MWC 2014: معرفی سونی اکسپریا زد 2 - پرچمدار 2014 سونی با قابلیت فیلمبرداری 4K

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1392/12/6
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC) ، اندروید Android ، کیت کت KitKat ، Sony Xperia Z2 ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی امسال با چهار محصول جدید در کنگره جهانی موبایل 2014 (MWC 2014) در بارسلون اسپانیا حضور یافت و در روز نخست این کنگره (24 فوریه 2014 - 5 اسفند 1392) از اسمارت فون شاخص سال 2014 خود -- Xperia Z2 -- در کنار سه محصول دیگر یعنی تبلت Xperia Z2 Tablet، اسمارت فون Xperia M2 و دست بند هوشمند SmartBand SWR10 رونمایی نمود.

Xperia Z2 برترین اسمارت فون سونی تا کنون است و جایگزین Xperia Z1 -- پرچمدار قبلی این کمپانی که در روز 4 سپتامبر 2013 (13 شهریور 1392) در نمایشگاه IFA 2013 معرفی شده بود می گردد. با توجه به آنکه تنها شش ماه از معرفی Z1 با مشخصه ها و قابلیت های بسیار مناسب آن می گذرد، مطابق انتظار اکثر کارشناسان محصول جدید سونی تحولی عظیم را نسبت به محصول شاخص قبلی این کمپانی نداشته، هرچند شاهد تغییرات گوناگونی منجمله افزایش اندازه صفحه نمایش، کاهش ضخامت، اظافه شدن امکان فیلمبرداری 4K، افزایش ظرفیت باطری، به کارگیری فناوری جدید حذف نویز صدا و .... در این محصول هستیم (برای مقایسه مشخصات این دو گوشی در قالب یک جدول به اینجا مراجعه نمائید.)

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

از نظر طراحی Xperia Z2 شباهت زیادی به نسخه پیشین دارد و همانند Z1 از نوار آلومینیمی یکپارچه در دور تا دور و گوشی و سطوح تمام شیشه ای در رو و پشت این اسمارت فون استفاده شده است.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Xperia Z2 همانند Xperia Z1 با برخورداری از استانداردهای IP55 و IP58 تا حدی در مقابل گرد و خاک مصون است و می تواند در مقابل پاشیده شدن آب با شدت کم از هر طرف و قوطه ور شدن در آب (تا حداکثر عمق 1.5 متر و حداکثر زمان 30 دقیقه در آب تازه) از خود مقاومت نشان دهد. یکی از رقبای اصلی Z2 یعنی پرچمدار جدید سامسونگ -- Galaxy S5 -- که همانند Z2 در MWC 2014 معرفی شد نیز در برابر گرد و خاک و آب مقاومت دارد اما از استاندارد متفاوت IP67 برخوردار است. S5 با برخورداری از این استاندارد بیش از Z2 در مقابل گرد و خاک مصون است اما این Z2 است که مقاومت بیشتری در مقابل آب دارد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Xperia Z2 از صفحه نمایش 5.2 اینچی™Full HD TRILUMINOS ویژه موبایل با رزولوشن 1920x1080 بهره می گیرد که در مقایسه با Z1 به دلیل بزرگتر بودن صفحه نمایش (به میزان 0.2 اینچ) و یکسان بودن رزولوشن تراکم پیکسلی کمتری دارد (424 پیکسل در اینچ در مقابل 441 پیکسل در اینچ.) سونی در صفحه نمایش Z2 از آخرین فناوری های تلویزیون های خود به صورت بهینه شده برای استفاده در گوشی های موبایل بهره گرفته. فناوری ™X-Reality انجام پردازش های تصویری هوشمند را برای نمایش شارپ و واضح تصاویر و ویدیوها میسر می کند و طبق گفته سونی فناوری جدید Live Colour LED نیز که تنها در گوشی های موبایل این کمپانی می توان شاهد آن بود افزایش عمق و تفکیک رنگی را به ارمغان می آورد. استفاده از فناوری ™TRILUMINOUS نیز که ویژه سونی است و از آن در تلویزیون های براویا این کمپانی استفاده می شود نویددهنده برخورداری Z2 از طیف رنگی گسترده با رنگ های طبیعی خواهد بود.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

بدنه Xperia Z2 سطحی با ابعاد 146.8x73.3 دارد که هرچند 2.8 میلی متر کشیده تر از Z1 است اما با وجود صفحه نمایش بزرگتر، سونی به خوبی توانسته عرض گوشی را به میزان 0.7 میلی متر کاهش دهد. Z2 با وزنی 163 گرمی 7 گرم از Z1 سبک تر است و ضخامت آن نیز تنها 8.2 میلی متر است که نسبت به Z1 کاهشی 0.3 میلی متری را شاهد بوده. بدین ترتیب Z2 را می توان ظریف تر و خوش دست تر از Z1 دانست.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

در هر حال به دلیل برخورداری Z2 از صفحه نمایش 5.2 اینچی می توان آن را اسمارت فون نسبتاً بزرگی دانست و اگر به دنبال مدلی از سونی با ابعادی نزدیک تر به ابعاد iPhone 5S هستید شاید Xperia Z1 Compact با صفحه نمایش 4.3 اینچی و سطح کوچکتر گزینه مناسبی برایتان باشد.

پرچمدار جدید سونی به چیپ ست Qualcomm MSM8974AB Snapdragon 801 -- مشتمل بر چهار هسته پردازشی Krait 400 و واحد پردازش گرافیکی Adreno 330 -- مجهز است. هسته های پردازشی در Z2 بر روی فرکانس 2.3 گیگاهرتز تنظیم شده است. 3 گیگابایت حافظه RAM در تعامل با این پردازنده بوده و سونی 16 گیگابایت حافظه را (که تقریباً 4 گیگابایت آنرا firmware به خود اختصاص داده و 12 گیگابایت آن به عنوان حافظه داخلی در دسترس کاربر است) برای این گوشی در نظر گرفته. اسلات کارت حافظه با پشتیبانی از حافظه های microSD با ظرفیت حداکثر 64 گیگابایت نیز برای این گوشی تعبیه شده است.

Xperia Z2 همانند Z1 از دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی با سنسور بزرگ 1/2.3 اینچی ™Exmor RS بهره می برد که به گفته سونی قادر است تصاویر با کیفیت مناسبی را حتی در شرایط نور کم ثبت کند. سونی مدعیست که این دوربین با مجهز بودن به G Lens سونی و موتور هوشمند پردازش تصاویر ™BIONZ کارآیی و کیفیتی نظیر دوربین های دیجیتال کامپکت را برای Z2 فراهم می کند و می توان انتظار ثبت تصاویر روشن و شارپی را از دوربین این گوشی داشت.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

یک دوربین ثانویه 2.2 مگاپیکسلی نیز با قابلیت 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه برای مکالمات تصویری بر روی Z2 تعبیه شده است.

هرچند عکاسی با Z2 تجربه ای تقریباً مشابه با عکاسی با Z1 را به دنبال خواهد داشت، اما سونی در زمینه فیلمبرداری با Z2 گام بزرگی را به جلو برداشته. با استفاده از مد ویدیویی بهبود یافته اینک امکان فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه وجود دارد. بدین ترتیب خروجی 3840x2160 پیکسلی در هر بعد 2 برابر و در کل 4 برابر تعداد پیکسل های فیلمبرداری Full HD را که در Z1 شاهد بودیم به دست می دهد. تثبیت کننده تصویری ™SteadyShot نیز به کاهش لرزش تصاویر -- مثلاً در شرایط فیلمبرداری همراه با راه رفتن -- کمک شایانی خواهد کرد. پس از فیلمبرداری نیز برنامه جدید Movie Creator می تواند با برش دادن قطه فیلم ها و سرهم نمودن آنها در مونتاژ نمودن آسان فیلم به کاربر یاری رساند و امکان اعمال افکت های آهسته نمودن تصاویر بر روی تایم لاین فیلم نیز وجود خواهد داشت.

سونی در Xperia Z2 نیز همانند Xperia Z1 برنامه های گوناگونی را به صورت پیش فرض برای دوربین تعبیه نموده که به راحتی در همان محیط viewfinder دوربین در دسترس کاربر قرار دارند. البته همانگونه که انتظار می رفت گستره این برنامه ها افزایش یافته و در کنار برنامه های قبلی Info-eye ،Timeshift burst ،Social live و AR effect برنامه های جدید دیگری نیز به چشم می خورد:

Timeshift burst: این برنامه در طی 2 ثانیه تعداد 61 تصویر را دریافت می کند تا به کاربر این امکان را بدهد که هنگام عکس برداری در زمان به عقب یا جلو برود (تعدادی از تصاویر پیش از فشردن شاتر و تعدادی از آنها پس از فشردن شاتر ثبت می شوند.)

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

 

Timeshift Video: مد جدید ویدیویی تایم شیفت امکان فیلمبرداری با سرعت 120 فریم بر ثانیه را فراهم می آورد و با استفاده از ویرایشگر ویدیویی آن به سهولت می توان به انتخاب و آهسته نمودن بخش یا بخش هایی از ویدیو پرداخت.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Social live: با این برنامه امکان ارسال زنده فیلمی که با دوربین گوشی برداشته می شود به شبکه اجتماعی فیس بوک فراهم می گردد و کاربر حتی می تواند کامنت های دوستان را همان لحظه مستقیماً بر روی صفحه ببیند.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Background Defocus: با استفاده از این برنامه می توان عمق میدان (Depth of Field) را شبیه سازی نمود و تصویر پس زمینه یا پیش زمینه را Defocus نمود. نحوه کار به این ترتیب است که دو تصویر با دو تنظیم کانونی متفاوت گرفته می شود و کاربر امکان ترکیب عمق های مختلف را خواهد داشت.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

AR Effect: با انتخاب مد AR Effect کاربر قادر خواهد بود تا برای بدست آوردن تصاویر و ویدیوهایی جذاب و سرگرم کننده، انیمیشن هایی را -- نظیر انیمیشن دایناسورها و محیط اقیانوس -- به عکس ها و ویدیوهای خود اضافه نماید. این افکت ها قابل سفارشی سازی شدن بوده و پارامترهای آنها را می توان تغییر داد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Creative effects: با استفاده از این ابزار اعمال افکت های تصویری گوناگون -- نظیر تغییر رنگ و آینه ای نمودن -- بر روی تصاویر و ویدیوها به سادگی امکان پذیر است.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Vine: با استفاده از این برنامه کاربر می تواند به سهولت ویدیوکلیپ های کوتاه حداکثر 6 ثانیه ای تکرار شونده را خلق کرده و با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Info-eye: با این برنامه کاربر می تواند عکسی را از سوژه مورد نظر خود -- نظیر یک کتاب یا یک بنای تاریخی -- بردارد و بلافاصله اطلاعاتی را در مورد آن سوژه در همان محیط viewfinder دوربین دریافت دارد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Sweep Panorama: این برنامه امکان ثبت تصاویر پانوراما با زاویه باز را به راحتی فراهم می آورد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

البته برنامه های دوربین محدود به برنامه های پیش فرض فوق نبوده و برنامه هایی نظیر Wikitude Places ،Evernote و VI Sports را می توان با رفتن به viewfinder دوربین و انتخاب آیکون Camera Mode و انتخاب "Apps+" به مجموعه برنامه های دوربین اضافه نمود.

اسمارت فون Z2 بر خلاف Xperia Z1 Compact که چندی پیش همراه با نسخه 4.3 اندروید -- ملقب به جلی بین -- عرضه شده به آخرین نسخه کنونی اندروید یعنی اندروید 4.4.2 -- ملقب به کیت کت -- مجهز است و فعلاً نیازی به ارتقاء سیستم عامل ندارد. سونی تغییرات نرم افزاری متداول خود -- نظیر App Menu قابل سفارشی سازی -- را نیز در گوشی جدید خود بر روی اندروید 4.4.2 اعمال کرده و دسترسی به فروشگاه برنامه های موبایل پلی استیشن و سرویس های استریمینگ ویدیویی و موسیقی خود را برای کاربران Z2 فراهم ساخته است.

Xperia Z2 از یک باطری با ظرفیت بالا (3,200 میلی آمپر ساعت) که وعده حداکثر 15 ساعت مکالمه برای شبکه های 2G و 19 ساعت مکالمه برای شبکه های 3G و یا حداکثر 120 ساعت گوش دادن به موسیقی را می دهد بهره می گیرد. Z2 امکان ارتباطات 4G LTE را در کنار مجهز بودن به USB On-the-go، ارتیاطات نزدیک برد (NFC)، بلوتوث نسخه 4 و وای فای داراست.

کمپانی سونی این اسمارت فون پیشرفته را به عنوان نخستین اسمارت فون مجهز به Digital Noise Cancelling Technology2 در جهان معرفی کرده. بدین ترتیب طبق گفته Kunimasa Suzuki -- رئیس و مدیرعامل سونی موبایل کامیونیکیشنز -- کاربر می تواند حتی در محیط های نویزی نیز موسیقی دلخواه خود را به نحوی شایسته گوش دهد. هدفون های MDR-NC31EM از طریق یک میکروفون از نویز محیط نمونه برداری کرده و مدار DNC در گوشی با ساخت موج وارونه نویز و ترکیب آن با موج اصلی نویز را حذف می کند.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

سونی رنج گسترده ای از محصولات خود را -- از تلویزیون، هدفون، اسپیکر، تبلت، میکروفون، استند، صفحه کلید بلوتوث و ... تا دستبند جدید هوشمند این کمپانی با نام SmartBand SWR10 -- برای ارتباط با اسمارت فون Xperia Z2 پیشنهاد می دهد.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2

Xperia Z2 از ماه مارس 2014 به بازار عرضه خواهد شد و سه رنگ مشکی، سفید و ارغوانی برای این گوشی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر امکان پیش خرید Z2 در برخی از کشورها وجود دارد. به عنوان مثال در آلمان این گوشی با قیمت 599 یورو و در انگلستان با قیمت 599 پوند پیش فروش می شود.

Sony Xperia Z2 - سونی اکسپریا زد 2


به روزرسانی - قیمت سونی اکسپریا زد 2 در بازار ایران

گوشی سونی Xperia Z2 به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سونی Xperia Z2 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.