشباع بالایی را نشان می‌دهند اما این درجه معمولا بیش از اندازه نیست. عکس‌های پرتره این گوشی به‌گفته این منبع در نور کافی و زمانی‌که سوژه چندان پیچیده نباشد کیفیت خوبی دارند اما در نور کم از جزییات کم شده و نویز شدیدی به آن‌ها هجوم می‌آورد. رفتار عجیب HDR که در برخی سوژه‌ها مناسب عمل کرده و در برخی دیگر با شرایط مشابه وارد عمل نمی‌شود از دیگر نکات ذکر شده در این قسمت است و لرزه‌گیر اپتیکال نیز که در محیط‌های با نور کم و در سرعت‌های شاتر کمتر از 1/30 ثانیه وارد عمل می‌شود نیز طبق این مطلب رویکرد یکسانی نداشته و در برخی صحنه‌ها،‌ تصاویر شارپی ایجاد نمی‌کند. این منبع ویدئوهای دوربین اصلی را نیز با حضور ترکیبی لرزه‌گیرهای دیجیتال و اپتیکال، «عموما خوب» توصیف کرده است. کوچک‌تر شدن کادر تصویر در انتقال از وضوح 1080p به 4K و کوچک‌تر شدن دوباره آن با فعال کردن سیستم لرزه‌گیر و حضور داشتن HDR در نرخ ۳۰ فریمی و غیبت آن در نرخ ۶۰ فریمی نکات دیگری‌ست که در این قسمت به آن‌ها اشاره شده است.

Tech Advisor

بررسی Tech Advisor از Nothing Phone 1 از همان ابتدا پیرامون این سوال شکل گرفته که آیا این گوشی شایستگی هیاهویی که پیرامون آن شکل گرفته را دارد یا باید آن را فقط یک گوشی موبایل خوب با قیمت مناسب دانست که ارزش بالایی بابت مشخصات سخت‌افزاری خود ارائه می‌دهد؟ در بخش نتیجه‌گیری این مطلب این‌گونه می‌خوانیم: «Phone (1) به‌عنوان یک گوشی موبایل، موفقیت کاملی را ارائه می‌کند. محدودیت عمر باتری، باگ‌های کوچک و مشکلاتی که با آن مواجه شدم تنها نقاط ضعف واقعی دستگاه هستند در حالی‌که دوربین‌های توانمند آن، درجه IP53 و شارژ بی‌سیم همگی از مجموعه [این کلاس] فراتر می‌روند.» نویسنده این مطلب در ادامه ضمن تقدیر از طراحی زیبای دستگاه که به هیچ عنوان ظاهر خسته‌کننده و تکراری ندارد، همچنان این مدل را یک نمونه انقلابی ندانسته و به این نکته اشاره می‌کند که با کنار گذاشتن همه «بخش‌های درخشنده» عملا هیچ نکته دیگری که پیش از این در گوشی دیگری ندیده باشیم در آن وجود ندارد و برای نمونه گوشی‌های تاشو در این زمینه تغییرات بزرگ‌تری را در شیوه استفاده ما از تلفن‌های همراه ایجاد کرده‌اند.

نکات مثبت و منفی Nothing Phone از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

طراحی منحصر به فرد و چشمگیر
دوربین‌های دوگانه عالی بخش پشتی
شارژ وایرلس
عملکرد پردازشی متوسط
عمر باتری پایین‌تر از سطح متوسط
حضور تعداد کمی باگ

نویسنده مطلب Tech Advisor در توصیف دوربین‌های Nothing Phone (1) این‌گونه می‌گوید: «مجموعه دوربین بی‌شک همان ویژگی پایه‌ای دستگاه است که [شرکت] Nothing آن را بیش از همه [موارد سخت‌افزاری دیگر دستگاه] به پیش برده، به‌گونه‌ای که نسبت به بسیاری از رقبا فاصله پیدا کرده است.» Nothing Phone (1) برخلاف اکثر دیگر گوشی‌های این رده که به سه یا چهار دوربین در بخش پشتی مجهزند و اغلب تنها یکی از آن‌ها به‌اندازه کافی برای استفاده خوب است، از دو دوربین بهره می‌برد که با این‌که هیچ‌یک کیفیتی در حد پرچمداران ندارند اما با توجه به قیمت،‌ هر دو نمونه‌های توانمندی به‌حساب می‌آیند که البته در شب با افت کیفیت روبرو می‌شوند. در این مطلب از کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در نور کافی ستایش شده و حتی تا زوم ۲ برابری نیز به‌گفته این مطلب از این کیفیت کاسته نمی‌شود. در شب به لطف OIS تصاویری که «به‌اندازه کافی خوب» توصیف شده‌اند ایجاد می‌شود که البته هنوز پایین‌تر از رده پرچمداران هستند. دوربین اولتراواید به‌گفته Tech Advisor به‌دلیل سنسور کوچک‌تر سامسونگی آن کاهش مشهودی را در کیفیت تصاویر رقم می‌زند که در مقایسه با دوربین اصلی رنگ و رو رفته و محو (washed out and faded) به‌نظر می‌رسند. در نبود OIS عکس‌های این دوربین در شب نیز افت بیش‌تری پیدا کرده و جزییات آن بیش از پیش محو می‌شوند. این دوربین البته هنوز از بسیاری از هم‌رده‌های خود بهتر است اما انتظار مشاهده کیفیتی در حد دوربین اصلی را نباید از آن داشت.

CNET

در بررسی CNET از Nothing Phone (1) با سر تیتر «گوشی مقرون به صرفه با اضافات پر زرق و برق»، این‌گونه می‌خوانیم: «این مدل یک گوشی 5G است که بسیاری از چیزها از رابط کاربری ساده تا عملکرد عموما استوار و از همه مهم‌تر طراحی شفاف و عجیب و غریب آن با LEDهای درخشان منحصر به فرد در بخش پشتی را به‌درستی انجام داده است.» به‌‌گفته نویسنده CNET، گوشی Nothing Phone رقیبی برای آیفون 13 پرو یا Galaxy S22 Ultra نیست و تلاشی نیز برای رقابت در این زمینه از خود نشان نمی‌دهد این گوشی با کنار گذاشتن ویژگی‌های غیر ضروری در هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به محصولی تبدیل شده که برای استفاده روزمره با یک قیمت منطقی ارائه شده است.

نکات مثبت و منفی Nothing Phone (1) از نگاه CNET شامل این موارد می‌شوند:

قیمت مقرون به صرفه
طراحی پر زرق و برق و منحصر به فرد
پروسسور و دوربین توانمند
امکان بهتر بودن عمر باتری
غیر ضروری و گول‌زنک جلوه کردن چراغ‌های پشتی برای برخی کاربران

CNET از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی رضایت داشته و از رنگ‌های زنده و جزییات بالای آن‌ها سخن می‌گوید که در مقایسه رخ به رخ با آیفون 13 پرو عملکرد بهتری دارد. دوربین اولتراواید نیز از نگاه این منبع کار خود را در نور مناسب، به‌خوبی انجام می‌دهد اما تغییر مشهودی را در توازن رنگ در تصاویر آن می‌توان دید. در نتیجه‌گیری این قسمت این‌گونه آمده: «دوربین‌های Nothing به هیچ عنوان بهترین دوربین‌های موجود نیستند اما اگر این، آن‌چیزی‌ست که به‌دنبال آن می‌گردید باید بیش از دو برابر برای تهیه Galaxy S22 Ultra هزینه کنید. برای قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی، دوربین‌های Phone (1) عملکردی عالی داشته و اگر در پی گرفتن عکس‌های زنده‌ای از تعطیلات خانوادگی بعدی خود هستید، کاملا مناسب شما خواهند بود.»



ایسام