عرضه Android for Work - محصول جدید گوگل با همکاری بلک‌بری

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/12/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، سرویس‌های سازمانی بلک‌بری BlackBerry Enterprise Service (BES) ، سازمانی Enterprise ، Android for Work ، اندروید Android ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : گوگل روز چهارشنبه 25 فوریه (6 اسفند) در بلاگ رسمی اندروید برنامه Android for Work را برای سیستم‌های مبتنی بر این سیستم عامل معرفی کرد.

شمار زیادی از افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، کاربر سیستم عامل اندروید هستند. حال گوگل می‌خواهد به کاربران اندروید کمک کند تا بتوانند گوشی‌های خود را در محل کارشان نیز مورد استفاده قرار دهند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری درصددند با استفاده از شعار «دستگاهت را همراه داشته باش!» اطمینان حاصل نمایند که کاربران آنها از وسایل ارتباطی شخصی خود، اعم از گوشی تلفن همراه و تبلت‌، برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها و اطلاعات محل کار استفاده می‌کنند. این کار ضمن بهره‌گیری بیشتر از برنامه‌های کاربردی هر کمپانی، در نهایت به فرصت درآمدزایی بیشتر تبدیل خواهد شد.

اپل و گوگل که دو رقیب سرسخت به شمار می‌روند، برای تحقق این ایده نسبت به طراحی، پیاده‌سازی و ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری متناسب اقدام کرده‌اند. اپل اواسط سال گذشته میلادی، با مشارکت آی‌بی‌ام اقدام به طراحی و ساخت برنامه‌های سازمانی مختص سیستم عامل iOS برای آیفون و آیپد نموده است. در همین راستا سرویس‌های ابری آی‌بی‌ام متناسب با iOS ارائه خواهند شد و 100 هزار مشاور آی‌بی‌ام نیز نسبت به گسترش محصولات اپل اقدام خواهند کرد.

پلتفرم جدید گوگل با مشارکت گروهی از شرکای تجاری و از طریق ایمن‌سازی، مدیریت و خلاقیت بر بستر اندروید به بهره‌گیری بهتر از تجهیزات هوشمند در محل کار کمک خواهد کرد. در پلتفرم جدید Android for Work دو پروفایل کاربری برای دارندگان اندروید ایجاد می‌شود که شامل پروفایل کاری و پروفایل شخصی هستند، به طور یکپارچه کار می‌کنند و نیاز به جابجایی میان این دو پروفایل نیست. به این منظور در کنار آیکون هر اپلیکیشنِ کاری، علامتی قرار داده شده است تا کاربر بتواند به راحتی تشخیص دهد که آن برنامه مربوط به حوزه کاری اوست.

Android for Work

به‌علاوه، گوگل نسخه‌ی جدید سازمانی از Google Play ارائه کرده است که به پرسنل بخش فناوری اطلاعات شرکت‌ها امکان می‌دهد از طریق آن بتوانند اپ‌ها را مدیریت کنند و در صورت نیاز به یک اپلیکیشن خاص در حجم زیاد، آن را برای همه کارکنان خریداری و نصب نمایند. گوگل در این زمینه از همکاری کمپانی‌های سیتریکس، سامسونگ، سونی، باکس و ادوبی بهره گرفته است. به علاوه تغییرات عمده‌ای در بخش نرم‌افزاری از جمله اینباکس انجام گرفته است و توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از گوگل گلس نیز در دستور کار بعدی قرار دارد.

Android for Work - Google Partners

تصویر بالا: همکاران گوگل در برنامه Android for Work

Android for Work بخش‌های متنوعی از جمله پروفایل کاری، Android for Work app ،Google Play for Work و ابزارهای داخلی مرتبط با Productivity را شامل می‌شود. مجموعه این ابزارها و خدمات متنوع به هدف یکپارچه‌سازی دیگر امکانات موجود در بازار با قابلیت‌های خاص سیستم عامل اندروید طراحی شده‌اند که گوگل انتظار دارد با یاری آنها بتواند جایگاه و میزان کاربرد محصولات خود را برای کاربران افزایش دهد. البته چنین قابلیت‌هایی به طور طبیعی دیگر سیستم‌های مبتنی بر اندروید ارائه‌شده از سوی سایر کمپانی‌ها را نیز منتفع خواهد ساخت.

از سوی دیگر، گوگل برای توسعه بیشتر این حوزه جدید از همکاری کمپانی بلک‌بری نیز بهره می‌برد. بلک‌بری روز چهارشنبه 25 فوریه (6 بهمن) از همکاری با گوگل برای بهبود امنیت برخی از سیستم‌هایی که به Android for Work مجهز شده‌اند خبر داده است. این همکاری از آن جهت اهمیت دارد که Android for Work راه حل گوگل برای جدا کردن اطلاعات کاری از اطلاعات و برنامه‌های شخصی با در نظر گرفتن مسائل امنیتی است.

بلک‌بری در طول سالیان اخیر برای رقابت با دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند، با تأکید بر ویژگی‌های امنیتی خاص گوشی‌های خود سعی در جذب مشتریان شرکتی داشته است. در همین راستا، اواخر سال گذشته میلادی، سامسونگ نیز همکاری رسمی خود را با بلک‌بری در زمینه تقویت نرم‌افزار امنیتی خود تحت عنوان ناکس آغاز کرده است. در این همکاری، بلک‌بری راهکارهای امنیتی خود را برای آن دسته از تجهیزات سامسونگ که با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند ارائه کرده است.

نکته قابل توجه آن است که پس از اعلام خبر همکاری بلک‌بری با گوگل، سهام بلک‌بری در بازار نزدک با رشد 4.3 درصدی مواجه شده است.