بازار برنامه های اندروید بر روی وب و امکانات جدید برای برنامه نویسان

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/14
برچسب‌ها : اندروید Android ، بازار اندروید Android Market ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در مراسم معرفی نسخه 3.0 سیستم عامل اندروید (ملقب به Honeycomb یا شانه عسل) که در روز 2 فوریه (13 بهمن) در محل این شرکت در ماونتین ویو کالیفرنیا برگزار گردید در کنار معرفی این نسخه از اندروید که برای تبلت ها بهینه سازی شده است خبر از راه اندازی نسخه تحت وب بازار اندروید (Android Market) داد.

پیش از این دسترسی به برنامه های اندروید مارکت و دانلود نمودن آنها تنها از طریق گوشی یا تبلت مجهز به این سیستم عامل میسر بود اما با راه اندازی وب سایت اندروید مارکت امکان جستجو، مرور و انتخاب برنامه های اندروید در مرورگر وب کامپیوترها میسر شده و کاربران می توانند در این محیط بزرگتر به راحتی برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و با چند کلیک دستور نصب آنرا بر روی گوشی یا تبلت خود از طریق وب صادر نمایند.

برای نصب برنامه ها کاربر باید از طریق اکانت گوگل به سیستم وارد شود و بدین ترتیب برنامه های رایگان دانلود شده یا خریداری شده خود را می تواند مشاهده کند. همچنین امکان پیشنهاد برنامه به دیگران از طریق توئیتر فراهم شده است. علاوه بر این کاربران می توانند نظر خود را در مورد برنامه دانلود شده، از طریق وب و یا مستقیماً از طریق گوشی یا تبلت خود به اندروید مارکت ارسال نمایند.

برنامه های موجود در بازار اندروید به دو دسته بازی ها و برنامه های کاربردی تقسیم شده اند که هر دسته خود مشتمل بر زیر دسته های گوناگونی است. علاوه بر این برنامه ها از طریق زبانه هایی که در ناحیه میانی سایت وجود دارد به سه بخش تفکیک شده اند: برنامه های ویژه (Featured)، برنامه های پولی (Paid) و برنامه های رایگان (Free).

Android Market Home'

تصویر بالا: صفحه اصلی سایت اندروید مارکت

متأسفانه در حال حاضر کاربران ایرانی برای استفاده مستقیم از اندروید مارکت با محدودیت هایی مواجه هستند که امیدواریم این محدودیت ها در آینده برطرف گردد.

برای دسترسی به وب سایت اندروید مارکت می توانید به آدرس زیر مراجعه نمائید:

http://market.android.com

اما از نقطه نظر برنامه نویسان نیز اندروید مارکت تغییراتی را داشته است که می تواند به برنامه نویسان در کسب درآمد بیشتر از برنامه های خود کمک نماید. اندروید مارکت در حال حاضر امکان فروش برنامه را در 32 کشور مختلف در سطح جهان فراهم می آورد. اینک این امکان برای برنامه نویسان و شرکت های تولید کننده برنامه های اندروید فراهم شده است که نوع ارز و قیمت گذاری محصولات خود را برای این 32 کشور بطور جداگانه تنظیم نمایند و کاربران نیز خرید راحت تری را با توجه به نمایش قیمت ها بر اساس پول رایج کشورشان تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این سرویس جدیدی تحت عنوان "In-app Billing" برای تولید کنندگان برنامه های اندروید فراهم شده است که به تدریج ظرف هفته های آتی بطور کامل راه اندازی شده و توسط بروزرسانی های عرضه شده برای برنامه کلاینت اندروید مارکت امکان استفاده از آن فراهم می شود. این سرویس امکان مدیریت فروش محتوای دیجیتال درون برنامه ها را برای تولید کنندگان برنامه فراهم می آورد. بطور مثال امکان فروش تصاویر یا رسانه های داخل برنامه، فروش مراحل گوناگون بازی ها و یا عرضه نسخه رایگان یا محدود برنامه و متعاقب آن فروش نسخه اصلی همگی توسط این سرویس میسر است.

Billing Checkout Flow

تصویر بالا: سرویس In-App Billing در یک برنامه نمونه. ابتدا درخواست پرداخت توسط برنامه صادر می شود (تصویر سمت چپ). سپس اندروید مارکت واسط کاربر مربوط به پرداخت را نمایش می دهد (تصویر میانی). پس از انجام پرداخت توسط کاربر، برنامه ادامه می یابد (تصویر سمت راست)

به نظر می رسد که گوگل بوسیله این امکانات جدید بتواند تعداد بیشتری از برنامه نویسان موبایل و تبلت را به برنامه نویسی برای بستر اندروید جلب نماید. در حال حاضر اندروید مارکت با دارا بودن نزدیک به 100 هزار برنامه فاصله نسبتاً زیادی با فروشگاه برنامه های iOS اپل (App Store) دارد اما بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که در آینده این فاصله کاهش یافته و حتی اندروید مارکت می تواند از رقیب خود پیشی بگیرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا