افزایش ظرفیت باتری در گوشی‌های سامسونگ با الهام از باتری‌ خودروهای برقی - پشته‌سازی به جای رول ژله‌ای!

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : باتری Battery ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ اس‌دی‌آی یکی از شرکت‌های تابعه سامسونگ بوده و مهم‌ترین محصول آن باتری‌های شارژشدنی‌ مورد استفاده در دیوایس‌های IT است. حدود یک سال پیش، سامسونگ اس‌دی‌آی تولید نسل پنجم باتری‌های ویژه خودروهای برقی را آغاز کرد. تفاوت نسل پنجم با نسل‌های قبلی در آن است که به جای استفاده از روش متداول «رول ژله‌ای» (jelly roll)، سامسونگ در ساخت این باتری‌ها از شیوه‌ای جدید به نام «پشته‌سازی» یا stacking بهره گرفته است. مزیت این روش جدید در مقایسه با متد قبلی در آن است که اجزای باتری به شکل فشرده‌تری در کنار هم قرار گرفته و در نتیجه باتری نهایی – در عین حفظ اندازه قبلی – ظرفیت بالاتری خواهد داشت.

رسانه کره‌ای The Elec روز سه‌شنبه 19 آوریل 2022 (30 فروردین 1401) با انتشار خبری در وب‌سایت خود مدعی شد که سامسونگ قصد دارد به منظور افزایش ظرفیت باتری‌های گوشی‌های هوشمند خود، از شیوه پشته‌سازی استفاده کند. گفته می‌شود، در صورت جایگزین کردن روش «رول ژله‌ای» با «پشته‌سازی» می‌توان حداقل 10 درصد به ظرفیت باتری در گوشی‌های هوشمند اضافه کرد. به عنوان مثال، یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی (مثل باتری Galaxy S22 Ultra) را فرض کنید که با روش رول ژله‌ای ساخته شده است. چنان‌چه این باتری – با همین ابعاد – به شیوه پشته‌سازی به تولید برسد، می‌تواند ظرفیتی برابر با 5,500 میلی‌آمپر ساعت داشته باشد.

اپل در برخی آیفون‌های خود از باتری‌های L شکل استفاده می‌کند. با این کار، صرفا حجمی از باتری به سمت فضای اضافی موجود در لبه‌های گوشی پیش می‌رود ولی چگالی باتری تغییری نمی‌کند. در حالی که فلسفه روش پشته‌سازی افزایش چگالی است. سازوکار این روش به این ترتیب است که اجزای باتری مثل آندها و جداکننده‌ها در چیدمانی به سبک پلکانی بر پشت هم قرار می‌گیرند. اجزای باتری در شیوه رول ژله‌ای نمی‌توانند به شکل فشرده روی هم انباشت شوند، زیرا شارژ و تخلیه شدن‌های متوالی طبیعتا موجب باد کردن شده و همین امر الکترودها را خم کرده و به آنها آسیب می‌زند. اما شیوه پشته‌سازی این مشکل را حل کرده و به فضای مرده درون باتری اجازه پر شدن می‌دهد.

چنان‌چه روش پشته‌سازی با موفقیت پیاده‌سازی شود، در آینده شاهد تولید پرچمدارهایی با باتری‌های 5,500 میلی‌آمپر ساعتی از سوی سامسونگ خواهیم بود. البته گزینه دیگر پیش روی سامسونگ آن است که به جای افزایش ظرفیت باتری، (با همان باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی) گوشی‌های نازک‌تری را به تولید رسانده و یا فضای خالی به وجود آمده درون گوشی را به قطعات دیگری اختصاص دهد. گفتنی‌ست، با به کارگیری همین روش و ساخت نسل پنجم باتری‌های خودروهای برقی (مثل باتری‌هایی که در کارخانه واقع در لهستان به تولید می‌رسد)، سامسونگ ضمن کاهش هزینه‌های تولید، طیف خودروهای برقی استفاده‌کننده از این نوع باتری‌ها را نیز افزایش داده است.

حال، شاید این سؤال به ذهن متبادر شود که اگر صرفا با اتخاذ شیوه متداول در ساخت باتری‌های خودروهای برقی، می‌توان ظرفیت باتری‌ اسمارت‌فون‌ها را افزایش داد، چرا سامسونگ زودتر این کار را انجام نداد؟ در پاسخ باید بگوییم که گذار از «رول ژله‌ای» به «پشته‌سازی» به سادگی روشن و خاموش کردن یک لامپ نبوده و به زمان و هزینه نیاز دارد. گزارش‌ها حاکی از آنند که سامسونگ قصد دارد تولید باتری اسمارت‌فون به روش پشته‌سازی را در کارخانه چئونان آغاز کند. این کار مستلزم مدل‌سازی مجدد خط تولید در این کارخانه (موسوم به M-Line) است که به گفته برخی منابع به بودجه‌ای معادل 100 میلیارد وان کره (تقریبا 85 میلیون دلار) نیاز دارد. به گزارش The Elec، یک خط تولید آزمایشی در یکی از کارخانه‌های سامسونگ واقع در تیانجینِ چین نیز به این کار اختصاص خواهد یافت.

در پایان لازم به ذکر است که تا کنون هیچ بازه زمانی مشخصی برای تولید باتری اسمارت‌فون به روش پشته‌سازی از طرف سامسونگ اعلام نشده و هنوز نمی‌دانیم باتری کدام یک از گوشی‌های Galaxy به این تکنولوژی مجهز خواهد شد. البته به نظر می‌رسد سامسونگ بتواند باتری گوشی‌های سری Galaxy S23 را با این فناوری به تولید برساند. ظاهرا این پرچمدارها در سه‌ماهه نخست سال 2023 معرفی خواهند شد.

منبع : TheElec


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا