معرفی ISOCELL HP1 اولین سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی برای موبایل با ترکیب 16 پیکسل در 1 پیکسل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : همانطور که از مدت‌ها پیش نیز انتظار آن می‌رفت شرکت سامسونگ بالاخره در روز پنج‌شنبه دوم سپتامبر 2021 (11 شهریور 1400) از نخستین سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرده است؛ این سنسور، ISOCELL HP1 نامیده می‌شود و می‌توان نسبت به حضور آن در نسل بعدی پرچمداران سامسونگ ابراز امیدواری کرد. سامسونگ همچین از حسگر 50 مگاپیکسلی دیگری به نام ISOCELL GN5 نیز رونمایی کرده که نسخه ساده‌شده‌تری از ISOCELL GN2 به‌نظر می‌رسد و به گفته سامسونگ اولین سنسور 1 میکرونی با پشتیبانی از فناوری فوکوس پیشرفته Dual Pixel Pro است این حسگر نیز احتمالا به‌زودی در گوشی‌های پیشرفته ظاهر خواهد شد.

ISOCELL HP1 – اولین دوربین موبایلی 200 مگاپیکسلی

مسابقه افزایش وضوح دوربین‌های موبایلی با وجود آن‌که از مدت‌ها پیش روی عدد 108 مگاپیکسل متوقف شده و دوربین‌های با کیفیت و شاخصی نیز با رزولوشن 50 مگاپیکسلی وارد بازار شدند اما سامسونگ ظاهرا قصد کنار کشیدن از این مسابقه را نداشته و پس از آن‌‌که در ژوئن گذشته از ISOCELL JN1 به‌عنوان اولین سنسور موبایلی جهان با ابعاد پیکسل تنها 0.64 میکرون رونمایی کرد حالا از این کوچک‌سازی سلول‌های تصویری برای ساخت اولین حسگر موبایلی 200 مگاپیکسلی استفاده کرده است.

ابعاد تنها 0.64 میکرونی پیکسل‌های این سنسور نسبت به استانداردهای امروزی عدد بسیار کوچکی به حساب می‌آید و در عمل به جذب نور کمتر و عملکرد ضعیف‌تر در تاریکی و محیط‌های داخلی‌ می‌انجامد. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که دوربین 12 مگاپیکسلی اصلیGalaxy S21 (که البته همان دوربین S20 سال قبل از آن است!) از پیکسل‌هایی به بزرگی 1.8 میکرون برخوردار است. این اما همه ماجرا نیست و ISOCELL HP1 با ارتقاء یک تکنیک آشنای قدیمی گام بلندی به سوی ارتقاء کیفیت بر داشته است.

سامسونگ پیش از این در سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM3 حاضر در S21 Ultra از 9 پیکسل 0.8 میکرونی مجاور هم استفاده کرده و آن‌ها را به یک پیکسل بزرگ‌تر 2.4 میکرونی در وضوح 12 مگاپیکسل بدل می‌کرد. این شیوه حالا در ISOCELL HP1 یک پله ارتقاء پیدا کرده و در این‌جا از 16 پیکسل 0.64 میکرونی مجاور هم برای تشکیل یک پیکسل بسیار بزرگ 2.56 میکرونی استفاده می‌شود. با این فناوری که سامسونگ آن را ChameleonCell می‌نامد رزولوشن تصویر به یک شانزدهم وضوح اولیه یعنی 12.5 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند و روی کاغد عملکرد بسیار بهتری در محیط‌های با نور کم به‌دست می‌آید. این البته تنها ترفند HP1 برای غافلگیر کردن شما نبوده و جدا از امکان برداشت عکس با وضوح کامل 200 مگاپیکسل، می‌توان از آن برای گرفتن یک عکس 50 مگاپیکسلی با ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل برای تشکیل سلول‌های 1.28 میکرونی نیز استفاده کرد.

ISOCELL HP1 در زمینه فیلم‌برداری نیز موفق ظاهر شده و در حالت ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل یعنی در وضوح 50 مگاپیکسل (6144×8192 پیکسل) امکان برداشت ویدئوی 8K با 30 فریم در ثانیه را بدون هیچ‌گونه برش و از دست رفتن جزییات کادر خواهد داشت. البته ذکر این موضوع اهمیت دارد که وضوح 8K استاندارد یعنی 4320×7680 پیکسل عملا پیکسل‌های بسیار کمتری نسبت به وضوح 50 مگاپیکسلی دارد و بدین‌ترتیب برداشت ویدئوی 8K‌ به سادگی بدون نیاز به برش صورت می‌پذیرد.

ISOCELL GN5 – سنسور 50 مگاپیکسلی 1 میکرونی

ISOCELL GN5 برخلاف HP1 یک سنسور معمول و متداول 50 مگاپیکسلی‌ست که با پیکسل‌های 1 میکرونی و ابعاد ظاهرا 1/1.57 اینچی نسبت به نمونه‌ای مثل ISOCELL GN2 (که در زمان خود با ابعاد 1/1.12 اینچی و پیکسل‌های 1.4 میکرونی بزرگ‌ترین سنسور موبایلی به حساب می‌آمد و حضور موفقیت‌آمیزی را در ساختار Xiaomi Mi 11 Ultra تجربه کرد)، در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. این سنسور البته در یک مورد یعنی فناوری فوکوس، متفاوت از همیشه عمل کرده و اولین سنسور 1 میکرونی بازار نام گرفت که از فناوری Dual Pixel Pro برای تمرکز بر سوژه مورد نظر بهره می‌برد. در این فناوری از دو فتو دیود در پیکسل‌های 1 میکرونی این حسگر (هم به‌صورت افقی و هم عمودی) برای شناسایی تغییرات پترن و الگو در تمامی جهات استفاده شده و بدین‌ترتیب به‌گفته سامسونگ با حضور یک میلیون دیود نوری چند جهته تشخیص فاز در سرتاسر سنسور، سرعت فوکوس GN5 حتی در محیط‌های با نور کم نیز کاملا افزایش پیدا می‌کند. در این حسگر همچنین از فرایند اختصاصی سامسونگ در جداسازی پیکسل‌ها موسوم به Front Deep Trench Isolation یا FDTI نیز استفاده شده که در آن با افزودن یک قسمت عایق به درون هر پیکسل به کیفیت بالاتر دریافت و حفظ نور کمک فراوانی شده است.

این سنسور طبق انتظار از فناوری ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل برای ساخت سلول‌های نوری 2 میکرونی در وضوح 12.5 مگاپیکسلی بهره می‌برد

سامسونگ از زمان ارائه این سنسورها به بازار در قالب یک محصول نهایی سخنی به میان نیاورده اما با توجه به آماده بودن نمونه‌های آن‌ها، انتظار برای مشاهده این محصولات احتمالا چندان طولانی نخواهد بود. برخی منابع خبری احتمالاتی را مبنی بر حضور سنسور 200 مگاپیکسلی HP1 در پرچمدار بعدی سامسونگ مطرح کرده‌اند اما تا آن زمان احتمالا Xiaomi 12 و Xiaomi 12 Ultra عنوان اولین دیوایس‌های مجهز به سنسورهای جدید سامسونگ را به نام خود ثبت خواهند کرد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا