خرید مهمات - حربه اچ تی سی در جنگ قانونی مقابل اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/5/6
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، S3 Graphics ، اپل Apple ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : نزاع میان سازندگان گوشی های هوشمند نه تنها در بازار بسیار داغ است بلکه دادگاه ها نیز شاهد زورآزمایی میان بازیگران عرصه تلفن همراه هستند. در این میان با گسترش روزافزون بازار گوشی های اندرویدی، کمپانی های اپل و مایکروسافت به سختی در تلاشند تا با اقدامات قانونی و تکیه بر حق اختراعات خود تا می توانند بر سر راه سازندگان گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل سنگ اندازی نمایند تا شاید مانع از تولید این گوشی ها شده و یا حداقل از این تولید کنندگان حق لایسنس دریافت نمایند.

در روز 15 جولای 2011 (24 تیر 1390) یک قاضی کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا (ITC)  در رأیی مقدماتی اظهار نمود که کمپانی تایوانی اچ تی سی دو حق اختراع اپل (از میان 4 حق اختراع مورد بررسی) را نقض نموده است. البته این رأی باید توسط یک کمیسیون 6 نفره مورد بررسی قرار گیرد.

ITC که تجارت و واردات ایالات متحده آمریکا را زیر نظر دارد قادر است تا مانع از ورود محصولات ناقض حق اختراع کمپانی ها به ایالات متحده آمریکا گردد و در صورت صدور چنین حکمی برای اچ تی سی این کمپانی با خسارت بزرگی مواجه خواهد شد. البته در این صورت خطری مشابه دیگر تولید کنندگان گوشی های اندروید -- نظیر سامسونگ و موتورولا -- که به نزاع قانونی با اپل مشغولند را نیز تهدید خواهد کرد.  اپل در روز 15 جولای (24 تیر) شکایت دیگری را نزد ITC مطرح نموده و در آن تبلت Flyer اچ تی سی و گوشی های اندرویدی این کمپانی را متهم به نقض حق اختراعات اپل نموده است.

HTC Flyer

تصویر بالا: تبلت Flyer اچ تی سی

اما در مقابل این حملات اچ تی سی نیز یک برگ برنده در دست دارد. در روز 6 جولای (15 تیر) یعنی 9 روز پیش از صدور رأی مقدماتی ITC کمپانی اچ تی سی توانست موافقت نهایی کمپانی S3 Graphics را برای خرید این کمپانی توسط اچ تی سی به مبلغ 300 میلیون دلار بدست آورد. نکته اینجاست که S3 Graphics دو حق اختراع برنده را در مقابل اپل (همراه با مجموعه ای از 235 حق اختراع ثبت شده و درخواست شده) در دست دارد.

قاضی دیگری در کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا در روز 1 جولای (8 تیر) در رأیی مقدماتی اعلام نمود که سیستم عامل Mac OS X اپل که در کامپیوترهای Mac این کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد دو حق اختراع کمپانی S3 Graphics را نقض نموده است. البته این رأی نیز باید توسط یک کمیسیون 6 نفره مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تأیید این رأی تجارت 17.5 میلیارد دلاری کامپیوترهای Mac  که 27 درصد از درآمد اپل را تشکیل می دهد در خطر قرار می گیرد و این می تواند سلاح دفاعی مناسبی را در اختیار اچ تی سی که اینک مالک S3 Graphics محسوب می شود قرار دهد. البته بستر iOS اپل که گوشی های آیفون و تبلت های آی پد از آن استفاده می کنند از خطر مصون مانده و رأیی در مورد نقض حق اختراعات S3 Graphics توسط iOS صادر نشده است.

اچ تی سی اینک با در در دست داشتن این برگ برنده اعلام نموده که آماده مذاکره با اپل است و راه حل های گوناگون را مادامی که شرایطی منصفانه و معقول را مد نظر قرار دهد می تواند پذیرا باشد.

وینستون یانگ رئیس مالی شرکت اچ تی سی در توضیح خرید کمپانی S3 Graphics اظهار داشت: «در مذاکرات حق اختراع اگر کمپانی مقابل حق اختراع هایی داشته باشد و شما نداشته باشید کار دشوار می گردد. اگر شما هم صاحب حق اختراع هایی باشید شاید بتوانید به یک توافقنامه دو طرفه دست یابید.»

البته اچ تی سی پیش از این اعلام نموده  که راه حل های جایگزین دیگری را نیز برای فناوری هایی که تحت پوشش حق اختراعات اپل است در دست دارد و در صورت ادامه جنگ قانونی به شدت از خود دفاع خواهد نمود.

کمپانی اچ تی سی با کمپانی مایکروسافت نیز بر سر استفاده از حق اختراعات مایکروسافت در گوشی های اندرویدی اچ تی سی به تفاهم رسیده و گفته می شود که این کمپانی به ازای هر گوشی هوشمند فروشی خود که به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز است 5 دلار به مایکروسافت پرداخت می کند (به اینجا مراجعه نمائید.) شاید تفاهمی دو طرفه میان اپل و اچ تی سی و جلوگیری از نزاعی فرسایشی در دادگاه ها بیشترین سود را برای طرفین داشته باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا