نقدی بر عرضه "هیر مپس" نوکیا برای سیستم عامل آی او اس

نمایش خبر

تاریخ : 1391/9/2
برچسب‌ها : Google Maps Navigation ، نقشه های نوکیا Nokia Maps ، نقشه های اپل Apple Maps ، نقشه های گوگل Google Maps ، سیستم ناوبری ، هیر مپس HERE Maps ، نوکیا Nokia ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اگر اخبار مربوط به سیستم عامل آی او اس را دنبال کرده باشید، حتماً می دانید که با معرفی نسخه نهایی آی او اس 6 و همزمان با عرضه آیفون 5، اپل تصمیم گرفت به جای استفاده از گوگل مپس، سرویس اختصاصی نقشه خود را توسعه دهد. این سرویس اختصاصی به اپل اجازه می دهد نرم افزار مکانیابی/ناوبری را متناسب با نیاز کاربران طراحی کرده و مهمتر از همه، هزینه ای به گوگل بابت استفاده از گوگل مپز نپردازد.

اما این پروژه اپل چندان خوب پیش نرفت و کاربران نسبت به این سرویس جدید ابراز ناخرسندی کردند. این موضوع تا جایی پیش رفت که تیم کوک -- مدیر عامل کنونی شرکت اپل -- مجبور به عذرخواهی از کاربران شد ()  و حتی مشکلاتی جدی تر در داخل کابینه مدیران بلند پایه اپل به وجود آمد.

این دوران را می توان به نحوی دوران طلائی نوکیا دانست، چرا که این شرکت دارای یکی از بهترین و کامل ترین سرویس های نقشه است و کاربران سیستم عامل آی او اس نیز -- بخصوص کاربران خارج از آمریکا -- به شدت محتاج یک سرویس نقشه جدید هستند. گوگل مپز هم تا کنون در قالب یک نرم افزار کامل به فروشگاه اپل ارائه نشده تا کاربران بتوانند از این سرویس استفاده کنند.

HERE Maps

در آن طرف ماجرا هم نوکیا به شدت نیازمند تبلیغ و جذب کاربران به سمت محصولات سری لومیا است و یکی از مزایای این سری نیز استفاده از نوکیا مپس به جای دیگر سرویس های نقشه است. بنابراین ارائه یک نرم افزار شامل نوکیا مپس در فروشگاه آی او اس می تواند نظر مثبت بسیاری از کاربران ناراضی را به سمت محصولات این شرکت جذب کند. در این صورت کاربران خواهند دانست که خرید یک اسمارت فون مبتنی بر ویندوز فون 8 از طرف نوکیا در روزهای پایانی سال، حداقل باعث گم شدن آنها در خیابان های شلوغ شهرشان نمی شود.

نوکیا نیز که این روزها اصلاً فرصت اشتباه کردن را ندارد، دقیقاً به همین ترتیب عمل می کند و در تاریخ 19 نوامبر سرویس نقشه یابی خود را با نام HERE Maps به فروشگاه سیستم عامل آی او اس عرضه می کند. این نرم افزار کاملاً رایگان و البته بسیار کم حجم، سبک و مفید، دقیقاً همان چیزی است که کاربران آی او اس مدتها به دنبال آن بوده اند. نقشه های دقیق حتی کوچکترین شهرها، اطلاعات بسیار جامع از سیستم های حمل و نقل، ترافیک و اماکن عمومی، امکان ذخیره نقشه یک منطقه و استفاده بدون نیاز به اینترنت و مهمتر از همه ارائه سرویس ناوبری صوتی که قبل از عرضه آی او اس 6، به صورت مجانی در دسترس کاربران نبوده، تنها بخشی از توانمندی های این نرم افزار است.

HERE Maps امکانات بسیاری نیز در بخش های جانبی سرویس نقشه ارائه می دهد که از جمله آنها می توان به مشاهده مکان های محبوب در اطراف کاربران، نقد و امتیاز دهی به اماکن مختلف، به اشتراک گذاری اماکن محبوب و بسیاری دیگر از ویژگی های این چنینی اشاره کرد.

HERE Maps

البته خبر خوشحال کننده در خصوص این نرم افزار برای هموطنان عزیز، کاربردی بودن آن در داخل ایران است که البته با توجه به سابقه نوکیا چندان هم دور از ذهن نیست. نقشه کشور عزیزمان ایران با جزئیات دقیق به تصویر کشیده شده است و امکان استفاده از ناوبری صوتی نیز وجود دارد (البته ظاهرا برای دانلود فایل صوتی می بایستی از آی پی غیر ایرانی استفاده کرد.)

نوکیا همچنین خبر از ارائه این سرویس بر روی سیستم عامل های دیگر از جمله سیستم عامل Firefox OS -- که اکنون در مراحل توسعه و طراحی قرار دارد -- و در آینده نزدیک برای سیستم عامل اندروید داده است. حتی شایعاتی به گوشی می رسد که این سرویس برای سیستم عامل بلک بری او اس 10 نیز عرضه می شود چرا که بلک بری از سرویس مکان یابی بینگ استفاده می کند که در مقابل غول هایی چون نوکیا مپس و گوگل مپس حرفی برای گفتن ندارد.

به طور خلاصه باید این پروژه نوکیا را یک پروژه حساب شده و بسیار موثر در آینده این شرکت دانست. البته هر دو شرکت نوکیا و اپل از این موضوع سود می برند، چرا که اپل نیز مدتهاست که به دنبال معرفی سرویس جایگزینی برای کاربران آی او اس 6 است و HERE Maps می تواند فشارها را از روی اپل کمی کاهش دهد.

گوگل نیز که ظاهراً بزرگترین بازنده این رقابت به نظر می رسد، باید به فکر ارائه هرچه سریعتر سرویس نقشه خود با امکانات مشابه HERE Maps، بر روی سیستم عامل آی او اس باشد. چرا که در غیر این صورت سیل عظیمی از کاربران به سمت ویندوز فون 8 کشیده خواهند شد و گوگل از این وضعیت پیش آمده سود چندانی نخواهد برد.

منبع : Nokia Conversations


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا