موبایل انعطاف پذیر نوکیا - جلوه ای از فناوری آینده

نمایش خبر

تاریخ : 1390/8/8
برچسب‌ها : نوکیا کینتیک Nokia Kinetic ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : یکی از رو به رشد ترین زمینه های فناوری امروز تعامل میان انسان و ماشین است -- خواه ماشین مورد نظر یک کامپیوتر شخصی، یک گوشی موبایل، یک خودرو، یک تلویزیون، یک ماشین لباسشویی یا حتی یک وسیله مکانیکی باشد.

معمولاً از این تعامل تحت عنوان Human Machine Interaction (یا HMI) و Man-Machine Interaction (یا MMI) یاد می شود، اما با توجه به آنکه تعامل میان انسان و ماشین بیشترین نمود خود را در دنیای کامپیوترها داشته است در این حوزه اصطلاح Human-Computer Interaction یا HCI بیشتر به گوش می خورد.

کمپانی ها و مراکز تحقیقاتی گوناگون تاکنون هزینه های هنگفتی را صرف بهبود تعامل میان انسان و ماشین کرده اند. صفحه کلید، ماوس، صفحات نمایش لمسی و چند لمسی، تعامل صوتی (نظیر آنچه در Siri اپل شاهد آن هستیم) و حتی تعامل از راه دور با اشاره و حرکات بدن (نظیر آنچه Kinect مایکروسافت از آن استفاده می کند) نمونه هایی از این دست است که به مرحله استفاده عملی رسیده اند. اما تحقیقات هرگز متوقف نمی شود و محققین به دنبال یافتن راه حل های طبیعی تر و ساده تر برای تعامل میان ما و وسایل مورد استفاده مان هستند.

کمپانی فنلاندی نوکیا نیز هرچند درگیر رقابتی نفس گیر در زمینه گوشی های هوشمند است و در این زمینه تا حدی از قافله عقب افتاده، اما تحقیق و توسعه را فراموش نکرده و همواره نگاهی رو به جلو داشته است. این تحقیقات دامنه وسیعی از فناوری ها -- از استفاده از مواد جدید نظیر ابر ماده گرافین () در ساخت وسایل الکترونیکی تا HCI --  را در بر می گیرد.

 Nokia Kinetc

اخیراً نوکیا در نمایشگاه Nokia World 2011 خود در لندن در کنار معرفی دو گوشی هوشمند مبتنی بر ویندوز فون مایکروسافت () و معرفی تعدادی گوشی دیگر، یکی از دستاوردهای تیم تحقیق و توسعه خود را نیز معرفی نمود: نمونه آزمایشی از یک گوشی انعطاف پذیر ملقب به نوکیا کینتیک (Nokia Kinetic.)

نوکیا کینتیک یک گوشی انعطاف پذیر است که نوع جدیدی از تعامل میان انسان و ماشین را به نمایش در می آورد. کاربر می تواند از خم نمودن، پیچاندن (تاب دادن) و فشار دادن گوشی در کنار لمس صفحه نمایش آن برای تعامل با نوکیا کینتیک استفاده نماید و بدین ترتیب تعامل با این گوشی ابعاد جدیدی را می یابد.

به عنوان مثال با خم نمودن گوشی به بیرون و داخل می توان بزرگنمایی یک تصویر را زیاد یا کم کرد و با پیچاندن گوشی می توان در میان یک فهرست اسکرول نمود. با فشردن گوشی به گوش نیز می توان مکالمه را آغاز کرد. می توان تصور نمود که کنترل یک بازی با چنین تعامل هایی بسیار جذاب خواهد بود. مثلاً برای حرکت به چپ و راست می توان از پیچاندن گوشی استفاده کرده و برای افزایش یا کاهش سرعت حرکت از خم نمودن گوشی استفاده نمود.

Nokia Kinetic

از میان مزایای این گونه تعامل می توان به طبیعی بودن آن و امکان استفاده در شرایطی که کاربر دستکش به دست دارد (بر خلاف تعامل با صفحات نمایش لمسی خازنی که امکان استفاده از آنها با دستکش های معمولی وجود ندارد) اشاره کرد. همچنین کاربر برای تعامل با دستگاه برای برخی کارها نیازی به مشاهده صفحه نمایش نخواهد داشت و هم زمان می تواند از دو یا چند نوع تعامل (مثلاً خم نمودن و استفاده همزمان از صفحه نمایش لمسی) بهره گیرد. البته نیاز به استفاده از هر دو دست برای خم نمودن یا پیچاندن گوشی را می توان از مشکلات نوکیا کینتیک نامید.

بنا به گفته تاپانی جوکینن -- یکی از دست اندرکاران اصلی نوکیا کینتیک -- هرچند فناوری های مرتبط با این پروژه  هم اکنون نیز در دست نوکیا است اما شاید برای عرضه محصول نهایی این فناوری ها به بازار سه سال زمان نیاز باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا