گزارش مالی کوالکام از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2020- رشد چشمگیر به لطف مودم‌های 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام در روز چهارشنبه 4 نوامبر ( 14 آبان 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی (منطبق بر سه‌ماهه مالی چهارم این شرکت منتهی به 27 سپتامبر) و کل سال 2020 منتشر کرد. بر اساس این گزارش که انتشار آن افزایش قیمت سهام شرکت را به دنبال داشت، میزان فروش و سود کوالکام در هر دو مقطع سه‌ماهه و سالانه افزایش یافته است. بسیاری از تحلیل‌گران همچون کارشناسان رویترز این رشد را به گسترش شبکه 5G و سرمایه‌گذاری عظیم کمپانی در تراشه‌های نسل پنجم مرتبط دانسته‌اند؛ چنان که مودم‌های 5G کوالکام به تازگی در اکثر گوشی‌های هوشمند کنونی، از جمله سری آیفون 12 اپل به کار گرفته شده است.

مطابق گزارش منتشرشده، کوالکام در سه‌ماهه منتهی به 27 سپتامبر توانسته درآمد 6.5 میلیارد دلاری را به ثبت برساند که از پیش‌بینی 5.93 میلیارد دلاری قبلی بالاتر است. این رقم همچنین در مقایسه با درآمد 4.8 میلیاردی این شرکت در دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش 35 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در بخش تراشه که مهم‌ترین منبع درآمدی آن به شمار می‌رود، با 4.97 میلیارد دلار درآمد در سه‌ماهه اخیر از پیش‌بینی 4.59 میلیارد دلاری موسسه FactSet موفق‌تر عمل کرده است. امری که به گفته استیو مالنکوف (Steve Mollenkopf)، مدیر عامل کوالکام، به خرید محصولات از سوی مشتریان قدیمی شرکت مرتبط است و درآمد حاصل از مشتریان جدید بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد.

Steve Mollenkopf مدیر عامل کوالکام

همان طور که می‌دانید اپل در ماه میلادی گذشته از چهار مدل آیفون رونمایی کرده که همه آنها به مودم‌های نسل پنجم کوالکام مجهز شده‌اند. تولید‌کننده بزرگ نیمه‌رسانای جهان بر این اساس، از احتمال عملکرد بهتر در سال 2021 و زمانی خبر داده که آمار فروش سری آیفون 12 در نتایج مالی منعکس شده است. جالب آن که سهام شرکت اپل نیز پس از انتشار گزارش کوالکام با افزایش 0.6 درصدی همراه شده است.

البته ابرشرکت کوپرتینویی در کنار به‌کارگیری مودم‌های کوالکام، در سال 2019 بخش مودم شرکت اینتل را نیز با پرداخت 1 میلیارد دلار به مالکیت خود درآورد و از این رو انتظار می‌رود اپل در آینده نزدیک مودم‌های 5G خود را در گوشی‌های آیفون به کار گیرد. به علاوه، اپل و کوالکام مدتی درگیر منازعه حقوقی بر سر حقوق ثبت اختراع و مالکیت معنوی بوده‌اند؛ هرچند در آوریل 2019 و عمدتا به دنبال آماده‌ نبودن فناوری نسل پنج اینتل، تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه صدور مجوز پتنت امضا کردند. با این حال باید دید درآمد کوالکام پس از آماده شدن مودم‌های اپل و استفاده از آن در آیفون، آی‌پد و دیگر محصولات این شرکت چه تغییری خواهد کرد. البته دایره نفوذ چیپ‌ست‌ها و مودم‌های کوالکام به اپل محدود نمی‌شود و شمار قابل توجهی از تولیدکنندگان برای ارائه محصولات نسل پنجم به این شرکت روی خواهند آورد.

مطابق گزارش منتشرشده، کوالکام در سه‌ماهه گذشته موفق به عرضه ۱۶۲ میلیون تراشه دارای قابلیت اتصال بی‌سیم شده است که در مقایسه با برآورد 155.3 میلیون واحدی موسسه FactSet عملکرد بهتری به حساب می‌آید. با این میزان عرضه، متوسط قیمت فروش تراشه‌های کوالکام که در فصل گذشته عدد ۲۹.۳ دلار را به ثبت رسانده بود، در سه‌ماهه اخیر به 30.9 دلار رسیده است. این افزایش قیمت تا حدودی به سبب قرار گرفتن تراشه‌های رادیویی در مودم‌ها و پردازنده‌های شرکت است که به طور طبیعی قیمت این قطعات را بیشتر کرده است. به این ترتیب، فروش چیپ‌های رادیویی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری با افزایشی تقریبا دو برابری نسبت به فصل پیش به ۸۵۲ میلیون دلار رسیده است. امری که به تنهایی عایدی هر سهم این شرکت را از پیش‌بینی 1.17 دلاری موسسه Refinitiv به رقم 1.45 دلار ارتقا داده است.

تحلیل‌گران بازار انتظار دارند که در فصل‌های پیشِ رو، درآمد کوالکام در بخش چیپ‌ست به روند افزایشی خود ادامه دهد و از برآورد 5.71 میلیارد دلاری موسسه FactSet فراتر رود چرا که مدیران شرکت در پیش‌بینی خود از 6.2 تا 6.8 میلیارد دلار درآمد برای این بخش سخن گفته‌اند. این پیش‌بینی‌ها در حالی است که طبق برآورد کوالکام کل عرضه دستگاه‌های مبتنی بر فناوری نسل پنجم در سال 2020 به 175 تا 225 میلیون دستگاه و تا پایان سال 2021 به مرز 500 میلیون واحد خواهد رسید.

گفتنی است که کوالکام در کنار بخش تراشه، از کسب‌وکار صدور مجوز نیز درآمد قابل توجهی در حدود 1.51 میلیارد دلار به دست آورده است. به علاوه، مدیر عامل شرکت از تلاش برای اخذ مجوزهای لازم از دولت آمریکا برای عرضه تراشه به هواوی خبر داده است. امری که ممکن است پس از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا، چشم‌اندازی بهتر از نتایج اخیر را نیز پیش روی مدیران و سهامداران کوالکام قرار دهد.

منبع : Qualcomm


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا