نسخه اولیه آندروید و شباهت آن به سیستم عامل بلک بری

نمایش خبر

تاریخ : 1391/2/21
برچسب‌ها : اندروید Android ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : آیا به خاطر دارید که پیش‌تر در مطلبی به بررسی دلایل کند بودن رابط کاربری سیستم عامل آندروید پرداختیم و توضیح دادیم که یکی از دلایل این موضوع، به هسته این سیستم عامل باز می‌گردد که از ابتدا برای صفحات غیر لمسی و با دکمه های سخت افزاری طراحی شده بوده.

حال شخصی در وبلاگ خود، به انتشار پستی پرداخته که در آن نسخه بسیار ابتدایی سیستم عامل آندروید و اولین سخت افزار اجرا کننده این سیستم عامل را نشان داده که هرچند هرگز به بازار عرضه نشد، اما قطعاً در تعیین سرنوشت این سیستم عامل نقش مهمی داشته است. این نمونه اولیه، همان طور که انتظارش را داشتیم، ظاهری بسیار شبیه به گوشی‌های سری بلک‌بری داشته که دلیل این موضوع نیز، موفقیت بی چون و چرای محصولات مبتنی بر این سیستم عامل در آن زمان بوده است.

این نمونه که توسط شرکت اچ تی سی طراحی شده، ابتدایی‌ترین نسخه از سیستم عامل آندروید را اجرا می‌کرده که کاملاً برای دکمه های سخت افزاری طراحی شده بوده و ظاهری نسبتاً متفاوت با آنچه امروزه بر روی گلکسی نکسوس نصب شده، داشته است.

Google soonergoogle sooner

 

تاریخ ساخت نسخه آندروید این نمونه اولیه، به 15 ماه می 2007 باز می‌گردد که 4 ماه بعد از معرفی اولین آیفون از سوی اپل بوده. شش ماه بعد از این تاریخ نیز گوگل نسخه M3 آندروید و یک سال بعد، نسخه اول این سیستم عامل را معرفی کرد.

این نمونه که HTC EXCA 300 یا Google Sooner نام داشته، از نظر سخت افزاری دارای پردازنده OMAP850 ، نمایشگر 320*240 پیکسلی، 64 مگابایت رم و دوربین 1.3 مگاپیکسلی بوده است. همچنین این نمونه از یک صفحه کلید سخت افزاری کامل یا به اصطلاح QWERTY بهره می‌برده و دارای وزنی سبک، اما کیفیت بالایی بوده است.

google soonergoogle sooner

از نظر نرم افزاری و رابط کاربری نیز این نمونه اولیه نسخه بسیار ابتدایی را اجرا می‌کرده اما همچنان می‌توان شباهت‌های بین این نسخه با نسخه های موجود در اسمارت فون های امروزی پیدا کرد. در صفحه اصلی شما می‌توانستید گجت هایی از جمله ساعت (برنامه های جانبی می‌توانستند گجت مخصوص خود را داشته باشند) و تعداد محدودی گجت دیگر قرار دهید. همچنین یک قسمت برای جست‌وجو در گوگل قرار داشته که هنگام فشردن دکمه پایین فعال می‌شده.

google sooner

 

برنامه های دیگر از جمله: ایمیل، دفترچه یادداشت، GTalk و مرورگر نیز در این نسخه گنجانده شده بوده اما طبق نظر نویسنده این پست، تجربه رابط کاربری بسیار دردناک بوده است.

 

google soonergoogle sooner

 در انتهای این پست نیز نویسنده با توجه به آنچه مشاهده نموده، به این نکته اشاره کرده که آندروید ابتدا هدف کاملاً متفاوتی را دنبال می‌کرده و بیشتر قصد رقابت با سیمبیان و بلک‌بری را داشته اما با ظهور آیفون، دنیای اسمارت فون ها تحول چشمگیری کرد و اپل تعریف جدیدی از یک تلفن هوشمند یا به اصطلاح اسمارت فون را ارائه داد که آندروید امروزی نیز تحت تأثیر آن است.
 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا