مشارکت جدید اپل و آی‌بی‌ام با هدف تحول در برنامه‌های سازمانی

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/29        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : سازمانی Enterprise ، آی بی ام IBM ، تبلت Tablet ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : سی سال پیش هنگامی که اپل و آی‌بی‌ام دو رقیب سرسخت برای هم بودند مشارکت آن‌ها با هم امری غیرممکن به نظر می‌رسید. در سال 1984 اپل در یک تبلیغ، به وضوح آی‌بی‌ام را هدف قرار داد. اما در این سال‌ها هر دو شرکت رشد کرده‌اند. آی‌بی‌ام کسب‌و‌کار کامپیوتر‌های شخصی‌اش را در سال 2005 به Lenovo فروخت و موقعیت کمپانی را به تولید کننده‌ی نرم‌افزار و سرویس‌های کامپیوتر تغییر داد. اپل همچنان کامپیوتر‌های مک را تولید می‌کند اما مهم‌ترین محصولاتش گوشی‌های موبایل است. به گفته‌ی تیم کوک -- مدیر عامل اپل -- «در سال 1984 ما رقیب بودیم. در سال 2014 من فکر نمی‌کنم بتوانید دو کمپانی دیگر را بیابید که این گونه مکمل هم باشند.» لازم به ذکر است تیم کوک پیش از پیوستن به اپل بیش از 10 سال در آی‌بی‌ام مشغول به کار بوده است.

مشارکت جدید اپل وآی‌بی‌ام می‌تواند اپل -- که از قدیم یک برند مصرف‌کننده محسوب می‌شده -- را به یک بازیگر بزرگ در بازار کسب‌و‌کار تبدیل کند. به گفته‌ی تیم کوک این مشارکت با هدف "تحول سازمانی" انجام می‌گیرد. در طرف دیگر معامله، جینی رومتی -- مدیر عامل آی‌بی‌ام -- نیز در مصاحبه‌ای گفته است «این اتحاد سبب ایجاد تحول در روش کارمردم، فعالیت صنایع و نحوه‌ی عملکرد شرکت‌ها خواهد شد.» همچنین به گفته‌ی او یکی از اولویت‌های مشارکت توجه به امنیت است چرا که در امور سازمانی یکی از بزرگترین موانع به شمار می‌آید. با افزایش هک‌های اینترنتی اهمیت امنیت روز به روز افزایش می‌یابد.

Tim Cook and Ginni Rometty

تصویر بالا: تیم کوک -- مدیرعامل اپل -- و جینی رومتی -- مدیر عامل آی‌بی‌ام

در زیر به تعدادی از اهداف این مشارکت اشاره می‌شود:

  • اپل و آی‌بی‌ام قصد دارند بیش از 100 برنامه‌ی سازمانی ویژه برخی صنایع و کسب‌وکارها بسازند. این برنامه‌ها برای سیستم‌عامل iOS ساخته شده و مخصوص آیفون و آیپد است. همچنین آی‌بی‌ام محصولات اپل را در کنار 100 برنامه ویژه صنایع گوناگون، به کاربران جهانیش عرضه می‌کند. انتظار می‌رود همراه با انتشار نسخه‌ی بعدی سیستم عامل موبایل‌های اپل – iOS 8 – در پاییز، گروه اول این برنامه‌ها در دسترس قرار گیرد.
  • سرویس‌های ابری آی‌بی‌ام مثل مدیریت دستگاه (device management)، امنیت و تجزیه‌وتحلیل داده‌ برای iOS ارائه می‌شود.
  • سرویس‌های جدید AppleCare برای عرضه و استقرار در سازمان‌ها بر حسب نیاز مشتری سفارشی‌سازی شده و توسط آی‌بی‌ام در محل مشتری سازمانی پشتیبانی می‌گردد.
  • 100،000 مشاور آی‌بی‌ام محصولات اپل را در بازار گسترش می‌دهند.
  • و در نهایت قدرت مالی آی‌بی‌ام حامی معامله خواهد بود.

همکاری با آی‌بی‌ام می‌تواند فرصت مغتنمی برای اپل -- به ویژه در شرایط حساس کنونی -- به شمار آید. اپل به دلیل اینکه iTV و iWatch را حداقل هنوز عرضه نکرده، مورد انتقاد قرار گرفته است اما اگر در به بازار مشتریان سازمانی نفوذ کند به منبع درآمد خوبی دست پیدا خواهد کرد.

Apple Productivity Hardware

برنده‌ها و بازنده‌ها

واضح است که اپل برنده‌ی اصلی است، اما آی‌بی‌ام نیز فرصت پیدا می‌کند تا نرم‌افزار‌های مدیریت دستگاه خود را به رخ بکشد. آی‌بی‌ام در فن‌آوری موبایل (مخصوصا در حوزه‌ی تجارت موبایل) سرمایه گذاری بزرگی کرده است. اپل به آی‌بی‌ام این فرصت را می‌دهد تا اعتماد مشتریان را جلب کند.

و اما بازنده ها:

  1. گوگل که مالک سیستم عامل اندرویدی است که به دلیل ضعف در امنیت مورد انتقاد قرار گرفته یکی از بازنده‌ها است. برای جبران، این کمپانی باید مانند اپل شریکی برای خود بیابد اما یافتن شریکی با قدرت آی‌بی‌ام کار دشواری است.
  2. سامسونگ. سامسونگ بزرگترین قهرمان اندروید در امکانات سازمانی است و مسلما برنامه‌های آی‌بی‌ام با سیستم عامل iOS اندروید را در حوزه‌ی برنامه‌های صنعتی شکست خواهد داد.
  3. SAP و اوراکل. دو غول نرم‌افزار‌های سازمانی هستند که برنامه‌های خود را در شرکت‌ها و در صنایعی که تحت سیطره دارند عرضه کرده‌اند. در این میان آی‌بی‌ام می‌تواند با کمک اپل کمپانی‌هایی که تأکید زیادی بر روی برنامه‌های همراه دارندرا به سمت خود جلب کند و سهم بازار SAP و Oracle را کاهش دهد.
  4. مایکروسافت. آی‌بی‌ام و iOS برخی از اهداف این شرکت را در حوزه‌ی تلفن‌های همراه با مشکل مواجه خواهد کرد، اما نه همه‌ آن را. شکی نیست که با انجام این مشارکت فشار زیادی بر مایکروسافت – شرکتی که در حال ساخت سرویس‌های cloud و موبایل برای مشتریان سازمانی است-- وارد می‌شود.
  5. بلک‌بری. این کمپانی که زمانی در بازار برنامه‌های سازمانی همراه حرف اول را می‌زد باز هم برای بقای خود در بازار دل به مشتریان سازمانی بسته بود. اما اکنون به گفته راس گربر – مدیر شرکت سرمایه‌گذاری Gerber Kawasaki -- «اپل شمشیری را برداشت و دقیقا در قلب بلک‌بری فرو برد و گفت: کار تو تمام است!»

Apple iPad in Industry

با توجه به آمار، استفاده از ایمیل و تقویم بیشترین کاربرد گوشی‌های هوشمند در شرکت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اما شرکت‌ها امید دارند برنامه‌های کسب‌وکار کاربردی‌تری عرضه شود. کارمندانی که دستگاه‌های همراه خود را به سر کار می‌آورند انتظار دارند سهولت استفاده از این دستگاه‌ها برای انجام کارهای سازمانی به همان میزانی باشد که در خانه به تسریع امور آن‌ها کمک می‌کند .

تنها تعداد کمی از کمپانی‌ها توانسته‌اند هم به عنوان یک برند سازمانی و هم به عنوان یک برند مصرف کننده به موفقیت دست یابند. بنابراین به نظر می‌رسد همکاری اپل و آی‌بی‌ام شانس موفقیت در بازار را برای هر دو که نیروهایشان به نوعی مکمل یکدیگر است افزایش خواهد داد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا