درخواست پتنت سامسونگ برای شارژ اضطراری باتری اسمارت‌فون با حلقه شارژ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/9/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، شارژر وایرلس Wireless Charger ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : طی سال‌های اخیر علاوه بر افزایش ظرفیت باتری‌های گوشی‌های هوشمند، شاهد پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با باتری – مثل شارژ سریع و صرفه‌جویی در مصرف – نیز بوده‌ایم. اما هنوز نگرانی از بابت تمام شدن شارژ باتری مشکلی‌ست که کاربران گوشی‌های هوشمند، روزانه با آن سروکار دارند. امروزه که اسمارت‌فون‌ها جای بسیاری از دیوایس‌های دیگر را گرفته و کم‌کم جایگزین کیف پول ما هم می‌شوند، برخورداری همیشگی آنها از ذخیره باتری، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برای این منظور، بسیاری از کاربران به استفاده از پاوربانک یا کاورهای شارژر روی آورده‌اند، اما سامسونگ ایده جالب‌تری را در سر داشته و بعید نیست روزی به این ایده جامه عمل بپوشاند.

پتنتی که سامسونگ در 15 ژانویه 2020 (25 دی 1398) درخواست ثبت آن را به KIPRIS (سرویس اطلاع رسانی حقوق مالکیت معنوی کشور کره) داده بود، به‌تازگی در 2 دسامبر 2020 (12 آذر 1399) منتشر شده و وب‌سایت هلندی Galaxy Club نخستین مرجعی‌ست که به بررسی و تحلیل آن پرداخته است. ایده اصلی این درخواست پتنت به حلقه‌ای مربوط می‌شود که می‌تواند باتری گوشی هوشمند را شارژ کند. بله درست خواندید. این حلقه در مدت زمانی که شما آن را به دست دارید، در حال تولید انرژی بوده و در مواقع اضطراری – که شارژ باتری گوشی تمام شده و کاربر به شارژر دسترسی ندارد – می‌تواند تا حدی باتری را شارژ کند.

این حلقه از راه‌های مختلف به جمع‌آوری انرژی پرداخته، آن را به انرژی الکتریکی تبدیل نموده و در خود ذخیره می‌کند. یک ژنراتور کوچک داخل حلقه تعبیه شده است، اما این تمام داستان نیست. طبق آنچه در این درخواست پتنت آمده، حلقه مورد نظر می‌تواند انرژی جنبشی حاصل از حرکات کاربر، فشار وارد شده به آن، اصطکاک و همچنین گرمای بدن او را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. یک باتری کوچک انرژی تولید شده را در خود ذخیره می‌کند تا در زمان لازم آن را به باتری گوشی منتقل کند. شاید اوج هنرنمایی این حلقه در همین جا باشد.

طبق آنچه در درخواست پتنت اخیر سامسونگ آمده، به جای اتصال حلقه به گوشی با یک کابل، کافی‌ست کاربر گوشی را در دست بگیرد. زیرا اگر همین الان گوشی خود را در دست بگیرید، متوجه می‌شوید حلقه و یا انگشت میانی شما، دقیقا از جایی می‌گذرد که سیم‌پیچ‌های شارژ بی‌سیم گوشی در آنجا تعبیه شده‌اند. به این ترتیب، بدیهی‌ست تنها کاربرانی می‌توانند از این حلقه برای شارژ باتری استفاده کنند، که گوشی آنها از شارژ بی‌سیم برخوردار باشد.

سامسونگ در این درخواست پتنت مستقیما به پتنتی مشابه که در سال 2014 به نام شرکت آمریکایی Sol Cuff Technologies ثبت شده بود اشاره می‌کند. ایده آن پتنت درباره یک دستبند است که پوشیدن آن با تولید انرژی در دستبند همراه است (با این تفاوت که در این دستبند، خبری از شارژر بی‌سیم داخلی نیست). البته خود سامسونگ هم اجرای این ایده را محدود به حلقه نمی‌داند. شارژر کوچکی که تولیدکننده انرژی باشد، می‌تواند شکل‌های مختلفی مثل دستکش، گردنبند، پابند، گوشواره، سربند و عینک را به خود گرفته و یا حتی به موی شخص بسته شود. به طور کلی شکل این نوع دیوایس چندان اهمیت ندارد و مهم آن است که حرکت داشته و بتواند گرمای بدن را جذب کند.

اما شاید این شبهه برای شما هم پیش آمده باشد که آیا یک حلقه کوچک واقعا از عهده تولید انرژی برخواهد آمد؟ یا اینکه مگر این حلقه چه‌قدر می‌تواند انرژی تولید کند؟ این شک کاملا به جاست. خود سامسونگ نیز کارکرد اصلی این حلقه را در موقعیت‌های اضطراری می‌داند؛ زمانی که کاربر به هیچ منبع انرژی دیگری دسترسی ندارد. به این ترتیب، وظیفه اصلی این حلقه آن است که با جمع‌آوری و ذخیره تنها چند درصد شارژ، بتواند انرژی گوشی در شرایط اضطراری را تأمین کند؛ شاید انرژی مورد نیاز برای یک تماس مهم، روشن کردن چراغ قوه برای چند دقیقه و یا مسیریابی در مکانی ناشناس.

مثل سایر پتنت‌ها، هیچ تضمینی برای رسیدن این حلقه به مرحله تولید وجود ندارد. حتی اگر سامسونگ بخواهد این محصول را تولید کند، تا قبل از رسیدن آن به دست مصرف‌کننده، کارهای فراوانی باید روی آن انجام شود. به عنوان مثال، اندازه اجزای این حلقه یکی از چالش‌های مهم در فرآیند طراحی و تولید آن است.

در پایان لازم به ذکر است، استفاده از حرکات بدن برای تولید انرژی ایده جدیدی نبوده و برای چندین دهه برخی ساعت‌های مچی با این مکانیسم ساخته می‌شدند. اما تفاوت در اینجاست که گوشی هوشمند انرژی به مراتب بیشتری را برای راه‌اندازی نیاز دارد.

منبع : KIPRIS