شیائومی Poco F4 GT در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco F4 GT ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : اغلب مدل‌های رده بالای پوکو در طی یکی دو سال اخیر معمولا نسخه‌های تغییرنام یافته‌ای از محصولات شیائومی بوده که تنها با ظاهری جدید عرضه می‌شوند و از لحاظ قیمتی گه‌گاه رقیبی نیز برای گوشی اصلی به حساب می‌آیند. Poco F4 GT که از معرفی آن کم‌تر از سه هفته می‌گذرد از جمله این نمونه‌هاست که جدا از رنگ‌آمیزی متفاوت، دقیقا همان Xiaomi Redmi K50 Gaming است. این گوشی با حضور چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 1، صفحه‌نمایش 10 بیتی OLED و شارژرز 120 واتی فراتر از یک گوشی متوسط پیشرفته بوده و در سطحی پایین‌تر به کلاس پرچمداران قدم گذاشته است. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco F4 GT می‌پردازیم.

طبق معمول، قبل از همه چیز بهتر است کمی با مشخصات و امکانات Poco F4 GT آشنا شویم؛ F4 GT که با دکمه‌های جانبی آهنربایی تعلق خود به رده گیمینگ و بازی را به‌روشنی اعلام می‌کند در مقایسه با F3 GT سال گذشته در چندین مورد با ارتقاء روبرو شده که بی‌شک در صدر همگی آن‌ها پردازنده پرچمدار Snapdragon 8 Gen 1 قرار دارد؛ F3 GT سال قبل نیز با چیپ‌ست Dimensity 1200 جایگاه مناسبی در بین گوشی‌های میان‌رده پیشرفته داشت اما حضور پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازشی حال حاضر بازار در یک گوشی پوکو، کلاس آن را به‌طور کامل ارتقاء می‌دهد.

المان‌های پشت و روی دستگاه تغییر بزرگی نسبت به قبل نداشته‌اند و دکمه‌های کنترلی کناره سمت راست نیز همچنان سر جای خود قرار دارند. با نگاهی دقیق‌تر اما به‌برخی تفاوت‌های کوچک و بزرگ می‌توان اشاره کرد که خمیدگی کم‌تر کاور پشتی و در نتیجه تخت شدن نوار پیرامونی از آن جمله به‌حساب می‌آیند. لنزهای سه‌گانه دوربین حالا درون یک باکس مستطیل‌شکل قراردارند که چراغ‌های LED نشان‌گر ابرو مانندی در چپ و راست آن دیده می‌شود. این گوشی در سه‌رنگ مشکی، نقره‌ای و زرد ارائه می‌شود که خطوط پشت آن در دو رنگ اول تا حدودی ناپیدا و در رنگ زرد کاملا مشخص و برجسته است. ابعاد گوشی 8.5×76.7×162.5 میلی‌متر بوده و 210 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش گوشی یک نمونه 6.67 اینچی AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل و نرخ رفرش 120 هرتزی‌ست که از کنتراست 5,000,000:1، بیشینه روشنایی 800 نیتی و سرعت برداشت تاچ تا 480 هرتز برخوردار است. این پنل 10 بیتی از طیف DCI-P3 پشتیبانی کرده و محتوای +HDR10 را نیز به‌گفته شرکت سازنده به‌نمایش می‌گذارد. روی این صفحه‌نمایش پوششی از جنس Gorilla Glass Victus قرار داشته و بالای آن نیز به دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با سنسور IMX596 و f/2.4 بر می‌خوریم. سنسور انگشت در Poco F4 GT در کناره آن در سمت راست جای دارد.

دوربین اصلی دستگاه یک 64 مگاپیکسلی بدون OIS با سنسور IMX686 بوده که از ابعاد 1/1.73 اینچ و اندازه پیکسل‌های 0.8 میکرونی برخوردار است. وضوح پیش‌فرض این دوربین البته 16 مگاپیکسل است که در این حالت اندازه پیکسل‌ها به 1.6 میکرون می‌رسد. دیافراگم لنز مقابل این دوربین f/1.9 بوده و از برداشت ویدئوی 4K/60fps نیز پشتیبانی می‌کند. دو دوربین دیگر گوشی (حداقل روی کاغذ) چندان هیجان‌انگیز نبوده و شامل یک 8 مگاپیکسلی ساده اولتراواید با f/2.2 و میدان دید 120 درجه‌ای بدون فوکوس خودکار و یک 2 مگاپیکسلی ماکرو f/2.4 می‌شوند. رم LPDDR5 دستگاه 8 یا 12 گیگابایت بوده و به‌تناسب آن 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 دارد.

ظرفیت باتری گوشی 4,700mAh است که نسبت به باتری 5,000mAh سال قبل ضعیف‌تر شده اما شارژر آن بسیار سریع است و با توان 120 واتی فقط به 17 دقیقه زمان برای پر کردن باتری نیاز دارد. وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی،‌ اتصال NFC و اسپیکرهای استریو از جمله دیگر مواردی‌ست که در رابطه با Poco F4 GT می‌توان اشاره کرد. این گوشی فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدست است اما تبدیل USB-C به این پورت ظاهرا درون جعبه دستگاه وجود دارد.

با آشنایی با مشخصات Poco F4 GT نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena از Poco F4 GT در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است:‌ «جدیدترین [نسخه از چیپ‌ست پرچمدار] اسنپ‌دراگون به تریگرهای شانه‌ای تند و تیز پیوسته و بدین‌ترتیب این گوشی توانسته تا در برابر جهان ROGها ایستادگی کند و بخش مصرف‌کننده [آن نیز] به‌طریق مشابه با یک نمایشگر عالی و اسپیکرهای قدرتمند مراقبت می‌شود. عمر باتری ممکن است در میانه راه باشد و سیستم دوربین [نیز] به‌زحمت قابل توجه است اما هیچ‌یک [از این موارد] به آن اندازه بد نیستند که برهم‌زننده معامله باشند و این‌گونه نیز نیست که رقبا سطح بالایی [از استاندارد] را در هر دو زمینه تعیین کرده باشند.»

نکات مثبت و منفی Poco F4 GT از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

ساخت مستحکم و پرهیز از طراحی گیمینگ بیش از اندازه
عملکرد و حس عالی دکمه‌های جانبی پاپ‌آپ
ارتقاء عملکرد با LEDهای RGB بخش پشتی
باقی نماندن انتظار بیش‌تری از صفحه‌نمایش (به‌خصوص برای این رده)
سرعت بسیار بالای شارژر، کابل شارژ بلند با سر L شکل کاربردی
اسپیکرهای فراگیر عالی
گمراه‌کننده بودن برندینگ Freezing و Speediest در بخش پشتی
نبود دوربین تله‌فتو

GSMArena در مورد کیفیت دوربین اصلی از تصاویر خوب این دوربین در نور روز در وضوح 16 مگاپیکسلی پیش‌فرض یاد می‌کند که جزییات بالایی را ایجاد می‌کند. در زمینه نویز با یکی تمیزترین نمونه‌ها روبرو می‌شویم که با وجود آن‌که در سایه، به برخی نویزها بر می‌خوریم اما در آسمان تقریبا هیچ اثری از نقطه‌های نویزی نیست. شارپ کردن تصاویر حداکثر در سطح متوسطی بوده و طیف دینامیکی این عکس‌ها نیز در میانه راه قرار دارد. این منبع از کنتراست تصاویر راضی بوده اما از امکان بهبود در پروسه HDR سخن می‌گوید. رنگ‌های این دوربین نیز به‌گفته GSMArena اندکی بیش از اندازه اشباع شده اما این اشباع‌شدگی، رنگ‌های جذاب‌تر (و البته غیر دقیق‌تری) را ایجاد کرده است. خروجی دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی از نگاه این منبع کاملا قابل‌قبول بوده و با وجود آن‌که طیف دینامیکی در حد وسط (so-so) است اما جزییات آن مناسب است.

در نور کم، حالت شب اتوماتیک دوربین اصلی به‌سرعت وارد عمل شده و در نتیجه آن عکس‌هایی با نورگیری «بسار خوب» با «طیف دینامیکی وسیع» و «رشد قابل اتکا در نهایت تونالیته» ثبت می‌شود. جزییات، به‌خصوص در مناطق با نور بیش‌تر عموما خوب بوده و نویز نیز مشکلی به‌حساب نمی‌آید. حالت شب دستی به‌گفته GSMArena متفاوت از حالت شب اتوماتیک است و با کمک آن تصاویری با sharpening بیش‌تر ثبت می‌شود و مناطق حاضر در سایه کیفیت بالاتری را عرضه می‌کنند. حالت شب اتوماتیک برای دوربین اولتراواید در دسترس نیست و در نتیجه عکس‌های آن پایین‌تری از حدی‌ست که بتوان آن‌ها را قابل استفاده دانست اما می‌توان از حالت شب دستی برای این دوربین استفاده کرد که تأثیر بزرگ و مثبتی بر خروجی آن خواهد داشت. با بزرگ‌نمایی اندازه واقعی این تصاویر البته از بین رفتن شدید جزییات (heavy sofness) را می‌توان مشاهده کرد و بنابراین بهتر است اندازه این عکس‌ها را در حد صفحه‌نمایش خود گوشی نگه داریم!

ویدئوهای 4K دوربین اصلی به‌گفته این منبع جزییات بالا و نویز اندکی دارند اما رنگ‌ها در آن بیش از اندازه اشباع شده‌اند و با انتخاب نرخ 60 فریم در این حالت از میزان جزییات اندکی کاسته می‌شود. لرزه‌گیر دیجیتال نیز در این دوربین حضور دارد. ویدئوهای دوربین اولتراواید که به وضوح 1080p/30fps محدودند عموما رنگ‌های سردتری داشته و در دقت رنگ سفید نیز کمی ضعیف عمل می‌کنند. جزییات ویدئوهای این دوربین البته برای یک نمونه اولتراواید «بسیار خوب» بوده و نویز نیز در حداقل خود قرار دارد.

ZDNet

در بررسی ZDNet از Poco F4 GT که عنوان «یک گوشی گیمینگ کلاس پرچمداری با شارژ سریع» را بر خود دارد، در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «با وجود آن‌که Poco F4 GT ویژگی‌هایی را که به‌طور ویژه برای گیمرهاست عرضه می‌کند [اما] این [موضوع] نبابد مانعی برای خریداران بالقوه‌ای باشد که به‌دنبال یک گوشی قدرتمند، مستحکم و با قیمت نسبتا مناسب هستند. این ویژگی‌ها، در عوض کارایی [دستگاه] را برای همه افراد ارتقاء می‌بخشند. به‌علاوه عمر باتری خوب بوده و شارژ سریع 120 واتی بسیار قابل توجه است.»

نکات مثبت و منفی Poco F4 GT از نگاه ZDNet شامل این موارد می‌شوند:

دکمه‌های کاربردی جمع‌شدنی مخصوص بازی
اسپیکرهای خوب
نمایشگر بزرگ و پر نور
شارژ بسیاری سریع 120 واتی
نبود اسلات microSD
تعداد زیادی برنامه اضافی از پیش نصب‌شده (bloatware)
دوربین‌های متوسط
نداشتن درجه IP

یک نکته جالب اشاره شده در این مطلب به دکمه‌های جانبی گیمینگ گوشی تعلق دارد که در حالت عادل درون دستگاه و کاملا هم‌سطح کناره گوشی هستند اما با استفاده از یک دکمه کشویی می‌توان آن‌ها را مستقل از هم گشود و مثلا با بسته نگه داشتن یکی و باز کردن دیگری، وظایفی غیر از بازی نیز در دو وضعیت فشردن تکی و دوبار پشت سر هم به آن اختصاص داد.

ZDNet به‌طور خلاصه و کوتاه در مورد دوربین‌های این گوشی می‌گوید: «دو دوربین اصلی برای عکاسی پوینت-اند-شات (عکاسی عادیِ نشانه بگیر و دکمه شاتر را لمس کن) مناسب هستند اما لنز ماکرو که فوکوس ثابت و وضوح 2 مگاپیکسلی‌اش محدود شده نکته چشمگیر به‌خصوصی ندارد. سلفی‌های [گرفته شده] با دوربین جلویی «کاملا قابل‌قبول» بودند..

Techradar

در بررسی Techradar از Poco F4 GT بلافاصله پس از عنوان این‌گونه آمده است: «این [گوشی] فقط برای گیمرها نیست اما آن‌ها بیش‌تر [از سایرین] از آن متنفع می‌شوند.» تک‌رادار در بخش نتیجه‌گیری این گوشی می‌گوید: «پوکو F4 GT عملکرد سطح بالا را با یک نمایشگر 120 هرتزی AMOLED برای یک تجربه گیمینگ رده اول، همگی به‌لطف دکمه‌های آنالوگ فوق‌العاده، ترکیب می‌کند. قیمت عالی است اما شما این گوشی را برای دوربین‌هایش نمی‌خرید و هیچ گواهی ضد آبی [نیز برای آن] وجود ندارد. [اما] برای هر آن‌چه که قیمت دارد، در هر حال این گوشی می‌ارزد.»

نکات مثبت و منفی Poco F4 GT از نگاه Techradar شامل این موارد می‌شوند:

دکمه‌های گیمینگ جانبی با طراحی مبتکرانه
شارژ 120 واتی با شارژر درون جعبه
کابل شارژ L شکل
غریب و غیر معمول بودن روشنایی خودکار
دوربین نا امیدکننده
کاربرد کم دکمه‌های جانبی خارج از محیط بازی

Techradar در مورد کیفیت دوربین‌های این گوشی می‌گوید: «روی کاغذ دوربین خوبی‌ست اما نتایجی که ما به‌دست آوردیم متوسط (so-so) است. Poco F4 GT می‌تواند عکس‌های مناسبی را برداشت کند اما اگر به‌دنبال آن هستید که محدودیت‌های یک دوربین اسمارت‌فون را پشت سر بگذارید، این گوشی برای شما نیست.» به‌گفته تک‌رادار رنگ‌های دوربین اصلی «کاملا دقیق» هستند و در نور خوب، سطح قابل‌قبولی از جزییات را ثبت می‌کنند. دو دوربین دیگر یعنی 2 مگاپیکسلی ماکرو و 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌گفته این منبع از سطح قابل قبول دور بوده و احتمالا به‌جز در مواردی که نیاز فوری وجود دارد نمی‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. تک‌رادار، کیفیت ویدئوهای 4K گوشی را «خیلی خوب» توصیف می‌کند اما آن را برای کاربران حرفه‌ای‌تر (سازندگان ویدئو و افرادی که به‌دنبال کیفیت بالاتر هستند) ایده‌آل نمی‌داند. دوربین ماکروی این گوشی نیز قابل فیلم‌برداری دارد اما در این حالت حداکثر وضوح به 720p محدود است.

Android Authority

در بررسی Android Authority از Poco F4 GT در بخش نتیجه‌گیری آمده است: «Poco F4 GT با آوردن پرفورمنسی در سطح پرچمدار واقعی، با دکمه‌های کاربردی شانه‌ای و سرعت شارژ برق‌آسا، قطعا در تلاش برای [دستیابی به‌عنوان] یکی از بهترین گوشی‌های بازی است. برچسب قیمت دستگاه با رقم 599 یورویی (631 دلاری)، پرش قابل توجهی از روی مدل قدیمی‌تر است اما هنوز در مقایسه با پرچمداران سنتی و گوشی‌های گیمینگ، به‌گونه‌ای رقابتی در اروپا قیمت‌گذاری شده است.»

نکات مثبت و منفی Poco F4 GT از نگاه Android Authority شامل این موارد می‌شوند:

عملکرد و پرفورمنس عالی
کاربردی بودن دکمه‌های تریگر شانه‌ای
فوق‌العاده سریع بودن شارژ
قیمت مناسب نسبت به دیگر پرچمداران
Gorilla Glass Victus و درجه حافظت IP53
دوربین‌های میانه‌حال
تعهد سوال‌برانگیز در به‌روزرسانی
نبود اسلات microSD

اندروید اوتوریتی در مورد دوربین‌های این گوشی می‌گوید: «از پوکو F4 GT انتظار یک تجربه دوربین در سطح پرچمداران را نداشته باشید چرا که دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی [با وجود آن‌که] در نور روز عملکرد خوبی دارد اما قطعا حتی از بهترین دوربین‌های میان‌رده نیز عقب‌تر است. طیف دینامیکی وسیع بوده و رنگ‌ها به‌طرز خوشایندی اشباع شده‌اند اما نویز در روز روشن وقتی که کمی زوم کنیم مشهود است (و این موضوع به سایه‌ها نیز محدود نیست) برداشت‌های نور کم قطعا به‌اندازه کافی روشن هستند اما این روشنایی به‌قیمت حجم زیادی از نویز تمام می‌شود.» اوتوریتی در مورد عکس‌های دوربین اولتراواید از نویز بسیار بیش‌تر و تفاوت رنگ بسیار زیاد با عکس‌های دوربین اصلی سخن می‌گوید. دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو به‌گفته این منبع تنها برای افزایش تعداد دوربین‌ها به این مجموعه افزوده شده و رزولوشن آن برای اغلب موقعیت‌ها، بسیار کم است و نتایجی پر نویز (grainy) ارائه می‌کند.

Android Headlines

در بررسی Android Headlines از Poco F4 GT که عنوان «سخت‌افزار گیمینگ پرچمدار با یک قیمت مناسب» را بر خود دارد، در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «پوکو F4 GT سخت‌افزاری عالی دارد، یک نمایشگر عالی، اسپیکرهای استریوی بسیار خوب، تریگرهای شانه‌ای و پشتیبانی از شارژ 120 واتی HyperCharge... بله عمر باتری می‌تواند بهتر باشد و من معتقدم که پوکو باید اندکی توجه بیش‌تری به برندینگ ماژول دوربین بخش پشتی بنماید. با کنار گذاشتن این مسائل، ظاهرا هیچ صرف‌نظر شدن و حذف آشکاری در Poco F4 GT وجود ندارد»

نکات مثبت و منفی Poco F4 GT از نگاه Android Headlines شامل این موارد می‌شوند:

تبلیغاتی و به‌قصد جلب خریدار نبودن زبان طراحی سخت‌افزار
کیفیت ساخت عالی
تریگرهای شانه‌ای منحصر به‌فرد و کاربردی
نمایشگر 6.67 اینچی AMOLED عالی 120 هرتزی با Gorilla Glass Victus
توانایی شارژ کامل یک باتری در کم‌تر از 20 دقیقه
ست‌آپ اسپیکر استریوی چهارگانه درخشان
نسبت درخشان عملکرد به قیمت
عملکرد کاملا خوب دوربین اصلی
امکان بهتر بودن عمر باتری
نیاز به توجه بیش‌تر در برندینگ بخش پشتی
نبود دوربین تله‌فتو

این منبع همچنین در مورد اسپیکرهای استریوی چهارگانه گوشی (شامل یک توییتر و یک ووفر در هریک از دو سمت بالا و پایین) ضمن اشاره به این موضوع که محل آن‌ها برای انجام بازی مناسب است و با دست پوشیده نمی‌شوند از کیفیت بالای این اسپیکرها در فرکانس‌های بالا و پایین سخن می‌گوید.

اندروید هدلاینز کیفیت عکس‌های دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی در نور روز را «نسبتا خوب» توصیف می‌کند جایی‌که جزییات، شارپ بوده، نویز کنترل‌شده است و اثر چندانی از شارپ شدن بیش از اندازه در عکس نهایی دیده نمی‌شود. طیف دینامیکی این عکس‌ها از دید این منبع می‌توانست کمی بهتر باشد و رنگ‌ها نیز به‌ظاهر، اندکی اغراق‌شده‌تر از آن چیزی هستند که با چشمان خود می‌بینید. در مجموع به‌گفته این منبع می‌توان از نتایج این دوربین کاملا رضایت داشت به‌ویژه آن‌که با دستگاهی روبرو هستیم که به‌صورت اختصاصی برای بازی طراحی شده است. عکس‌های گرفته شده برای این دوربین در حالت شب نیز از نگاه اندروید هدلاینز «عالی» هستند.

عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌گفته این منبع در نور روز «اوکی» هستند و در برخی موقعیت‌ها می‌توان آن‌ها را برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، «خوب» توصیف کرد. در شب کیفیت این عکس‌ها رو به کاهش می‌گذارد و حالت شب نیز برای این دوربین در دسترس نیست.