رونمایی کوالکام از کدک صوتی aptX Lossless

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، صدا Voice ، کیفیت صدا Voice Quality
واحد خبر mobile.ir : 2021 سالی سرنوشت‌ساز برای کدک صوتی Lossless Audio به شمار می‌رود. چندی پیش اپل از تصمیم خود برای تغییر کدک موسیقی‌های Apple Music به Lossless خبر داد. آمازون نیز از این به بعد برای استریم موسیقی با کدک Lossless هزینه اضافی دریافت نمی‌کند. کدک Lossless، همان‌طور که از نامش پیداست، کیفیت بسیار مطلوبی دارد، اما یکی از چالش‌های اصلی در رابطه با Lossless، نحوه پخش کردن آن به وسیله هدفون‌ها و ای‌یربادهای بی‌سیم است. ظاهرا کمپانی کوالکام راه‌حل جدیدی برای این مشکل دارد. این شرکت آمریکایی روز چهارشنبه 1 سپتامبر 2021 (10 شهریور 1400) از استاندارد جدیدی موسوم به Qualcomm aptX Lossless رونمایی کرد.

در سال 2021، کوالکام با راه‌اندازی برنامه‌ای به نام Snapdragon Sound از به‌کارگیری تکنولوژی‌های موجود این شرکت از جمله aptX Adaptive جهت استریم موسیقی با کیفیت از طریق بلوتوث پرده برداشت. aptX Lossless نیز در واقع قابلیت جدیدی از aptX Adaptive است که طبق ادعای کوالکام می‌تواند صدای با کدک Lossless را با آن‌چه کیفیت CD خوانده شده و عملا به معنای صدای 16 بیتی و 44.1 کیلو هرتزی است بر بستر بلوتوث استریم کند.

این تکنولوژی نوپا بوده و هنوز هیچ دیوایسی توانایی پخش این کدک را ندارد. ظاهرا نخستین دیوایس‌های مجهز به این تکنولوژی جدید، در اوایل سال 2022 وارد بازار خواهند شد. عملکرد مناسب برنامه Snapdragon Sound مشروط به زنجیره سخت‌افزاری کامل است. لذا، برای پخش صوت با کدک aptX Lossless باید هم گوشی هوشمند اندرویدی و هم هدفون (یا ای‌یرباد) کاربر، از این استاندارد پشتیبانی کنند.

به گفته کوالکام، در صورت تحقق این شرط، Snapdragon Sound به طور خودکار منبع صدای Lossless را شناسایی کرده و می‌تواند آن را با نرخی به مراتب بالاتر از کدک پیشین aptX HD پخش کند. بد نیست بدانید، کوالکام با توسعه کدک aptX Lossless از لحاظ پهنای باند یا bandwidth، کدک LDAC سونی را پشت سر می‌گذارد، زیرا نرخ بیت کدک aptX Lossless می‌تواند به 1 مگابیت بر ثانیه برسد، در حالی که نرخ بیت کدک LDAC از 990 کیلوبیت بر ثانیه فراتر نمی‌رود.

با تمام این اوصاف، علی‌رغم نرخ بیت بالای صدای aptX Lossless، در این کدک همچنان شاهد فشرده‌سازی هستیم. معمولا نرخ بیت موسیقی‌های با کیفیت CD چیزی حدود 1.4 مگابیت بر ثانیه است. اما کوالکام در این کدک جدید از فشرده‌سازی بدون افت کیفیت استفاده کرده تا بتواند بازتولید دقیق صدا را از لحاظ ریاضی به شکل بیت-به-بیت به سرانجام برساند.

به گفته کوالکام، در محیط‌هایی که ترافیک بی‌سیم بالایی دارند، به منظور حفظ بهترین عملکرد صوتی (بر مبنای کیفیت اتصال)، نرخ بیت کدک aptX Lossless می‌تواند حتی به 140 کیلوبیت بر ثانیه هم کاهش یابد. در صورتی که چنان‌چه صوتی با کدک LDAC را در شرایطی مشابه با محدودیت مواجه کنید، ممکن است کم بیاورد. لذا جای تعجب ندارد که کوالکام برای بهبود این تجربه، دست به کار شده است.

کدک aptX Lossless در زمینه کیفیت CD حرف اول را می‌زند. البته با استفاده از این کدک، هنوز هم می‌توان ترَک‌های با صدای hi-resolution را پخش کرد، اما این کار منجر به از دست رفتن کیفیت می‌شود. برای جلوگیری از این پدیده، چنان‌چه با فایل‌های 24 بیتی 96 کیلوهرتزی سر و کار دارید، بهتر است از استریم محتوای aptX Lossless بر بستر بلوتوث صرف‌نظر کرده و از راه‌کارهای سیمی استفاده کنید.

منبع : Qualcomm


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا