با Chrome OS Flex کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی خود را به یک کروم‌بوک تازه‌نفس تبدیل کنید

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کروم او اس Chrome OS ، کروم بوک Chromebook ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بسیاری از ما یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی داریم که بدون استفاده در گوشه‌ای از خانه رها شده و خاک می‌خورد. این کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی به احتمال زیاد نرم‌افزار منسوخ شده‌ای داشته، بسیار کند بالا آمده و یا اصلا کار نمی‌کند. با این اوصاف، شاید فکر دور انداختن آن از ذهنتان گذشته باشد. اما اگر راهی برای احیای آن وجود داشت، شاید هیچ‌گاه چنین فکری به سراغ شما نمی‌آمد. ظاهرا گوگل در این زمینه راه‌حل جدیدی دارد. این کمپانی آمریکایی روز سه‌شنبه 15 فوریه 2022 (26 بهمن 1400) با معرفی ورژن جدیدی از Chrome OS تحت عنوان Chrome OS Flex، مدعی شد که این سیستم‌عامل جدید می‌تواند روحی تازه در سیستم‌های قدیمی بدمد.

ایده احیای کامپیوترهای قدیمی با راه حل نرم‌افزاری پیش از این توسط شرکت Neverware با ارائه راه‌کاری به نام CloudReady محقق شده بود. به این ترتیب که اگر شما صاحب سخت‌افزاری قدیمی بودید که قادر نبود ویندوز یا macOS را مثل گذشته اجرا کند، می‌توانستید با نصب کردن CloudReady دستگاه قدیمی خود را به یک کروم‌بوک قابل‌قبول تبدیل کنید. همین راه‌کار خلاقانه موجب استقبال خوب کاربران شخصی و سازمان‌های بزرگ از CloudReady شد. این روند ادامه داشت تا اینکه گوگل در اواخر سال 2020 کمپانی Neverware را خریداری کرد. حال، گوگل با طراحی Chrome OS Flex قصد دارد همان راه را با قدرت و انسجام بیشتر ادامه دهد.

در حقیقت Chrome OS Flex ورژن بازسازی‌شده CloudReady به حساب می‌آید که مثل CloudReady به تمام کدها و منابع گوگل دسرسی دارد. می‌توانید با مراجعه به این صفحه از وب‌سایت Chrome Enterprise یک ایمیج از Chrome OS Flex را به شکل رایگان روی یک فلش مموری دریافت کرده و سپس آن را روی PC یا کامپیوتر Mac خود بوت کنید. چنانچه از این راه‌کار راضی بودید، می‌توانید با نصب Chrome OS Flex روی دستگاه خود، به طور کلی با ویندوز یا macOS قدیمی خداحافظی کرده و سیستم خود را به یک کروم‌بوک تمام‌عیار تبدیل کنید (حتی اگر 13 سال از عمر کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما گذشته باشد!).

هرکس به امتحان کردن Chrome OS Flex علاقه دارد می‌تواند هم‌اکنون آن را دریافت و اجرا کند، اما ظاهرا گوگل این محصول را بیشتر برای کسب‌وکارها و مؤسسات آموزشی تدارک دیده است؛ همان هدفی که پیش از این با خودِ Chrome OS به دنبالش بود. به این ترتیب، یکی از مزایای بزرگ Chrome OS Flex آن است که دپارتمان‌های IT می‌توانند دیوایس‌های خود را درست مثل هر کروم‌بوک دیگری مدیریت کنند، زیرا Chrome OS Flex می‌تواند روی چندین دیوایس در یک شبکه پیاده‌سازی شده و دپارتمان‌های IT این امکان را خواهند داشت که همه چیز را از طریق کنسول ادمین گوگل مدیریت کنند.

Chrome OS Flex در مقایسه با CloudReady توانایی‌های بیشتری دارد. نسخه Flex از همان کد بیس Chrome OS استفاده کرده و از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با Chrome OS ندارد. از این رو، دیوایس‌های مجهز به Chrome OS Flex می‌توانند به طور همزمان، آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت کنند. این در حالی‌ست که شرکت Neverware مجبور بود منتظر بماند تا گوگل آپدیتی را برای Chrome OS عرضه کند و سپس Neverware این امکان را پیدا می‌کرد تا CloudReady را به‌روزرسانی کند. یکی دیگر از برتری‌های Flex، دسترسی داشتن به Google Assistant است؛ قابلیتی که این روزها در محبوب‌ترین کروم‌بوک‌ها به چشم می‌خورد ولی CloudReady از آن محروم بود.

در پایان لازم به ذکر است، Chrome OS Flex در حال حاضر مرحله early access (دسترسی اولیه) را پشت سر می‌گذارد. به همین دلیل گوگل به کاربران یادآوری می‌کند که ممکن است در هنگام استفاده از Chrome OS Flex با باگ‌هایی برخورد کنند که نیاز به رفع شدن داشته باشند. به همین دلیل است که از کاربران خواسته شده ضمن تجربه این محصول، بازخورد خود را به گوگل ارسال کنند. عرضه نسخه نهایی Chrome OS Flex برای سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی تدارک دیده شده است. تا آن موقع، گوگل همچنان به عرضه نسخه stable (پایدار) CloudReady ادامه داده و به محض نهایی شدن Chrome OS Flex، کاربران CloudReady به Flex منتقل خواهند شد.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا