بر اساس حکم دادگاه اپل اجازه جلوگیری از فروش گلکسی نکسوس در آمریکا را کسب نمود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/4/11
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، گوگل Google ، سیری Siri ، Samsung Galaxy Nexus ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : خانم Lucy Koh -- قاضی دادگاه ناحیه ای شمال کالیفرنیا -- در تاریخ 29 ژوئن 2012 (9 تیر 1391) با صدور حکمی به اپل اجازه داد که موقتاً جلوی فروش اسمارت فون گلکسی نکسوس را -- که محصول مشترکی از گوگل و سامسونگ محسوب میشود -- در آمریکا بگیرد.

اپل دادخواست خود را در ماه فوریه تسلیم دادگاه نموده بود () و سامسونگ نیز دفاعیات خود را در ماه آوریل به دادگاه ارائه نمود. اپل در دادخواست خود عنوان داشته بود که گوشی گلکسی نکسوس سامسونگ 4 حق اختراع اپل را نقض کرده است. از میان این 4 حق اختراع 3 حق اختراع نسبتاً جدید بوده و یکی از آنها جزو حق اختراع های قدیمی اپل است. شرح این حق اختراع ها را می توانید در اینجا مشاهده نمائید.

در نهایت وکلای اپل توانستند خانم Koh -- قاضی دادگاه -- را مجاب نمایند که 4 حق اختراع یاد شده به احتمال زیاد قانونی هستند و گوشی گلکسی نکسوس سامسونگ تمامی این حق اختراع ها را نقض نموده است.

Samsung Galaxy Nexus Preliminary Injunction

تصویر بالا: بخش مشخصات حکم صادر شده

جالب اینجاست که یکی از این حق اختراع ها (حق اختراع شماره 8,086,604) که درخواست آن در سال 2004 به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه شده و پس از هفت سال در اواخر سال 2011 به تأیید این اداره رسیده است درست در قلمرو تحت سلطه گوگل یعنی جستجو قرار دارد و موضوع آن عبارت است از "واسطی فراگیر برای بازیابی اطلاعات در یک سیستم کامپیوتری".

این اختراع را می توان یکی از بنیان های واسط صوتی هوشمند Siri اپل دانست و اپل به کمک آن می تواند موانعی را حتی بر سر راه کسب و کار اصلی گوگل قرار دهد و همچنین مانع از استفاده رقیبان از محصولی مشابه با Siri گردد. قاضی دادگاه مجاب شده است که Siri یکی از ویژگی های اصلی گوشی آیفون 4 اس است که در جلب خریداران به این محصول اپل تأثیر زیادی داشته و نقض حق اختراع مرتبط با آن می تواند خسارت جبران ناپذیری را برای اپل به دنبال داشته باشد. به همین دلیل چنین حکم سنگینی را برای نکسوس اس صادر نموده. این درحالی است که 3 حق اختراع دیگر چنین خصوصیتی را نداشته اند و بنابراین اپل پیروزی خود را مدیون حق اختراع مرتبط با Siri است.

البته برای آنکه حکم صادر شده اجرایی شود اپل باید در حدود 96 میلیون دلار وثیقه در اختیار دادگاه قرار دهد و تقریباً بدیهی به نظر می رسد که این کمپانی وثیقه مورد نظر را به سرعت پرداخت خواهد کرد و طبیعی است که سامسونگ نیز درخواستی را برای رفع ممنوعیت فروش یاد شده به دادگاه ارائه خواهد داد.

Samsung Galaxy Nexus - Pure Google

احتمالاً اپل با این پیروزی در صدد خواهد بود تا درخواست منع فروش گوشی گلکسی اس 3 -- که اکنون گل سرسبد اسمارت فون های سامسونگ محسوب می شود -- را نیز در دادگاه دنبال نماید. چندی پیش اپل درخواست نموده بود که گلکسی اس 3 نیز به عنوان یکی دیگر از گوشی های ناقض حق اختراع های اپل به دادخواست پیشین این کمپانی اضافه شود. اپل مدعیست که دو حق اختراع -- که یکی از آنها همان حق اختراع مرتبط با Siri است -- با قالبی مشابه توسط گلکسی اس 3 نیز نقض شده است و با توجه به آنکه این کمپانی توانسته حکم مورد نیاز خود برای منع فروش گلکسی نکسوس در آمریکا را از دادگاه بگیرد، به احتمال بسیار زیاد می تواند موفق به دریافت حکم منع فروش گلکسی اس 3 نیز گردد.

اپل نزدیک به یک ماه پیش نیز توانست حکم منع موقت فروش تبلت گلکسی تب 10.1 سامسونگ در آمریکا را از همین دادگاه دریافت نماید و به نظر می رسد نوار پیروزی های این کمپانی در دادگاه ها همچنان ادامه دارد.

Adam Yates سخنگوی سامسونگ در واکنش به حکم صادر شده توسط دادگاه در بیانیه ای اظهار نمود: « سامسونگ [از صدور این حکم] متأسف است چرا که این تصمیم دادگاه قدرت انتخاب مشتریان آمریکایی را در بازار اسمارت فون ها کاهش می دهد.» و در ادامه اظهار داشت: «ما از همه امکاناتمان -- منجمله اقدامات قانونی -- برای اطمینان از اینکه گلکسی نکسوس در اختیار مشتریان باقی خواهد ماند استفاده خواهیم کرد.»

همچنین با توجه به آنکه مسئله اصلی در این حکم بر سر حق اختراع مرتبط با Siri و جستجو بوده است، سامسونگ اعلام نموده که این کمپانی و گوگل همکاری نزدیکی را برای مقابله با حکم صادر شده آغاز نموده اند.

کمپانی سامسونگ را می توان بزرگترین رقیب اپل در حوزه اسمارت فون ها و تبلت ها قلمداد نمود و بدیهیست که برای اپل و سهامدارانش پیروزی در مقابل قوی ترین رقیب می تواند بسیار خوشحال کننده باشد. بر اساس آمار ارائه شده توسط IDC، کمپانی سامسونگ با در اختیار داشتن 29.1 درصد بازار گوشی های هوشمند رتبه نخست این بازار را در اختیار دارد و اپل با 24.2 درصد در پشت سر سامسونگ قرار گرفته. لازم به ذکر است که سامسونگ علی رغم منازعه با اپل هنوز بزرگترین تأمین کننده قطعات محصولات اپل است و 7.6 درصد از درآمد سامسونگ از طریق اپل تأمین می شود.

گوگل را نیز می توان یکی از بازنده های حکم صادر شده دانست. البته با توجه به آنکه گوگل اکنون موتورولا موبیلیتی را به همراه حق اختراع های قدرتمند این کمپانی به تملک خود درآورده، به نظر می رسد که از حاشیه امنیت نسبتاً خوبی در نزاع های قانونی مستقیم در مقابل اپل برخوردار است.

منبع : Fosspatents