MWC 2014: معرفی خانواده گوشی های نوکیا ایکس - مجهز به اندرویدی با طعم ویندوز فون و آشا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1392/12/12
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC) ، اندروید Android ، Nokia X ، Nokia X+ ، Nokia XL ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی نوکیا که در آینده نزدیک شاهد مراحل نهایی انتقال کسب و کار دستگاه ها و سرویس هایش به مایکروسافت خواهیم بود با دستی پر به کنگره جهانی موبایل 2014 (MWC 2014) آمد و در روز نخست برگزاری این کنگره (24 فوریه 2014 - 5 اسفند 1392) از پنج محصول جدید خود رونمایی کرد. این محصولات بازار گوشی های ارزان قیمت را در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور هدف قرار داده اند. از میان 5 محصول جدید نوکیا، در اینجا به معرفی سه گوشی Nokia X+ ،Nokia X و Nokia XL که اعضای خانواده X نوکیا بوده و به نسخه تغییر یافته ای از سیستم عامل اندروید گوگل مجهزند می پردازیم. دو گوشی دیگر نوکیا که در MWC 2014 معرفی شدند نیز عبارت بودند از نوکیا 220 و آشا 230.

Nokia X and X+ - نوکیا ایکس و ایکس پلاس

تصویر بالا: استفن الاپ در مراسم رونمایی از محصولات جدید نوکیا در MWC 2014

شاید عرضه محصولات خانواده X نوکیا را بتوان یکی از جذابیت های امسال کنگره جهانی موبایل دانست، چرا که مایکروسافت به عنوان مالک آتی بخش موبایل های نوکیا در رقابت با گوگل به سر می برد و عرضه محصولاتی مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل می تواند خلاف جهت گیری غول نرم افزاری ردموند باشد. البته شایعه عرضه محصولات اندرویدی توسط نوکیا حتی پیش از تفاهم نامه نوکیا و مایکروسافت نیز به گوشی می رسید و ممکن است نوکیا می خواهد راهی که تا نیمه طی شده بوده را به انتها برساند. با این وجود سخنان استفن الاپ -- مدیر عامل پیشین نوکیا و رئیس بخش دستگاه ها و سرویس های این کمپانی -- در MWC 2014 حاکی از این بود که عرضه خانواده X یک استراتژی برای فروش هرچه بیشتر گوشی های نوکیا -- به خصوص در بازارهای نوظهور -- بوده و ممکن است گوشی های دیگری از این خانواده در راه باشند.

Nokia X - نوکیا ایکس

نرم افزار

نوکیا در اصل با استفاده از AOSP (پروژه اپن سورس اندروید) نسخه 4.1 اندروید را مطابق با ذائقه خود و مایکروسافت تغییر داده و با حذف سرویس های گوگل، سرویس های خود و مایکروسافت را در گوشی های خانواده X به کار گرفته است. بدین ترتیب شاهد انشعاب (Fork) دیگری در سیستم عامل اندروید خواهیم بود. این نخستین باری نیست که اندروید چنین انشعابی را تجربه می کند و پیش از این نمونه بارز آنرا در تبلت های کیندل فایر آمازون دیده ایم.

سرویس ها و برنامه هایی نظیر MixRadio و نقشه های Here نوکیا، OneDrive، Outlook و Bing مایکروسافت و Skype (که آن هم در تملک مایکروساافت است) جایگزین برنامه ها و سرویس های گوگلی مشابه شده اند. برنامه های دیگری نظیر توئیتر، فیس بوک، Vine، وایبر، BBM (سرویس پیام رسانی بلک بری) و Plants vs.Zombies 2 نیز به صورت پیش فرض بر روی گوشی های خانواده X نصب شده است. مایکروسافت یک ماه تماس بین المللی رایگان Skype را نیز همراه با این گوشی ها به خریدار عرضه می کند که البته تابع شرایطی خاصی است.

Skype on Nokia X+ - برنامه اسکایپ بر روی نوکیا ایکس پلاس

نوکیا در ساختار ظاهری سیستم عامل اندروید نیز تغییرات زیادی را اعمال کرده و ملغمه ای از اندروید، ویندوز فون و آشا را به وجود آورده است. صفحه اصلی گوشی ها از رابط کاربری که تا حدی به رابط کاربری ویندوز فون شباهت دارد بهره می گیرد و در آن از کاشی ها (Tile ها) -- که البته تنها برخی از آنها پویا هستند -- استفاده شده و تقریباً مشابه با ویندوز فون می توان چیدمان و اندازه Tile ها را تغییر داد.

Nokia X - نوکیا ایکس

تصویر بالا: صفحه Home در Nokia X

با لغزاندن صفحه اصلی به سمت چپ به صفحه Fastlane وارد می شویم که شباهت زیادی به Fastlane در گوشی های آشا نوکیا دارد. در این صفحه آخرین برنامه هایی که مورد استفاده قرار گرفته اند، قرارهای تنظیم شده در تقویم، ایمیل ها، پیام های کوتاه و پیام های شبکه های اجتماعی همه و همه در یکجا نمایش داده می شوند تا دسترسی سریع به آنها فراهم شود.

Nokia X Plus - نوکیا ایکس پلاس

تصویر بالا: Fastlane در Nokia X+ 

به دلیل حذف سرویس ها و برنامه های گوگل، در گوشی های خانواده X نوکیا اثری از فروشگاه گوگل پلی به چشم نمی خورد و به جای آن فروشگاه برنامه های Nokia Store بر روی گوشی نصب شده و از فروشگاه های محلی برنامه ها (نظیر 1Mobile در چین و Yandex در روسیه) برای دریافت برنامه ها می توان استفاده کرد. بدیهیست که امکان دانلود نمودن و نصب APK ها به طرق دیگر نیز وجود خواهد داشت.

Nokia XL - نوکیا ایکس ال 

تصویر بالا: برخی برنامه های نصب شده در Nokia XL

طبق گفته نوکیا در حدود 75 درصد از برنامه های اندروید بدون هیچ تغییری با گوشی های خانواده X سازگارند. کد برنامه هایی که از API های نقشه، Notification و "پرداخت داخل برنامه" استفاده می کنند برای سازگاری با گوشی های خانواده X باید اندکی تغییر یابد که این کار به سادگی توسط توسعه دهندگان برنامه ها امکان پذیر است.

سخت افزار

گوشی های Nokia X+ ،Nokia X و Nokia XL به عنوان سه عضو نخست خانواده گوشی های X نوکیا از مشخصات سخت افزاری بسیار مشابهی برخوردارند (برای مقایسه این مشخصات در قالب یک جدول به اینجا مراجعه نمائید.) تفاوت اصلی Nokia X و Nokia X+ در حافظه داخلی بزرگتر X+ و همراه بودن یک کارت حافظه 4 گیگابایتی با آن است و تفاوت های اصلی Nokia XL با دو گوشی دیگر نیز دوربین اصلی قوی تر، مجهز بودن به دوربین ثانویه، صفحه نمایش بزرگتر، باطری پرتوان تر و بالطبع ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر (190 گرم در مقابل 128.7 گرم) است.

Nokia XL and Nokia X - نوکیا ایکس ال و نوکیا ایکس

تصویر بالا: مقایسه ابعاد Nokia XL (سمت راست) و Nokia X (سمت چپ) با رعایت نسبت ابعاد

گوشی های Nokia X و Nokia X+ به صفحه نمایش 4 اینچی IPS LCD با رزولوشن 800x480 پیکسل (WVGA) مجهزند که تراکم 233 پیکسل بر اینچ را برای آنها به همراه خواهد داشت. گوشی Nokia XL با دارا بودن صفحه نمایش بزرگتر 5 اینچی و رزولوشن مشابه، از پیکسل هایی با فشردگی کمتر (187 پیکسل بر اینچ) بهره می گیرد.

هر سه گوشی به چیپ ست MSM8225 Snapdragon S4 Play کوالکام -- مشتمل بر دو هسته پردازشی 1 گیگاهرتزی Cortex-A5 و واحد پردازش گرافیکی Adreno 203 -- مجهزند. Nokia X از 512 مگابایت RAM و دو گوشی دیگر از RAM بزرگتر 768 مگابایتی بهره می برند. هرچند هر سه گوشی از 4 گیگابایت حافظه داخلی استفاده کرده و از کارت حافظه با حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت نیز پشتیبانی می کنند، اما یک کارت حافظه 4 گیگابایتی همراه با دو گوشی X+ و XL به خریدار داده می شود که خریدار گوشی X از آن محروم است.

گوشی های X وX+  به یک دوربین 3 مگاپیکسلی مجهزند در حالی که دوربین گوشی XL رزولوشنی برابر 5 مگاپیکسل دارد. هر سه گوشی امکان فیلمبرداری 480p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می دهند. گوشی XL علاوه بر دارا بودن دوربین اصلی قوی تر به یک دوربین ثانویه 2 مگاپیکسلی برای مکالمات تصویری نیز مجهز است.

Nokia XL - نوکیا ایکس ال

دو برادر کوچکتر از باتری 1500 میلی آمپر ساعتی بهره می برند که با یک بار شارژ کامل امکان 13.3 ساعت مکالمه تحت شبکه 2G یا 10.5 ساعت مکالمه تحت شبکه 3G را برای کاربر فراهم می آورند. گوشی XL با توجه به جثه بزرگتر، از باطری پرظرفیت تر 2000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که می تواند تا 16 ساعت مکالمه 2G یا 13 ساعت مکالمه 3G را پشتیبانی نماید.

هر سه گوشی خانواده X به بلوتوث 3.0، یو اس بی 2.0 و وای فای مجهزند و در نسخه دو سیم کارته نیز عرضه می شوند.

عرضه به بازار

Nokia X اکنون در بازارهای آسیا-اقیانوسیه، اروپا، هند، آمریکای لاتین و خاورمیانه عرضه شده و بدون لحاظ نمودن سوبسید و مالیات قیمت 89 یورو برای آن (در بازار اروپا) درنظر گرفته شده است. دو گوشی Nokia X+ و Nokia XL نیز در سه ماهه دوم سال 2014 به بازار عرضه خواهند شد و به ترتیب قیمت های 99 یورو و 109 یورو برای آنها (در بازار اروپا) درنظر گرفته شده است.

Nokia X Family Prices - قیمت گوشی های نوکیا خانواده ایکس

رنگ های سفید، مشکی، سبز، زرد، فیروزه ای و قرمز برای گوشی های X وX+  انتخاب شده است.

Nokia X Colors - رنگ های نوکیا ایکس

گوشی XL نیز در تمامی این رنگ ها -- بجز رنگ قرمز -- عرضه خواهد شد و رنگ نارنجی به جای رنگ قرمز برای آن در نظر گرفته شده است.

Nokia XL Colors - رنگ های نوکیا ایکس ال