شیائومی Redmi Note 11 در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Redmi Note 11 ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های ردمی نوت شیائومی در طی چند سال گذشته اغلب جزو پر امکانات‌ترین اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت حاضر در بازار بوده و از نمونه‌های دورتری مثل Redmi Note 8 Pro تا مدل‌های همچنان محبوبی مثل Redmi Note 10، همواره در بین انتخاب‌های اغلب کاربران این رده قرار داشته‌اند. Redmi Note 11 یکی از جدیدترین محصولات سری 11 این خانواده است که در مقایسه با Redmi Note 10 سال قبل به‌جز دوربین و پردازنده (که این دومی به تغییرات دیگری نیز دامن زده)، تفاوت بزرگ دیگری نداشته و هنوز روی کاغذ یک گوشی 4G قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Xiaomi Redmi Note 11 می‌پردازیم.

طبق معمول پیش از بررسی دیدگاه سایت‌های معتبر در مورد شیائومی ردمی نوت 11، بهتر است اندکی با مشخصات و قابلیت‌های این گوشی آشنا شویم. Redmi Note 11 با طراحی باکسی با نوار تخت پیرامونی و حذف خمیدگی‌های بخش پشتی در نگاه اول از نوت 10 سال قبل متمایز می‌شود؛ این طراحی که به فرم آیفون‌های اخیر اپل بی‌شباهت نیست ضخامت گوشی را بیش از مقدار واقعی آن نشان می‌دهد اما ظاهر مدرن‌تری را به آن بخشیده است.

ابعاد گوشی 8×73.8×159.8 میلی‌متر است که همگی نسبت به Note 10 چند دهم میلی‌متری کوچک‌تر شده‌اند. وزن 179 گرمی دستگاه اما تغییر خاصی نکرده و مشابه گذشته است. صفحه‌نمایش گوشی از روی اعداد و ارقام همان پنل حاضر در نوت 10 بوده و به تفاوت خاصی مابین این دو نمی‌توان اشاره کرد؛ این صفحه‌نمایش 6.43 اینچی AMOLED از وضوح 1080×2400 پیکسل برخوردار است و حداکثر روشنایی تایپیکال و نقطه‌ای آن نیز به‌ترتیب 700 و 1,000 نیت اعلام شده‌اند. نرخ رفرش 90 هرتزی، سرعت برداشت تاچ حداکثر 180 هرتزی، کنتراست 4,500,000:1 و پشتیبانی از محدوده رنگ DCI-P3 دیگر اطلاعات ذکر شده در مورد این صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند.

دوربین اصلی دستگاه 50 مگاپیکسلی f/1.8 با فیلم‌برداری 1080p/30fps است که جایگزین دوربین 48 مگاپیکسلی f/1.79 سال قبل شده که در فیلم‌برداری نه‌تنها از وضوح 4K/30fps بلکه از رزولوشن 1080p/60fps نیز پشتیبانی می‌‌کرد. دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی و دو واحد 2 مگاپیکسلی عمق میدان و ماکرو در این گوشی ظاهرا بدون تغییر مانده‌اند.

پردازنده 6 نانومتری Snapdragon 680 دستگاه نسبت به Snapdragon 678 یازده نانومتری حاضر در نوت 10 در مصرف انرژی موفق‌تر ظاهر می‌شود اما اما هسته‌های قدیمی Kryo 265 آن (دو هسته 2.4 گیگاهرتزی A73 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی A53) در مقایسه با هسته‌های A76+A55 حاضر در نوت 10 کاملا قدیمی‌تر بوده و در نتیجه حداقل روی کاغذ حرف چندانی برای گفتن نخواهند داشت. گرافیک Adreno 610 این چیپ‌ست نیز تقریبا همین اوضاع را دارد و از Adreno 612 مدل قبلی جا می‌ماند. رم 4 یا 6 گیگابایتی حافظه 64 یا 128 گیگابایتی،‌ باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی و شارژر 33 واتی، در نوت 11 تکرار شده‌اند و در بخش گزینه‌های ارتباطی در غیبت 5G نیز به تفاوت بزرگی بر نمی‌خوریم.

با این آشنایی مختصر با Redmi Note 11، نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

Techradar

بررسی Techradar از Note 11 که با زیر عنوان «یک گوشی اقتصادی خوب اگر به 5G نیازی ندارید» همراه شده، در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «ردمی نوت 11 مثل هر گوشی اقتصادی دیگری یک سارش و مصالحه است: [از یک طرف] طراحی، کیفیت ساخت، نمایشگر و عمر باتری عالی هستند اما کیفیت دوربین پشتی و عمکرد کلی دستگاه جاهایی هستند که متوجه می‌شوید صرفه‌جویی در قیمت گوشی انجام شده است.»

نقاط مثبت و منفی Redmi Note 11 ازنگاه تک‌رادار شامل این موارد می‌شوند:

قیمت اندک
نمایشگر روشن AMOLED
عمر باتری عالی
کیفیت متوسط دوربین
عملکرد پردازشی کندتر
غیبت اتصال 5G

تک‌رادار در مورد کیفیت دوربین نوت 11 می‌گوید: دوربین گوشی تا یک جایی اوکی است اما این دوربین یکی از ضعیف‌ترین دوربین‌هایی‌ست که اخیرا در یک اسمارت‌فون دیده‌ایم. این البته دقیقا به معنای بد بودن آن نیست چرا که در یک شرایط نوری خوب، عکس‌هایی را برداشت می‌کنید که اکثر اوقات برای شبکه‌های اجتماعی بیش از اندازه خوب هستند و حتی یکی دو عکس بسیار خوب نیز در این میان برداشت می‌شود. آن‌چه این دوربین را به زیر می‌کشد در جزییات تصویر است؛ جایی‌که مواردی مثل فوکوس و HDR به خوبی گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار (که باید بهای بالاتری را برای تهیه آن‌ها بپردازید) نبوده و در جزییات و رنگ در برخی موارد ضعیف عمل می‌کند.

تک‌رادار در مورد عکاسی شب این گوشی نیز نظر متفاوتی نداشته و می‌گوید: «گوشی‌های اقتصادی در این رده قیمتی به‌ندرت قادر به گرفتن عکس‌های عادی در شب بوده و ردمی نوت 11 نیز این رسم را ادامه داده است. اگر نوری نباشد یا خیلی کم باشد احتمالا عکسی که به دنبال آن هستید را حتی با روشن بودن حالت شب، برداشت نمی‌کنید. [اما] اگر اندکی نور [در صحنه] وجود داشته باشد و سوژه شما ثابت بماند، احتمالا تنها چیزی قابل استفاده به‌دست می‌آورید.»

این منبع در مورد دوربین اولتراواید گوشی نیز به شرایط مشابهی اشاره کرده که در آن با وجود به‌دست آوردن میدان دید وسیع‌تر، عکس‌ها با بررسی نزدیک‌تر اندکی مبهم بوده و تغییر رنگ در آن‌ها نیز مشهود است. نویسنده تک‌رادار در انتهای بررسی دوربین این گوشی می‌گوید:‌ «نمی‌خواهیم که در مورد دوربین‌های ردمی نوت 11 بیش از اندازه منفی باشیم اما این گوشی برای افرادی که به یک دوربین قابل اتکا نیاز دارند نیست.»

Tech Adviser

در بررسی Tech Adviser از نوت 11 نیز بلافاصله پس از عنوان چیزی مشابه منبع قبلی را می‌توان مشاهده کرد:‌ «ردمی نوت 11 یک انتخاب اقتصادی مستحکم برای طراحی، نمایشگر و عمر باتری‌ست، تا زمانی‌که به 5G نیاز نداشته باشید.» در بخش نتیجه‌گیری این بررسی این‌گونه آمده است:‌ «یک گوشی اقتصادی بی سر و صدای جذاب که به شما یک نمایشگر 90 هرتزی AMOLED و یک عمر باتری مثال زدنی را در یک طراحی به‌خوبی سر هم شده زیر 200 پوند می‌دهد. اگر به 5G یا یک دوربین فوق‌العاده نیاز ندارید، این یک انتخاب عالی‌ست.»

نقاط مثبت و منفی Redmi Note 11 ازنگاه تک ادوایزر شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 90 هرتزی AMOLED عالی
طراحی مرتب و آراسته
عمر باتری قوی
فوق‌العاده نبودن دوربین
رابط کاربری MIUI شلوغ و بدون جذابیت
نبود 5G

تک ادوایزر در مورد دوربین اصلی نوت 11 می‌گوید:‌ «دوربین اصلی در حضور نور زیاد، وظیفه گرفتن عکس‌های با جزییات [بالا] را به‌گونه معقولانه‌ای انجام می‌دهد.» با این حال حتی در شرایط تقریبا نرمال متوجه برخی دانه‌های نویز در تصویر شدیم و افکت HDR حتی در این رده قیمتی پایین نیز موثرترین افکتی نیست که تا به‌حال دیده‌ایم. به‌گفته این منبع، دوربین اصلی با کم‌تر شدن نور با مشکل روبرو شده و حالت شب نیز عکس‌هایی را بر جای می‌گذارد که یک «آشفتگی دانه‌دانه» هستند «اما یک گوشی ارزان‌قیمت به من نشان بدهید که این شرایط در آن تکرار نشده باشد.»

Android Authority

بررسی Android Authority از ردمی نوت 11، عنوان «تعیین‌کننده شاخصی برای گوشی‌های رده پایین» را بر خود دارد و در بخش نتیجه‌گیری آن این‌گونه آمده است:‌ «ردمی نوت 11 بیش از تجمعی از قطعات است. این گوشی ممکن است یک مدل رده پایین باشد اما آرزوهای بزرگی داشته و موارد پایه‌ای را به‌گونه سخاوتمندانه‌ای پوشش داده است. [این مدل] ارائه‌کننده یک صفحه‌نمایش جذاب و عمر باتری فوق‌العاده‌ای‌ست. نوت 11 به‌لطف عملکرد خوب خود به‌راحتی قادر به همراهی دسته [گوشی‌های هم‌رده خود] است.» اوتوریتی از نبود تضمینی برای آپدیت و دوربین‌های میان‌رده این گوشی به‌عنوان دو نکته منفی اصلی آن یاد کرده و تغییر نکردن بسیاری از موارد در مقایسه با نوت 10 را از دست رقتن شانس ردمی برای تکامل گوشی رده پایین خود دانسته است.

نکات مثبت و منفی Redmi 11 از نگاه اندروید اوتوریتی شامل این موارد می‌شوند:

کیفیت ساخت مستحکم
نمایشگر عالی
عمر باتری بسیار خوب
عملکرد قدرتمند بالاتر از حد تصور
قیمت ارزان
میان‌رده بودن دوربین
ارائه با اندروید 11
تضمین آپدیت محدود

اندروید اوتوریتی در مورد مجموعه دوربین این گوشی می‌گوید:‌ «نوت 11 در طول روز عکس‌های تمییزی برداشت می‌کند که فوکوس دقیق و رنگ‌های دلپذیری را ارائه می‌کنند اما تقریبا بدون هیچ کنتراستی. عکس‌های گرفته شده در شرایط نور کم و ضعیف، سافت‌تر، پر نویزتر و دارای رنگ کم‌تری هستند. دوربین اولتراواید در نور زیاد عملکرد قابل قبولی دارد اما همچنان بسیاری از جذابیت خود را با پایین رفتن خورشید از دست می‌دهد. دوربین ماکرو نیز به‌دلیل رزولوشن پایین و نبود جزییات چندان خوب نیست. سلفی‌های دوربین جلویی 13 مگاپیکسلی بگیر و نگیر دارند. همچنین ویدئوی گرفته شده با دوربین پشتی به وضوح فول اچ‌دی (1080p) با 30 فریم در ثانیه محدود است.»

Pocket-lint

بررسی Pocket-lint از Redmi Note 11 با عنوان «نه خیلی قابل توجه» همراه شده و امتیاز 3.5 از 5 را خود اختصاص داده است؛ در بخش نتیجه‌گیری این بررسی، آمده است: «این گوشی ارزان‌قیمت روی کاغذ شبیه یک برنده مطلق در رده اقتصادی به‌نظر می‌رسد. با این حال در عمل مشکلات عملکردی وجود دارند که این تجربه را اندکی بیش از اندازه لکه‌دار می‌کنند.» پاکت-لینت تجربه استفاده از این گوشی را در مجموع گیج‌کننده توصیف کرده جایی‌که مشخصات گوشی برای این رده قیمتی فوق‌العاده هستند اما در عمل تجربه استفاده از دستگاه با انتظاری که از آن در ذهن ایجاد شده در یک سطح قرار نمی‌گیرد. داشتن یک نمایشگر AMOLED خوب مطمئنا نکته مثبتی‌ست و این امر در مورد دوام باتری بالای دستگاه نیز صادق است اما وقتی با تأخیر و لگ زدن‌های گاه و بیگاه روبرو شوید و این موضوع در برخی موارد به برخی کرش‌ها منجر شود ماجرا تغییر می‌کند.

نکات منفی Redmi Note 11 از نگاه پاکت-لینت شامل این موارد می‌شوند:

مشخصات قدرتمند برای رده قیمتی پایین
عمر باتری بالا
دوربین اصلی خوب (دوربین ماکرو و عمق میدان را فراموش کنید)
مشکلات مختلف کرش/خاموشی/تأخیر
مشکلات مداوم رابط کاربری MIUI با کنترل‌های نوتیفیکیشن و باتری

پاکت-لینت در مورد دوربین اصلی دستگاه از به‌خوبی هندل نشدن HDR سخن می‌گوید و نمایان بودن دانه‌های نویز و شارپنیگ بیش از اندازه را نیز از دیگر نقاط منفی این دوربین بر شمرده است. این منبع البته از عملکرد دوربین اصلی در محیط‌های با نور کم با عنوان «کاملا قابل‌قبول» یاد کرده و آن را به دهانه باز دیافراگم نسبت داده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا