تغییرات در نحوه اندازه‌گیری ضربان قلب در ساعت اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/3/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، اپل واچ Apple Watch ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : تغییر یکی از ویژگی‌های ساعت اپل خبرساز شد.

ساعت اپل یکی از محصولاتی است که کاربران و مشتاقان ابزارهای دیجیتال استقبال شایان توجهی از آن کرده‌اند. این ساعت در کنار ویژگی‌های خاص فیزیکی و جذابیت‌های بصری، امکانات متنوعی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. یکی از این امکانات، ابزاری است که برای اندازه‌گیری ضربان قلب به کار می‌رود و به طور مشخص برای فعالیت‌های ورزشی و ارزیابی سلامت قلب کاربرد دارد.

حسگر ضربان قلب در ساعت اپل از فناوری photoplethysmography استفاده می‌کند. عملکرد این فناوری مبتنی بر این مسأله است که رنگ قرمز خون نور قرمز را منعکس و نور سبز را جذب می‌کند. بر همین اساس، ساعت اپل با استفاده از LEDهای سبز رنگ در کنار فُتودیودهای حساس به نور، میزان جریان خون در مچ دست را در هر دقیقه اندازه‌گیری می‌کند. وقتی قلب می‌زند خون در مچ دست جریان پیدا می‌کند و جذب نور سبز بیشتر می‌شود، در حالی که در میان هر دو ضربان میزان جذب نور سبز کمتر است. ساعت اپل از طریق روشن و خاموش شدن این LEDها می‌تواند میزان ضربان قلب را در هر ثانیه محاسبه کند. علاوه بر این، حسگر ضربان قلب با افزایش روشنی LEDها می‌تواند ضعف احتمالی سیگنال نبض دست را جبران ‌کند و همچنان به اندازه‌گیری ادامه دهد. به علاوه، حسگر ضربان قلب قابلیت استفاده از اشعه مادون قرمز را نیز دارد که برای اندازه‌گیری ضربان در هر دقیقه از این حالت استفاده می‌کند.

Apple Watch - ساعت اپل

ظاهرا در ابتدای عرضه این اپ، هر ۱۰ دقیقه یک بار ضربان قلب کاربر با استفاده از حسگر اندازه‌گیری می‌شد اما پس از ارائه اولین بروزرسانی در پلت‌فرم ساعت اپل (یعنی ارائه Watch OS 1.0.1) عملیات پایش ضربان قلب توسط حسگر، هر ده دقیقه یک بار صورت نمی‌گیرد و در فواصل زمانی نامعین و طولانی‌تری انجام می‌شود. پس از این که این تغییر به عنوان یک باگ در ساعت اپل شناسایی شد و واکنش منفی کاربران را برانگیخت، این کمپانی در صفحه بروزرسانی‌شده در قسمت پشتیبانی سایت خود اعلام کرد که این تغییر کاملا عادی است چرا که با عملکرد طبیعی ساعت همخوانی دارد. به این ترتیب که ساعت هر 10 دقیقه یک بار ضربان قلب را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند اما اگر فرد در حال حرکت باشد یا دست‌های او حرکت کنند ثبت ضربان قلب متوقف می‌شود.

مطابق نظر برخی رسانه‌ها، تغییر اِعمال‌شده به جهت افزایش دقت اندازه‌گیری صورت پذیرفته است و به جای آن که تعداد ضربان قلب در شرایط مختلف اندازه‌گیری شود و ارزیابی را دشوار سازد، مبنای کار به شکلی تغییر یافته است که ضربان قلب کاربرِ ساعت، تنها در شرایط آرامش فیزیکی یا ثبات حرکتی اندازه‌گیری شود. به این صورت که حرکت نیز به عنوان یکی از عوامل موثر بر ضربان قلب در مکانیزم اندازه‌گیری مورد توجه قرار گرفته است. در حرکات ریتمیک مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری عملکرد این حسگر در مقایسه با حرکات نامنظمی چون تنیس یا بوکس بهتر خواهد بود. در واقع این مسأله اشاره به ویژگی خاصی است که می‌تواند در اندازه‌گیری ضربان و در نتیجه تعیین سلامت قلب اختلال ایجاد کند. به این معنا که ضربان قلب در شرایط استراحت و یا حین حرکات منظم که تعداد ضربان در سطح مشخصی ثابت نگه داشته می‌شود معنی‌دار است اما در فعالیت‌های روزمره و یا ورزش‌هایی که با حرکت و سکون همراه هستند آمار اعلام‌شده دقیق نخواهد بود.

Apple Watch - ساعت اپل

در حقیقت استفاده از حسگر ضربان قلب تنها یکی از ابزارهایی است که اپل برای اندازه‌گیری میزان فعالیت و تمرین‌های جسمانی با استفاده از ساعت اپل به کاربران پیشنهاد می‌کند و تغییر اخیر امکان استفاده از سایر ابزارها را محدود نمی‌سازد. به طور مثال، هنگام دویدن داخل منزل از accelerometer و هنگام دوچرخه‌سواری خارج از منزل از GPS در آیفون استفاده میشود. علاوه بر آن مطابق اعلام اپل، می‌توان ضربان قلب را با استفاده از امکان Heart Rate Glance اندازه‌گیری نمود و هنگام استفاده از اپ Workout، ساعت اپل ضربان قلب را به طور پیوسته در طول تمرین اندازه‌گیری می‌کند. اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید در کنار سایر داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود به اپل کمک می‌کند تا میزان کالری سوزاندهشده را تخمین بزند.

علاوه بر این عوامل دیگری نیز ممکن است کارایی حسگر ضربان قلب را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این عوامل خونیاری (perfusion) پوست است که در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. مثلا ورزش کردن در جای سرد خونیاری پوست را کاهش می‌دهد به نحوی که ممکن است حسگر نتواند میزان ضربان قلب را خوانده و محاسبه کند. در کنار این امر، برخی تغییرات در پوست مانند خالکوبی نیز بر عملکرد حسگر تأثیرگذار است؛ به این دلیل وجود جوهر در زیر پوست، طرح‌های خاص یا وضعیت برخی خالکوبی‌ها مانع ورود نور حسگر شده و به دست آوردن نتایج دقیق را دشوار می‌سازد.

حال پس از این تغییر، اپل برای توضیح و راهنمایی بیشتر کاربران توضیحاتی را ارائه کرده و کوشیده است راهکارهایی را برای کارکرد بهینه ساعت ارائه نماید. در این مسیر، در کنار اشاره به موقعیت حرکتی فرد و سایر مواردی که پیشتر به آنها اشاره شد، به این نکته نیز اشاره ‌می‌کند که برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر بهتر است ساعت به صورت مناسب بر دست بسته شود؛ به این معنا که ساعت شُل بسته نشده باشد و روی دست جابجا نشود تا حسگرهای نوری بتوانند با تمرکز بر نقطه‌ای خاص، اطلاعات دقیق و کاربردی را ارائه نمایند.

Apple Watch - ساعت اپل

تصویر بالا: ساعت اپل نباید بر روی دست شُل بسته شود

اما علیرغم توضیحات اپل، دلیل این تغییر همچنان مشخص نیست و این کمپانی پاسخ روشنی به کاربران معترض ارائه نکرده است. این مسأله به ویژه زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به این نکته توجه شود که اپل پیش از این هیچ اشاره‌ای به این نکات نکرده و در خصوص تغییرات احتمالی پس از بروزرسانی اطلاع‌رسانی قبلی ننموده است. برخی معتقدند که این تغییر ممکن است برای حفظ عمر باتری یا افزایش دقت اندازه‌گیری باشد، اما این دلیل نیز برای کاربران قانع‌کننده نبوده است زیرا آنها در شیوه قبلی عملکرد این ابزار نیز مشکلی در خصوص باتری تجربه نکرده‌‌اند.

در مجموع ابهامات مطرح‌شده درخصوص این ابزار همچنان باقی مانده است و تحلیل‌گران دنیای فناوری در انتظار پاسخ دقیق و قانع‌کننده از سوی اپل هستند. البته باتوجه به سوابق این کمپانی در اهمیت دادن به خواست و رضایت مشتریانِ خود احتمال میرود که در روزهای آتی توضیحات تکمیلی ارائه و یا اصلاحات جدیدی در این ابزار اعمال شود.

منبع : اپل