گزارش مالی اپل تا پایان جون 2014 - عملکرد غافلگیر‌کننده در بازار چین

نمایش خبر

تاریخ : 1393/5/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 22 جولای 2014 (31 تیر 1393) گزارش مالی خود را از سه ماهه دوم سال 2014 -- که منطبق بر سه ماهه سوم سال مالی این کمپانی است -- منتشر کرد. طبق این گزارش درآمد این سه ماهه 37.4 میلیارد دلار و سود خالص معادل 7.7 میلیارد دلار یا به عبارت دیگر 1.28 دلار در هر سهم اعلام شده است. این ارقام در مقایسه با نتایج مدت مشابه سال گذشته (درآمد 35.3 و سود خالص 6.9 میلیارد دلاری) افزایش نسبتاً چشمگیری را نشان می‌دهد. هم‌چنین حاشیه سود ناخالص اپل که معادل 39.4 درصد اعلام شد، فراتر از پیش‌بینی‌هاست و نسبت به مدت مشابه سال گذشته -- که با 36.9 درصد حاشیه سود ناخالص همراه بود-- افزایش داشته که عمدتا ناشی از پایین آمدن هزینه تمام شده محصولات بوده است.

در حالیکه iPhone با فروشی قدرتمند، رشد 9 درصدی در درآمدزایی را به خود اختصاص داد، iPad برای دومین سه ماهه متوالی با افت فروش مواجه شده و سؤالات زیادی را درباره آینده این تبلت بر جای گذاشت. اپل اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به جون، 35.2 میلیون دستگاه iPhone را به فروش رسانده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 12.7 درصد افزایش داشته است. به گفته این شرکت، این افزایش در نتیجه تقاضا از طرف کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین -- موسوم به کشور‌های BRIC -- صورت گرفته و موجب افزایش 55 درصدی رشد iPhone در این کشور‌ها شده است. هم‌چنین اپل با فروش 4.4 میلیون دستگاه کامپیوتر مکینتاش توانست رشد این بخش را برای سومین سه ماهه متوالی تثبیت کند.

در این میان، چین-- که سومین بازار بزرگ اپل به شمار می‌رود -- سودآوری بیشتری را برای این شرکت رقم زده است. تیم کوک (Tim Cook) -- مدیر‌عامل اپل -- طی ویدیو‌کنفرانسی به تحلیل‌گران گفت که عملکرد اپل در چین "حقیقتا غافلگیر‌کننده" بوده است. وی افزود: «دیدن این نتایج و تجسم آینده‌ای که از رهگذر آن برای ما به دست خواهد آمد ما را به وجد آورده است. شتاب حرکت ما واقعا سریع بوده.» هم‌چنین به گفته لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل، واحد‌های فروش iPhone و کامپیوتر‌های مک در چین به ترتیب شاهد رشد 48 و 39 درصدی در سه ماهه منتهی به جون بوده‌اند. وی گفت به نظر می‌رسد که فروش گوشی‌های ارزان قیمت تر توسط رقیبانی چون Xiaomi بخشی از بازار را از دیگر کمپانی‌ها -- به ویژه آنهایی که به سیستم عامل اندروید گوگل وابسته‌اند -- گرفته است.

Apple Q3 2014 Unaudited Summary Data

اپل برای سه ماهه جاری درآمد خود را بین 37 تا 40 میلیارد دلار برآورد کرده که کمتر از رقم پیش‌بینی شده توسط تحلیل‌گران (40 میلیارد دلار) بوده است. آقای کوک اعتراف کرد که این شکاف سه میلیاردی در پیش‌بینی، تا حدی ناشی از دورنمای مبهمی است که در پیش روی این شرکت قرار دارد. وی گفت پیش‌بینی اینکه مشتریان، با شنیدن شایعه‌های اخیر درباره محصولات جدید، خرید خود را به تعویق می‌اندازند یا نه، کار بسیار دشواری است. همه ساله در آستانه عرضه یک گوشی هوشمند جدید توسط اپل، فروش iPhone تا حد قابل توجهی افت می‌کند زیرا افرادی که واقعا قصد خرید دارند، برای مدتی دست نگه می‌دارند. از این رو در چند سال اخیر، سه ماهه منتهی به جون همواره کندترین رشد را برای اپل در بر داشته است، چرا که در این بازه زمانی شرکت خود را برای عرضه محصولات جدید پیش از اتمام سال آماده می‌کند. مائستری با تایید این مطلب عنوان کرد که اپل این وقفه همیشگی را در محاسبات خود برای سه ماهه منتهی به سپتامبر در‌نظر گرفته بود.

اپل با کسب میلیارد‌ها دلار در هر سه ماهه، روند رو به رشدی را در پیش گرفته ولی برای ایجاد تحول در درآمدی که -- با پشت سر گذاشتن بیش از یک دهه رشد قابل توجه -- چندی است به یکنواختی مبتلا شده، نیازمند تولید محصولی جدید است. همین امر برای سرمایه‌گذاران تبدیل به یک سؤال اساسی شده که آیا اپل می‌تواند بار دیگر دست به تولید محصولی متمایز و جدید بزند؛ کاری که از زمان تولید iPad در سال 2010، تاکنون موفق به انجامش نشده است. کارشناسان زیادی انتظار دارند اپل با تولید یک ساعت هوشمند، با نام تجاری iWatch، به سمت بازار محصولات پوشیدنی حرکت کند. هم‌چنین تحلیل‌گران منتظر عرضه دو نسخه جدید iPhone در پاییز امسال هستند، از جمله مدلی که با صفحه نمایش 5.5 اینچی می‌تواند اپل را در بازار گوشی‌های با اندازه بزرگ مطرح کند؛ همان بازاری که توسط شرکت رقیب یعنی سامسونگ به محبوبیت رسید.

Apple in China

با وجود سودآوری iPhone، اپل برای دومین سه ماهه متوالی است که در فروش iPad به مشکل بر می‌خورد زیرا فروش این محصول، زیر سایه سنگین رقبای اندرویدی، نتوانست به بیش از 13.3 میلیون دستگاه برسد، در حالی‌که تحلیل‌گران فروش بیش از 14 میلیون دستگاه را پیش‌بینی کرده بودند. پس از تجربه سقوط 16 درصدی در سه ماهه قبل، اپل در سه ماهه مالی سوم نیز شاهد افت 9.2 درصدی در تعداد iPad های فروش رفته بوده است. جالب اینجاست که در مدت مشابه دو سال قبل میزان فروش iPad در حدود 84 درصد بیشتر بوده است. در مجموع چالشی که پیش روی تبلت قرار دارد این است که این دستگاه به اندازه یک گوشی هوشمند قابل حمل نبوده و از طرفی در اجرای کار‌های اداری به اندازه کامپیوتر کارایی ندارد. با تمام این اوصاف آقای کوک با اشاره به این که آمار فروش iPad انتظارات او را برآورده کرده افزود iPad هنوز در اول راه قرار دارد و به گفته وی: «این موضوعی نیست که ما را نگران کند.»

به نظر می‌رسد اپل نیز مانند سایر تولیدکنندگان تبلت، در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش سراسری تقاضای تبلت در امریکای شمالی و اروپا باشد. ناگفته نماند که این دو منطقه کانون رشد iPad در سال‌های اخیر بوده اند. اپل عنوان کرد بر خلاف این وضعیت نامساعد در امریکا و اروپا، شاهد افزایش تقاضا در بازار‌های نوظهور به ویژه در چین و خاورمیانه هستیم. روند رو به رشد بازار‌های جدید، می‌تواند جبرانی باشد برای توقف رشد بازار اپل در مناطقی نظیر امریکای شمالی و اروپا. به طور معمول اپل سعی داشته تا دامنه فعالیت خود را به بازار‌هایی گسترش دهد که در آن‌ها مشتریان حساسیت بیشتری نسبت به قیمت‌ها دارند.

به عنوان مثال با افزایش 28 درصدی فروش اپل در سه ماهه اخیر نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل در چین، رقمی معادل 5.94 میلیارد دلار عاید این کمپانی شد، در حالی که میزان افزایش فروش در امریکا و اروپا به ترتیب 1 و 6 درصد گزارش شده است. به گفته اپل فروش iPhone در چین 48 درصد افزایش داشته که این میزان معادل دو برابر نرخ رشد کل بازار گوشی‌های هوشمند در چین است. آقای کوک یادآور شد که نیمی از خریداران iPhone در چین برای اولین بار بوده است که یکی از محصولات اپل را خریداری می‌کرده‌اند.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا