اپل 60 میلیون دلار برای استفاده از نام تجاری آی پد در چین به پرو ویو پرداخت می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/12
برچسب‌ها : پرو ویو Proview ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، علامت تجاری Trademark ، Apple iPad 3 Wi-Fi ، Apple iPad 3 Wi-Fi + 4G ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل و کمپانی Proview که بیش از دو سال است بر سر استفاده اپل از نام تجاری iPad در چین درگیر منازعه قانونی هستند بالاخره به سازش رسیدند.

مطابق بیانیه صادر شده توسط دادگاه عالی استان گوانگ-دونگ چین، اپل مبلغ توافق شده 60 میلیون دلار را به این دادگاه پرداخت نموده تا به Proview داده شود و Proview با صرف نظر نمودن از شکایت خود، حق استفاده از نام تجاری iPad در چین را به اپل منتقل کند.

مسئله در سال 2009 با شکایت Proview از کمپانی اپل آغاز شد. اپل مدعی بود که نام تجاری iPad را در ده کشور و ناحیه گوناگون از Proview خریداری نموده (البته تنها با پرداخت مبلغی در حدود 55,000 دلار)، اما Proview در شکایت خود این موضوع را مطرح نموده بود که اپل این نام تجاری را از یکی از واحدهای تابعه Proview خریداری کرده، در صورتی که این واحد تابعه حق فروش نام تجاری مورد نظر را نداشته است، بنابراین نام تجاری iPad در چین از تملک Proview خارج نشده است.

Proview همچنین مدعی بود که اپل با واسطه قرار دادن یک کمپانی به نام IP Application Development Ltd این موضوع را که کمپانی یاد شده از طرف اپل به خرید می پردازند از Proview مخفی نموده است. بدین ترتیب Proview در ابتدا درخواست دریافت 2 میلیارد دلار را از اپل نمود. به نظر می رسد Proview با این درخواست می خواسته به قول معروف اپل را به مرگ بگیرد تا به تب راضی شود.

Apple iPad in China

اما در سوی دیگر اپل نیز مدعی بود که قرارداد فروش این نام تجاری را مدیر عامل Proview شخصاً امضاء نموده و این نشان می دهد که این معامله با اطلاع و رضایت کمپانی اصلی انجام شده است. اما دادگاه عالی استان گوانگ-دونگ چین با استماع ادله طرفین رأی خود را در نهایت به نفع Proview صادر نمود.

حال پس از دو سال کشمکش، دو طرف به این نتیجه رسیده اند که اپل با پرداخت 60 میلیون دلار به Proview (که البته به مراتب کمتر از درخواست اولیه Proview است) به قائله خاتمه دهد.

به نظر بسیاری از کارشناسان با توجه به آنکه اپل در سه ماهه آغازین سال 2012 درآمدی 8 میلیارد دلاری در چین داشته و iPad دومین محصول پرفروش این کمپانی است، پرداخت 60 میلیون دلار به Proview در مقابل ریسک ایجاد مشکل برای بازار iPad در چین ناچیز است و در اصل اپل برنده اصلی این معامله بوده است.

Proview یکی از سازندگان مانیتور، تلویزیون و برخی وسایل الکترونیکی دیگر -- نظیر DVD Player -- است و به دلیل وجود رقبای بسیار قدرتمند در این حوزه ها، از نظر مالی در وضعیت بسیار نا به سامانی قرار گرفته. Proview که به تولید محصولات خود در چین، برزیل و تایوان می پردازد با داشتن بیش از 400 میلیون دلار بدهی، از طرف بیمه Fubos ورشکسته اعلام شده و به نظر نمی رسد دریافت 60 میلیون دلار از اپل بتواند این کمپانی را از ورشکستگی نجات دهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا