معرفی OV50A، حسگر 50 مگاپیکسلی جدید آمنی‌ویژن با پوشش 100 درصدی فوکوس تشخیص فاز

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/30        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، آمنی‌ویژن OmniVision
واحد خبر mobile.ir : شرکت چینی آمنی‌ویژن در روز سه‌شنبه 16 فوریه 2021 (28 بهمن 1399) از حسگر جدیدی با نام OV50A رونمایی کرده که مطابق نام آن یک سنسور 50 مگاپیکسلی دوربین است که می‌توان از آن برای دوربین اصلی یا اولتراواید گوشی‌های هوشمند بهره گرفت. ویژگی برجسته این حسگر به سیستم فوکوس خودکار آن تعلق دارد که به گفته شرکت سازنده از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و در محیط‌های با نور کم برتری مشخصی را نسبت به رقبا ارائه می‌کند. آمنی‌ویژن چندی پیش در اوائل اکتبر 2020 نیز از یک سنسور 64 مگاپیکسلی با نام OV64A رونمایی کرده بود که نخستین سنسور در این وضوح با ابعاد پیکسل 1 میکرونی به حساب می‌آمد.

OmniVision OV50A را از همین ابتدا باید رقیب مستقیمی برای سنسور 50 مگاپیکسلی ISOCELL GN1 سامسونگ دانست که نخستین بار در ژوئن 2020 در +Vivo X50 Pro به‌کار گرفته شد. در یک مقایسه رخ به رخ از روی مشخصات این دو سنسور باید به سایز 1/1.5 اینچی OV50A و 1/1.31 اینچی GN1 اشاره کرد که دست بالاتر را در اختیار حریف سامسونگی قرار می‌دهد. در زمینه اندازه پیکسل‌های تشکیل‌دهنده این حسگرها نیز همچنان GN1 با پیکسل‌های 1.2 میکرونی بر OV50A با پیکسل‌های 1 میکرونی برتری دارد. این اما تمامی ماجرا نیست و آمنی‌ویژن در یک زمینه مهم و تعیین‌کننده رقیب خود را به راحتی به چالش می‌کشد.

در ساختار این حسگر از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز چهارگانه (Quad phase-detection یا QPD) استفاده شده که چینش 2 در 2 اتوفوکوس تشخیص فاز را به‌صورت 100 درصدی در کل سطح سنسور ارائه می‌کند. این شیوه که کاملا به فناوری 2x2 On-Chip Lens سونی شباهت دارد امکان به‌کارگیری همه پیکسل‌های تصویری سنسور به‌عنوان پیکسل‌های شناسایی در پروسه فوکوس خودکار را فراهم کرده و روی کاغذ سرعت و دقت بسیار بالاتری را در مقایسه با سیستم Dual Pixel حاضر در سنسور سامسونگ ارائه می‌کند. در توصیف این فناوری این‌گونه آمده است: «برخلاف میکرولنزها و فناوری‌های اتوفوکوس تشخیص فاز [اصطلاحا] half-shield که تنها 3 تا 6 درصد از اطلاعات تشخیص فاز را دریافت می‌کنند، QPD به‌گونه‌ای منحصر به‌فرد، 100 درصد این داده را برای بهبود محاسبه فاصله، فوکوس خودکار سریع‌تر و پرفورمنس بهتر در نور کم، به‌کار می‌گیرد.»

آرون جایاسیلان (Arun Jayaseelan) از مدیران مارکتینک آمنی‌ویژن ضمن اشاره به پرفورمنس دوربین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در فروش گوشی‌های موبایل که سال‌هاست به‌طور منظم در حال کاشتن از فاصله خود با دوربین‌های DSLR است، افزود: «تکنولوژی فوکوس خودکار QPD ما حالا این فاصله را با ارائه پرفورمنس فوکوس خودکاری در سطح [دوربین‌های] DSLR برای دوربین گوشی‌های هوشمند حتی کوچک‌تر از قبل کرده است.»

دیگر حوزه برتری OV50A بر دیگر رقبای این کلاس به کارکرد آن در محیط‌های با نور کم تعلق دارد که از نگاه شرکت سازنده از مجموعه‌ای از دلائل شامل اندازه بزرگ 1 میکرونی پیکسل‌ها، کنترل نویز، بازده تبدیل بالا (high conversion gain برای عملکرد بهتر در نور کم) و ابعاد بزرگ 1/1.5 اینچی خود سنسور حاصل می‌شود. بهبود در تصویربرداری HDR و فرایند remosaic سخت‌افزاری از دیگر نکات مثبت اشاره شده در مورد این سنسور به حساب می‌آیند. این حسگر طبیعتا از فرایند ترکیب چهار پیکسل‌ مجاور هم (pixel binning) پشتیبانی کرده و در این حالت تصاویری با وضوح 12.5 مگاپیکسل و ویدئوهایی با وضوح 4K را با حساسیت بیشتر نسبت به نور در ابعاد 2 میکرونی پیکسل‌ها ارائه می‌دهد.

OV50A در زمینه فیلم‌برداری از برداشت ویدئوی 8K با 30 فریم در ثانیه و 4K با 90 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و برداشت اسلوموشن در آن نیز با وضوح 1080p با 240 فریم در ثانیه یا 720p‌ با 480 فریم در ثانیه قابل انجام است. ارائه نمونه‌های اولیه OV50A به مشتریان در سه‌ماهه دوم سال 2021 آغاز می‌شود و احتمالا اندکی بعد شاهد حضور این حسگر در برخی گوشی‌های هوشمند خواهیم بود. در این مرحله البته هنوز اطلاعاتی در مورد نخستین گوشی‌های مجهز به این حسگر منتشر نشده اما احتمالا در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در این رابطه در دسترس قرار می‌گیرد.

منبع : OmniVision


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا