درآینده نزدیک استفاده از ناخن و مفصل انگشتان برای کارکردن با صفحات لمسی موبایل ها متداول می شود

نمایش خبر

تاریخ : 1391/9/2
برچسب‌ها : تعامل انسان با کامپیوتر HCI (Human Computer Interaction) ، تعامل انسان با ماشین HMI (Human Machine Interaction) ، صفحه نمایش لمسی Touch Screen

واحد خبر mobile.ir : صفحه نمایش لمسی تلفن های همراه قابلیت های فراوانی دارد که می توان از آنها برای مقاصد مختلف استفاده کرد. برای استفاده از این قابلیت های فراوان و فعال کردن آنها می توان از روش های جدیدی بهره برد که کار با تلفن همراه را راحت تر می کند. به عنوان مثال می توان برای استفاده از این قابلیت ها، از نوک انگشت، ناخن و مفصل انگشت (برجستگی میان دو بند انگشت) استفاده کرد و بین استفاده از هرکدام تمایز قائل شد. یعنی هرکدام از این قسمت های انگشت مخصوص انجام دادن کاری جداگانه باشند.

فکر نکنید که این یک ایده دور از دسترس است. نه! آقای "کریس هریسون" دانشمند کامپیوتر در "دانشگاه کارنگی ملون" با ایجاد تغییر در یک دستگاه سامسونگ گلکسی اس 3، راهی را ابداع کرده تا این اسمارت فون بتواند بین لمس انگشت، ناخن و مفصل انگشت تمایز قائل شود.

Different Clicks

استفاده از نوک انگشت، ناخن و مفصل انگشت برای تعامل با صفحه لمسی

این گلکسی اس 3 دارای یک سنسور کوچک لرزاننده است که با نرم افزار ساخته دست کریس هریسون با نام "فینگرسنس" (FingerSense) کار می کند. سنسور با استفاده از اصوات ولرزش می تواند فرق بین این سه نوع لمس را تشخیص دهد. در این اسمارت فون، استفاده از نوک انگشتان برای انتخاب کردن فولدر یا ابزارک و یا اپلیکیشن خاص انجام می شود اما استفاده از مفصل انگشت برای نمایش دادن زیر شاخه های یک فولدر استفاده می شود، این عملکرد چیزی شبیه به عملکرد کلیک راست ماوس در کامپیوتر است. کریس هریسون می گوید: «مشکل بزرگی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم این است که صفحات نمایش های لمسی فعلی، در قیاس با قابلیت های دستانمان ساده و تک کاربردی هستند. ما می توانیم کارهای بیشتری با آن انجام دهیم.»

هریسون می گوید که سنسور به کار رفته در این گوشی، یک قطعه استاندارد الکترونیکی است که می تواند به راحتی به مدار اصلی تلفن همراه اضافه شود. گویا خود هریسون در حال مذاکره با چند تولید کننده برای اضافه کردن این قطعه به تلفن های همراه است. او در ادامه می گوید: «جادوی واقعی در نرم افزار آن، هوش مصنوعی که در قلب تلفن زندگی می کند، نهفته است.»

منبع : NewScientist


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا