ارائه صفحه‌کلید آنالوگ مایکروسافت برای اندروید ور

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/7/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، صفحه کلید Keyboard ، اندروید ور Android Wear ، پوشیدنی Wearable ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : همانطور که در دهه‌های اخیر شاهد تکامل تلفن‌های همراه بوده‌ایم، در کنار آن ساعت‌های هوشمند نیز مانند گوشی‌های موبایل -- ولی نه به آن سرعت -- روز‌ به روز کامل‌تر شده‌اند (کافی است ساعت هوشمند Seiko RC-1000 Wrist Terminal که در سال 1984 عرضه شد را با اپل‌واچ مقایسه کنید.) ولی سیر تکاملی ساعت‌های هوشمند -- بر خلاف تلفن‌های همراه -- اندازه ساعت‌ها را آنچنان تحت تاثیر قرار نداده، چرا که اندازه ساعت نمی‌تواند از مچ دست تجاوز کند. همین امر است که محدودیت‌هایی را برای اسمارت‌واچ‌ها به وجود آورده و پلت‌فرم‌ها را ناچار کرده تا خود را با صفحه نمایش کوچک این ساعت‌ها وفق دهند. از جمله محدودیت‌هایی که پلت‌فرم‌ها با آن مواجه بوده‌اند مقوله تایپ کردن در این ساعت‌هاست. کی‌بورد‌های مجازی مثل Minuum با استقبال چندانی مواجه نشدند و ایده تبدیل صوت به متن هم با وجود اینکه طرحی خلاقانه محسوب می‌شود مشکلات خاص خودش را دارد. از این رو مایکروسافت که به دنبال راه‌حلی جدید برای این مشکل بود، اخیرا موفق شد برگ برنده خود را رو کند: "کی‌بورد آنالوگ".

وبسایت theverge.com در روز سه‌شنبه 11 اکتبر 2014 (19 مهر 1393) در خبری اعلام کرد که تیم تحقیقاتی مایکروسافت کی‌بورد جدیدی را برای سیستم‌عامل "اندروید ور" طراحی کرده که نسخه 0.1 آن اکنون ارائه شده و قادر است دست‌خط افراد را تشخیص دهد. نحوه کار آن به این شکل است که کاربر با انگشت خود، حروف را یک به یک بر روی صفحه ساعت می‌نویسد و حروف بلافاصله به کاراکتر تبدیل می‌شوند (حتی می‌توان این کار را بدون نگاه کردن به صفحه ساعت نیز انجام داد.)

Microsoft Analog Keyboard for Android Wear

Microsoft Analog Keyboard for Android Wear

اگر انگشت خود را کمی بر روی صفحه نگه دارید، صفحه‌کلید عمل backspace را برای شما انجام می‌دهد. به‌علاوه پس از آنکه تمام حروف را یک بار وارد کردید، قابلیت auto-correction فعال شده و کی‌بورد می‌تواند کلمات پرکاربرد مثل this ،and و ... را به طور خودکار اصلاح کند (البته در صورتی‌که حروف را پشت سرهم و بدون وقفه وارد کنید.) برای غیرفعال کردن auto-correction بایستی پس از نوشتن هر حرف کمی صبر کنید. به یاد داشته باشید که موقع تایپ کردن کلماتی مثل اسامی یا هشتگ‌ها حتما auto-correction را غیرفعال نمایید.

به گفته تیم تحقیقاتی مایکروسافت، دلیل اصلی این تیم برای طراحی صفحه‌کلید آنالوگ آن است که کوچک بودن صفحات ساعت‌های هوشمند، استفاده از کی‌بورد‌های مجازی را بسیار دشوار کرده است. به عنوان مثال تصور کنید می‌خواهید بر روی اسمارت‌واچی با صفحه 1.6 اینچی از کی‌بورد مجازی استفاده کنید. اگر این کی‌بورد حداقل 10 کلید در عرض صفحه ساعت داشته باشد، طول هر کلید چیزی حدود 3 میلی‌متر می‌شود و با این اوصاف کار تایپ کردن واقعا سخت خواهد شد. راه‌حل بعدی گزینه تبدیل صوت به متن است که هم اکنون در بسیاری از اسمارت‌واچ‌ها رایج است. اگرچه این روش عالی به نظر می‌رسد، ولی در عین حال کاستی‌های خاص خودش را دارد. مثلا ممکن است نخواهید دیگران از متنی که می‌نویسید باخبر شوند و یا شاید در محیط پرسروصدایی باشید و دستگاه نتواند صدای شما را تشخیص دهد. گذشته از این‌ها زبان نوشتاری بیشتر افراد با زبان گفتاری آن‌ها متفاوت است و این باعث می‌شود که متن نوشته شده با این روش، با متنی که کاربر قصد نوشتنش را داشته فاصله زیادی داشته باشد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تیم تحقیقاتی مایکروسافت اولین مبتکر این ایده نیست و همکاران ژاپنی آن‌ها سال‌ها پیش این روش را ابداع کرده‌ بودند. شرکت کاسیو در سال 1984 (!) ساعتی به نام Casio AT-550 را تولید کرد که به ماشین‌حساب مجهز بود. این ساعت یک صفحه لمسی خازنی داشت و کاربر می‌توانست با نوشتن ارقام و نماد‌های ریاضی با انگشت بر روی صفحه، عملیات ریاضی دلخواهش را انجام دهد. تولید این ساعت در زمان خود ابتکار بزرگی محسوب می‌شد، ولی پس از آنکه ساعت‌های ماشین‌حساب‌دار طی دهه های 80 و 90 میلادی از رونق افتادند، ایده صفحه‌کلید آنالوگ نیز در این 30 سال به فراموشی سپرده شده بود.

Casio AT-550

تصویر بالا: Casio AT-550 که در سال 1984 ارائه شد و به صفحه لمسی خازنی مجهز بود!

می‌توانید فایل زیپ‌ صفحه‌کلید مایکروسافت را از اینجا دریافت کنید. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن فعلا در حد یک نمونه اولیه (prototype) بوده و نمی‌توان آن را با اتصال به Google Play نصب کرد و به همین دلیل خالی از اشکال نیست. به عنوان مثال این کی‌بورد در حال حاضر از حروف بزرگ پشتیبانی نمی‌کند و کاربر مجبور است به تایپ کردن با حروف کوچک بسنده کند. به‌علاوه تمام پردازش‌های کی‌بورد آنالوگ در خود ساعت انجام می‌شود و حتی زمانی که به گوشی متصل نیستید هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد. شاید در ظاهر این یک قابلیت مفید به نظر برسد ولی همین ویژگی باعث می‌شود که کی‌بورد آنالوگ بیش از آنچه که از یک صفحه‌کلید انتظار می‌رود باتری مصرف کند. هم‌چنین صفحه‌کلید مذکور فعلا تنها با ساعت‌های هوشمند دارای صفحه مربع شکل که رزولوشن 320×320 دارند سازگار است. به گفته سایت رسمی تیم تحقیقاتی مایکروسافت، در هنگام استفاده از این کی‌بورد در ساعت Motorola Moto 360 -- که صفحه‌ای گرد دارد -- یک باگ مشاهده شده؛ به این شکل که کی‌بورد آنالوگ 30 پیکسل از پایین صفحه فاصله داشته و این باعث می‌شود فضای تایپ کردن در این ساعت کمتر از حد معمول شود (البته تیم طراح، این باگ را به اندروید نسبت می‌دهد.)

ناگفته نماند که ایراد دیگر این اپلیکیشن -- که البته می‌توان آن‌ را یک حُسن تلقی کرد -- آن است که در راستای سیاست‌های تحقیقاتی مایکروسافت نمی‌توانید با این صفحه‌کلید الفاظ زشت و ناسزا تایپ کنید!

منبع : Microsoft