معرفی iOS 10 با 10 ویژگی جدید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، سیستم عامل Operating System ، Apple iPhone 5 ، Apple iPhone 5c ، Apple iPhone 5s ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، Apple iPhone 6s ، Apple iPhone 6s Plus ، Apple iPad mini 2 ، Apple iPad mini 3 ، Apple iPad mini 4 ، Apple iPad 4 Wi-Fi ، Apple iPad 4 Wi-Fi + Cellular ، Apple iPad Air ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، Apple iPad Pro 9.7 ، Apple iPhone SE ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی اپل در روز دوشنبه 13 ژوئن 2016 (24 خرداد 1395) در نطق اصلی WWDC 2016 (کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل) به طور رسمی از iOS 10، جدیدترین نسخه سیستم‌عامل آیفون و آی‌پد، رونمایی کرد.

کریگ فدریگی (Craig Federighi)، نایب رییس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار در اپل، می‌گوید این «بزرگ‌ترین عرضه iOS برای کاربران‌مان» است. به گفته فدریگی ورژن جدید iOS از 10 ویژگی عمده برخوردار است که‌ آن را به آپدیتی متفاوت از ورژن‌های پیشین بدل می‌سازد. در ادامه به ویژگی‌های مهم این سیستم‌عامل پرداخته می‌شود.

1-لاک‌اسکرین و هوم‌اسکرین متفاوت

صفحه قفل یا لاک‌اسکرین در iOS 10 به طور کامل با طراحی جدیدی همراه شده و گزینه‌های تازه‌ای در آن به چشم می‌خورد؛ ویژگی جدیدی به نام Raise to wake باعث می‌شود که تنها با بلند کردن گوشی، صفحه‌نمایش روشن شده و نوتیفیکیشن‌ها و آپدیت‌ها در صفحه قفل به نمایش درآیند. نوتیفیکیشن‌های جدید ظاهری کاملا متفاوت داشته و کاربر با استفاده از لمس سه بعدی می‌تواند با نوتیفیکیشن‌ها تعامل داشته و فورا به آنها پاسخ دهد. این کاربرد تا حد زیادی در راستای تغییراتی است که گوگل در اندروید اعمال نموده است. البته سوای ویژگی لمس سه بعدی، اسمارت‌فون‌هایی نظیر Moto X سال‌هاست که به چنین قابلیتی مجهزند.

introducing ios 10

با گسترش کاربرد لمس سه بعدی به هوم اسکرین، شاهد ویجت‌هایی هستیم که به هیچ وجه نیازی به راه‌اندازی اپلیکیشن ندارند. به عنوان مثال می‌توانید آخرین نتایج بازی‌های ورزشی را با استفاده از اپلیکیشن ESPN روی صفحه ببینید و حتی بدون وارد شدن به اپلیکیشن، صحنه‌های حساس بازی را نیز تماشا کنید.

2- Siri در اختیار توسعه‌دهندگان

همان‌طور که انتظار می‌رفت اپل یک کیت توسعه نرم‌افزار یا در اصطلاح SDK برای Siri تهیه کرد. این بدان معناست که از این به بعد توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنند که با Siri یکپارچه شود. البته پیش از این هم اپلیکیشن‌هایی مانند Yelp و OpenTable -- که محصولات غیراپلی به شمار می‌روند -- با Siri یکپارچه می‌شدند ولی تعداد این برنامه‌ها بسیار کم بود. عدم یکپارچگی برنامه‌های غیراپلی با Siri باعث می‌شد نتوان آن طور که باید و شاید از تمام قابلیت‌های این دستیار صوتی استفاده کرد. در مقابل، Alexa -- دستیار صوتی آمازون -- قرار داشت که با بیش از هزار برنامه دیگر یکپارچه شده بود.

introducing ios 10

اما اکنون پس از گذشت 5 سال از انزوای Siri، قرار است دوستان جدیدی برای این دستیار صوتی پیدا شود. طی مراسم رونمایی، تعدادی از برنامه‌های غیراپلی که در iOS 10 با Siri یکپارچه شده بودند --  نظیر WeChat ،Slack و WhatsApp -- به نمایش درآمدند. بدین ترتیب از این پس کاربران می‌توانند از طریق Siri با برنامه‌های مذکور صحبت کرده و آنها را به انجام دستورات خود وا دارند. از دیگر برنامه‌هایی که در حال حاضر با Siri یکپارچه شده‌اند می‌توان به Uber ،Didi (مخصوص کشور چین)، Runtastic ،MapMyRun و اسکایپ اشاره کرد.

introducing ios 10

نکته دیگر آن است که Siri در حوزه " آگاهی مبتنی بر موقعیت" یا contextual awareness نسبت به قبل پیشرفت کرده است. در حال حاضر Siri قادر است بر اساس موقعیت مکانی، تقویم، اطلاعات مخاطبان، نشانی‌های اخیر و ... پیشنهادهای هوشمندانه‌ای به کاربر ارائه کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت Siri در حال تبدیل شدن به هوش مصنوعی یا یک ربات است.

3- تجهیز Apple Photos به هوش مصنوعی

به منظور جست وجوی قوی‌تر در میان عکس‌ها و مرتب کردن آنها، اپل قابلیت‌هایی مانند تشخیص صحنه و تشخیص اشیا را -- بر اساس یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی -- به برنامه Photos اضافه کرده است. در نتیجه این آپدیت، یک Tab جدید با نام Memories به اپلیکیشن اضافه شده که از طریق آن در هر لحظه، عکس‌های مرتبط با یک فرد، زمان یا مکان مشخص در یک گروه قرار می‌گیرد: مثل عکس‌های مربوط به مسافرت‌ها، یا عکس‌های گرفته شده در هفته گذشته یا سال گذشته. حتی می‌توان با کنار هم قرار دادن این تصاویر، از آنها ویدئوهای زیبا ساخت.

introducing ios 10

تفاوت عمده Apple Photos و رقیب اندرویدی آن Google Photos در این است که قابلیت‌های مذکور در اپلیکیشن اپل به صورت local بوده و روی خود دیوایس صورت می‌پذیرد. دیگر تفاوت‌ بارز بین این دو اپلیکیشن آن است که کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند عکس‌های خود را به صورت رایگان در فضای ابری که گوگل در اختیارشان می‌گذارد، ذخیره کنند ولی برای ذخیره عکس در iCloud باید هزینه پرداخت.

4- Apple Maps فعال‌تر می‌شود

ادی کیو (Eddy Cue)، نایب رییس ارشد بخش خدمات و نرم‌افزار اینترنتی در اپل، می‌گوید اپلیکیشن به‌روزرسانی‌شده Maps در iOS 10 بسیار کنشگراتر (Proactive یا پیش‌بینی کننده یک فرایند پیش از رخ دادن آن) شده است. مانند Siri و Photos، قابلیت‌های پیش‌بینی بیشتری در Maps گنجانده شده است. این برنامه می‌تواند رستوران‌هایی که در نزدیکی قرار دارند را پیشنهاد دهد. واسط کاربری ساده‌تر شده و اطلاعات مربوط به ترافیک را نیز در بر می‌گیرد. به عنوان مثال اگر مسیر پیش رو با ترافیک همراه باشد، برنامه Maps فعالانه و قبل از آنکه شما درخواست کنید، یک مسیر دیگر پیشنهاد داده و به شما می‌گوید که مسیر دوم تا چه حد در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌کند.

introducing ios 10

نگفته پیداست که Maps جدید همچنان در پلتفرم CarPlay‌ اپل حضور داشته و امکان مسیریابی نقطه‌ به نقطه را از طریق تجهیزات مولتی‌مدیایی خودرو فراهم می‌آورد. نکته مهم‌تر آن است که از این به بعد برنامه Maps نیز -- مانند Siri -- روی همه توسعه‌دهندگان باز است. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند از طریق OpenTable صندلی خود را در رستوران رزرو کرده، سپس آن رستوران را در Maps پیدا کند و با اسفاده از Uber یک ماشین کرایه کند تا اورا به رستوران برساند. ناگفته نماند درنتیجه آپدیت برنامه Maps در iOS 10، لیست پمپ‌بنزین‌ها نیز قابل دسترسی خواهد بود.

introducing ios 10

5- دگرگونی ظاهر برنامه Apple Music

یکی از انتقادهای عمده‌ای که به Apple Music می‌شد این بود که طراحی آشفته آن با رنگ‌ها و Tabهای به‌هم‌ریخته، کار با آن را دشوار می‌کرد. در iOS 10 دیگر خبری از آشفتگی‌های قبلی نبوده و ظاهر برنامه به شکل لیستی مرتب با ترکیبی از رنگ‌های سیاه، سفید و صورتی ساده شده است. در نسخه جدید برنامه، قسمتی به نام "Recently Added" به چشم می‌خورد که از طریق آن کاربر می‌تواند سریعا به جدیدترین آهنگ‌هایی که به Apple Music اضافه شده دسترسی داشته باشد. از دیگر تغییرات این برنامه می‌توان به اضافه شدن Tabهای "downloaded music" و "For You" اشاره کرد. اپل هر روز پلی‌لیست جدیدی را در قسمت For You به کاربر پیشنهاد می‌دهد. اضافه شدن بخش Lyrics نیز از دیگر تغییرات ورژن جدید است.

introducing ios 10

6- طراحی زیبا در Apple News

اپلیکیشن Apple News همزمان با iOS 9 در سال 2015 عرضه شد. ظاهر Apple News مانند سالاد خردشده‌ای از مطالب خبری بود که در آن خبرها بدون هیچ ارتباط معناداری کنار هم قرار گرفته بودند. به عقیده برخی، Apple News همان Flipboard بود البته با ظاهری بدتر. اما این اپلیکیشن در iOS 10 کاملا تغییر کرده و خبرها در قسمت‌هایی منطقی مرتب شده‌اند. نوتیفیکیشن‌های مربوط به خبرهای فوری و امکان پشتیبانی از حق اشتراک نیز در نسخه جدید به چشم می‌خورد. گفتنی است رابط کاربری ورژن جدید Apple News، شباهت‌های بصری زیادی به نسخه جدید Apple Music داشته و به نظر می‌رسد اپل قصد دارد با درج عناوین به شکل بولد‌شده و با تایپ فیس موسوم به سنزسریف که همگی حروف آن از نوع حروف بزرگ هستند، به اپلیکیشن های جدید خود ظاهری منسجم بدهد.

introducing ios 10

7- اپلیکیشن Home برای HomeKit

HomeKit نام کیت نرم‌افزاری است که اپل برای توسعه نرم‌افزارهای حوزه اتوماسیون خانگی، همزمان با عرضه iOS 8 در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده بود. حال پس از گذشت دو سال، اپل با طراحی اپلیکیشنی به نام Home -- که بر اساس زیرساخت‌های HomeKit توسعه یافته و از پروتکل‌های اینترنت اشیاء بهره می‌برد -- نشان داد که تصمیمش برای ورود به عرصه خانه‌های هوشمند کاملا جدی است.

introducing ios 10

کاربر با استفاده از این اپلیکیشن می‌تواند تمام لوازم منزلی که به اینترنت وصل بوده و به اپلیکیشن‌های سازگار با Home مجهزند را کنترل و مدیریت نموده و کارهایی مانند روشن کردن چراغ‌ها، باز کردن قفل در‌ها و حتی کنار زدن پرده کرکره پنجره‌ها را به راحتی انجام دهد. یکی از امکانات Home قابلیتی به نام scenes است که امکان تعامل با لوازم از طریق فرمان صوتی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال کاربر تنها با گفتن Good night (شب بخیر) می‌تواند نور چراغ‌ها را کم کند. هرچند این ویژگی جالبی است، اما شرکت SmartThings -- وابسته به سامسونگ -- سال‌هاست که انجام چنین کارهایی را عملی کرده است. HomeKit به سادگی از طریق منوی Control Center (منویی که با کشیدن دست از پایین به بالای صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود) حتی از صفحه قفل آیفون نیز در دسترس قرار دارد و Apple Watch نیز از این پس گزینه‌ای برای پشتیبانی از دیوایس‌های مرتبط خانگی در اختیار خواهد داشت.

8- رونوشت پیام‌های صوتی در Phone

در iOS 10 شاهد آن هستیم که اپلیکیشن Phone روند تکاملی خود را ادامه می‌دهد. در نسخه آپدیت‌شده این اپلیکیشن، پیام‌های صوتی به صورت متن یا در اصطلاح transcription نیز به نمایش در می‌آیند (درست مانند Google Voice) و کاربر برای متوجه شدن پیغام صوتی رسیده نیازی به گوش دادن پیغام نخواهد داشت.

introducing ios 10

از دیگر قابلیت‌های جدید Phone این است که می‌تواند تماس‌های مشکوک را شناسایی کرده و با درج عبارتی مشخص کاربر را از این موضوع مطلع نماید که ممکن است این تماس ورودی یک spam باشد. گفتنی است وجود رابط جدید نرم‌افزاری به نام VoIP API در iOS 10 باعث می‌شود که تماس‌های ورودی از اپلیکیشن‌هایی نظیر WhatsApp یا FaceTime نیز مانند تماس‌های عادی گوشی به نظر برسند.

9- تبدیل iMessage به یک پلتفرم

در نسخه به‌روزرسانی‌شده برنامه iMessage در iOS 10 امکان ارسال لینک‌های غنی وجود دارد، به این معنی که وقتی در iMessage لینکی از یک صفحه را به اشتراک می‌گذارید، تصویر، ویدئو یا صوت آن نیز (در صورت وجود) به درون لینک کشیده می‌شود.

introducing ios 10

اپل ویژگی دیگری -- که قبلا در پیام‌رسان Allo محصول گوگل شاهد آن بودیم -- را به iMessage اضافه نموده: امکان تغییر اندازه فونت. به علاوه اینکه ایموجی‌ها در نسخه جدید iMessage تا سه برابر بزرگ‌تر شده و برخی کلمات به محض تایپ شدن، امکان تبدیل به ایموجی را پیدا کرده‌اند.

introducing ios 10

 

introducing ios 10

همچنین می‌توان پیامی را با دستخط خود نوشته و ارسال کرد.

introducing ios 10

ویژگی جالب دیگر "مرکب نامرئی" نام دارد که به موجب آن پیام یا عکس فرستاده شده قابل رؤیت نبوده و شخص دریافت‌کننده برای دیدن آنها باید پیام یا عکس باید دست خود را روی پیغام بکشد یا اصطلاحا آن را سوایپ کند.

introducing ios 10

 

introducing ios 10

مانند Siri و Apple Maps، برنامه iMessage نیز روی توسعه‌دهندگان باز شده تا بتوان اپلیکیشن‌های دیگری را روی پلتفرم iMessage سوار کرد. از جمله اپلیکیشن‌هایی که تاکنون با iMessage یکپارچه شده‌اند می‌توان به Square و DoorDash اشاره کرد. بنابراین در هنگام کار با برنامه iMessage می‌توان با Square پول فرستاد یا با DoorDash غذا سفارش داد.

10- حذف اپلیکیشن‌های پیش‌فرض

تیم کوک، مدیر عامل اپل، قبلا به این نکته اشاره کرده بود که این شرکت به دنبال آن است تا به کاربران اجازه دهد اپلیکیشن‌هایی که به طور پیش‌فرض روی iOS نصب هستند -- مانند Mali ،Calendar ،Weather و Stocks -- را لغو نصب کنند. اکنون این امکان در iOS 10 فراهم شده و آزادی عمل و کنترل بیشتری را به کاربران می‌دهد. این امکان با وجودی که در جریان کنفرانس WWDC 2016 به صورت رسمی معرفی نشد اما در صورت حضور آن در نسخه نهایی iOS 10 یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های حاضر در این پلتفرم لقب خواهد گرفت.

introducing ios 10

به جز موارد ده‌گانه اشاره شده در بالا برخی تغییرات کوچک و بزرگ دیگری نیز در ساختار سیستم‌عامل iOS 10 به چشم می‌خورد که از میان آنها به صورت تیتروار می‌توان به پشتیبانی قابلیت Live Photo از لرزه‌گیر دیجیتال دست و امکان ویرایش این تصاویر، گزینه جدید تقسیم صفحه‌نمایش (Split Screen) در مرورگر سافاری در آی‌پد، پشتیبانی از حالت RAW در تصویربرداری، امکان پاسخ‌گویی به یک پیغام از منوی نوتیفیکیشن، دسترسی به Apple Pay از درون مرورگر و امکان تایپ به دو زبان مختلف بدون نیاز به سوئیچ بین کیبوردها اشاره کرد.

introducing ios 10

iOS 10 از پاییز امسال در قالب آپدیتی رایگان برای دیوایس‌های زیر قابل دسترسی خواهد بود: آیفون 5 و بالاتر شامل آی‌فون‌های 5 ،6S ،6Plus ،6 ،5s ،5c و 6s Plus و آیفون SE همراه با آی‌پاد تاچ نسل ششم، آی‌پد مینی 2، آی‌پد مینی 3، آی‌پد مینی 4، آی‌پد نسل چهارم به همراه مدل‌های مختلف آی‌پد Air و آی‌پد Pro.