آشنایی با نخستین طرح مرجع کوالکام در زمینه واقعیت افزوده و معرفی AR Smart Viewer

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : در ماه‌های اخیر اغلب شرکت‌های بزرگ فناوری تلاش خود را به راه‌اندازی گونه‌های متفاوت اپلیکیشنها و هدست‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) معطوف ساخته‌اند. کمپانی کوالکام نیز در روز سه‌شنبه 23 فوریه سال جاری میلادی (5 اسفند 1399) با ارائه نخستین طرح مرجع (reference design) خود در زمینه AR برای عینک‌های هوشمند به این روند عمومی پیوسته تا بتواند با تسریع توسعه ابزارهای واقعیت افزوده، در آینده این صنعت نقشی محوری ایفا کند. سربند تازه کوالکام AR Smart Viewer نام دارد و بر اساس پلتفرم Snapdragon XR1 طراحی شده است.

پیش از این هم شاهد طرح‌های مرجع جالبی مانند طرح مرجع هدست واقعیت مجازی بر مبنای اسنپ‌دراگون 845 از سوی تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی بوده‌ایم، اما طرح‌های پیشین عمدتا روی ترکیبی از AR و VR متمرکز بوده‌اند، در حالی که طرح کنونی به طور کامل بر واقعیت افزوده مبتنی است. همچنینXR1 Smart Viewer با پلتفرم‌های اسنپ‌دراگون XR1 یا XR2 نیز تفاوت دارد. چرا که این دو محصول به منظور بهینه‌سازی عینک‌های واقعیت افزوده و مجازی بهینه شده‌اند و Oculus quest 2 نمونه‌ای از عینک‌هایی به شمار می‌رود که بر اساس XR2 تولید شده است.

محصول سبک وزن جدید کوالکام به نوعی عینک شباهت دارد و به دو نمایشگر 0.71 اینچی micro-OLED (ساخت شرکت BOE) با رزولوشن1920x1080 پیکسل و نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز مجهز شده است. XR1 Smart Viewer از قابلیت ردیابی با 6 درجه آزادی (6DoF) برای دنبال کردن حرکات دست و سر کاربر و همچنین دو دوربین 1 مگاپیکسلی مونوکروم پشتیبانی می‌کند. البته امکان پشتیبانی از دوربین 8 مگاپیکسلی RGB نیز برای این محصول در نظر گرفته شده و کوالکام مدعی است که می‌توان دستیاری با قابلیت کنترل از راه دور را از طریق این دوربین ارائه کرد. دامنه دید این عینک 45 درجه است و از دو اسپیکر و سه میکروفن بهره می‌برد.

AR Smart Viewer قادر است از طریق درگاه USB به یک گوشی هوشمند، رایانه شخصی و حتی یک دستگاه مبتنی بر شبکه نسل پنجم متصل شود و عملکرد آن را به قابلیت‌های واقعیت افزوده مجهز سازد. همچنین این محصول با پردازنده داخلی خود می‌تواند بار رایانشی را در صورت نیاز به نحو مطلوبی توزیع نماید و مطابق اعلام کوالکام مصرف انرژی کلی آن تا 30 درصد کاهش یافته است.

بنابر اعلام شرکت سازنده، AR Smart Viewer با اتصال به یک گوشی اندرویدی می‌تواند برنامه‌ها را در چارچوب دو بعدی باز کند و به کاربران اجازه دهد همه چیز را به صورت شخصی یا از طریق هندزفری در نمایشگر مشاهده کنند. این ابزار همچنین قادر است در داخل خانه برای ارائه چندین نمایشگر مجازی مورد استفاده قرار گیرد و پنجره‌های نمایش AR را همچون یک استیکر مجازی به موارد خاص الصاق کند. در زمان استراحت کاربر نیز AR Smart Viewer می‌تواند به عنوان یک نمایشگر شخصی برای تماشای فیلم مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس آگهی تبلیغاتی که توسط کوالکام منتشر شده، کاربران با استفاده از این محصول می‌توانند به صورت مجازی در جلسات واقعیت افزوده شرکت کنند؛ قابلیتی که در دوران دورکاری بسیار کاربردی خواهد بود.

نکته مهم در مورد AR Smart Viewer این است که به سبب طرح مرجع بودن، عملکرد اصلی آن کمک به توسعه‌دهندگان و مهندسانی است که در حال طراحی برنامه‌ها و دستگاه‌های آینده و آزمایش آن‌ها هستند. این بدان معناست که مصرف‌کنندگان معمولی قادر به خرید این ابزار و آزمودن آن در خانه نخواهند بود. البته پلتفرم اختصاصی کوالکام پیش از این در محصولات سازمانی مانند هدست Think Reality A3 محصول لنوو مورد استفاده قرار گرفته که بر اساس گفته‌های کوالکام به موازات AR Smart Viewer توسعه یافته است. این محصول که ادامه‌ای بر هدست تجاری Think Reality A6 محسوب می‌شود، احتمالا در اواسط سال جاری میلادی به بازار عرضه شود و قیمت آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

تا به این مرحله عینک‌های واقعیت افزوده در تلاش برای حضور جدی‌تر و تبدیل شدن به یکی از جریان‌های اصلی بازار فناوری بوده‌اند. با این حال، Think Reality A3 و دیگر محصولات مبتنی بر XR1 Smart Viewer ممکن است سبب بالا گرفتن رقابت کوالکام با دیگر شرکت‌های بزرگ شوند. چنان که فیسبوک در مسیر تلاش خود برای عرضه مجموعه‌ای از عینک‌های هوشمند ری‌بن در اواخر سال 2021، از برخی ویژگی‌های مشابه با واقعیت افزوده به طور محدود استفاده خواهد کرد. به علاوه، شایعاتی هم درباره تلاش اپل برای تولید هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی پیشرفته با هدف ایجاد اکوسیستمی برای توسعه‌دهندگان منتشر شده است.

در میان شرکت‌های بزرگ، مایکروسافت نیز از عزم خود برای استفاده از ابزار جدید کوالکام به منظور گسترش سرویس‌های واقعیت ترکیبی Azure سخن گفته است که با انتقال فناوری‌های واقعیت ترکیبی (MR) و واقعیت تعمیم‌یافته (XR) از فضای سازمانی به حوزه مصرفی، اهمیت بیشتری خواهد یافت.

در واقع با توجه به تمایل سازندگان بزرگی همچون اپل، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌ها به استفاده از واقعیت افزوده، اضافه شدن ابزار AR کوالکام به گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها در آینده قطعی خواهد بود و با گذشت زمان شاهد حضور آن در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند خواهیم بود. امری که تراشه‌ساز آمریکایی را به تدریج به بخش جدایی‌ناپذیری از این فناوری آینده‌ساز بدل خواهد ساخت.

کوالکام چند سال گذشته را صرف یافتن شیوه‌ای برای پشتیبانی از عینک‌های واقعیت افزوده کرده است؛ چراکه مدیران شرکت باور دارند این فناوری می‌تواند از طریق محبوبیت بخشیدن به اپ‌های واقعیت ترکیبی، بازار نوپای 5G سلولار را به پیش براند. کمپانی آمریکایی پیش از این با شرکت چینی Nreal روی محصولی مصرفی به نام Nreal Light همکاری کرده بود که به گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 855 یا 865 متصل می‌شود. Nreal Light سال گذشته در کره و ژاپن عرضه شد و اخیرا گزارش شده است که امسال در اتحادیه اروپا و آمریکا نیز به فروش خواهد رسید.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا