آیا مایکروسافت بخشی از نوکیا را خواهد خرید؟

نمایش خبر

تاریخ : 1390/9/24
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : همان‌طور که میدانید نوکیا بعد از کنار گذاشتن سیمبیان به عنوان سیستم عامل اصلی خود، تصمیم گرفت به سراغ ویندوز فون برود و از این سیستم عامل در تلفن‌های هوشمند خود استفاده کند (). از زمان انتخاب ویندوز فون توسط نوکیا، شایعات بسیاری پیرامون خرید بخش گوشی های هوشمند یا حتی کل تجارت موبایل این شرکت از سوی مایکروسافت منتشر شده که نوکیا این شایعات را از همان ابتدا رد کرده و آن‌ها را بی پایه و اساس دانسته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مایکروسافت نیز مانند دو رقیب دیگر یعنی اپل و گوگل، نیاز دارد یک تولید کننده وفادار به سیستم عامل خود داشته باشد تا بتواند فروش محصولات خود را در بازار جهانی گسترش دهد و سود بیشتری نیز بدست آورد. متأسفانه از زمان ورود ویندوز فون به جمع سیستم عامل‌های هوشمند، تولید کنندگان علاقه چندانی به این سیستم عامل نشان نداده‌اند و تنها شرکت‌های اچ تی سی، ال‌جی و سامسونگ، آن هم به تشویق مایکروسافت دست به تولید تلفن‌های ویندوز فونی زدند که البته این بی علاقگی، باعث عقب افتادن ویندوز فون در مقایسه با دیگر سیستم عامل‌های هوشمند شد.

Stephen Elop and Steve Ballmer

شرکت نوکیا برخلاف دیگر تولید کنندگان، اندروید را مناسب استفاده در تلفن‌های هوشمند خود نمی‌داند و این سیستم عامل را بیش از حد پیچیده و ناامن دانسته () و شاید به همین دلیل سیستم عامل ویندوز فون را به عنوان سیستم عامل اصلی خود انتخاب کرده است. البته انتخاب نوکیا قطعاً در سرنوشت ویندوز فون نقش بسزایی دارد و کارشناسان سال 2012 را سال شکوفایی این سیستم عامل جوان می‌دانند، اما هنوز ویندوز فون نتوانسته در اکثر زمینه ها مانند تعداد کاربران، فروشگاه نرم افزاری و جذب تولید کنندگان و توسعه دهندگان به پای اندروید و آی او اس برسد و جدای از آن، نوکیا هم در ارائه محصولات برتر خود کمی کند عمل می‌کند و این موضوع می‌تواند در نهایت به زیان ویندوز فون و نوکیا تمام شود.

به همین دلیل بسیاری معتقدند خرید بخش گوشی های هوشمند نوکیا توسط مایکروسافت می‌تواند سرعت زیادی به این فرایند ببخشد چرا که مایکروسافت با منبع مالی قوی خود می‌تواند گوشی های هوشمند نوکیا و سیستم عامل خود را در بسیاری از جهات بهبود بخشیده و آینده روشن‌تری را برای سیستم عامل خود رقم بزند.

Nokia Lumia 800 and Nokia Lumia 710

تصویر بالا: گوشی های لومیا 800 (سمت راست) و لومیا 710 (سمت چپ) - نخستین گوشی های نوکیا مبتنی بر ویندوز فون

در همین راستا، بانک دانمارکی Danske Bank چهارشنبه صبح در گزارشی اعلام کرد که مایکروسافت قصد دارد بخش گوشی های هوشمند نوکیا را در نیمه اول سال 2012 خریداری کند. در نتیجه این گمانه زنی سهام شرکت فنلاندی نوکیا 3 درصد رشد را تجربه کرد. البته همان طور که پیش‌تر اشاره شد، چنین شایعاتی قبلاً نیز در این مورد مطرح شده بود که از طرف نوکیا کاملاً بی اساس خوانده شد. در این مورد نیز یکی از سخنگویان نوکیا در پاسخ به گزارش Danske Bank اعلام کرد: «ما این شایعات را خیلی وقت پیش کنار گذاشتیم». البته با وجود این اعلام نظر، هنوز هم سؤالات بسیاری پیرامون خرید بخشی از نوکیا توسط مایکروسافت باقی ست و این موضوع تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد.

هم اکنون ارزش سهام نوکیا چیزی حدود 19 میلیارد دلار است و این رقم دقیقاً همان عددی است که Danske Bank برای فروش تنها بخش گوشی های هوشمند نوکیا پیشنهاد کرده.

هرچند مایکروسافت با درآمد سالانه نزدیک به 70 میلیارد دلار و سود خالص سالانه ای بالغ بر 23 میلیارد دلار از نظر مالی کار سختی را برای خرید نوکیا پیش رو ندارد اما برای چنین خریدی باید بسیاری از نکات از پیش سنجیده شود. بعد از خرید شرکت موتورولا موبیلیتی توسط گوگل ()، مایکروسافت در میان بزرگان عرصه موبایل تنها شرکتی است که یک تولید کننده اختصاصی را در تملک خود ندارد و خرید بخش گوشی های هوشمند نوکیا توسط این شرکت می‌تواند در بسیاری از موارد به کمک این شرکت بیاید. البته مایکروسافت نیز می‌داند که یک تولید کننده به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این شرکت را در مورد ویندوز فون حل کند و جذب توسعه دهندگان هم اکنون بزرگترین مشکل پیش روی این شرکت است، مشکلی که حتی گوگل نیز با سهم بالای خود در بازار نتوانسته آن را حل کند و هنوز توسعه دهندگان آی او اس را بر آندروید ترجیح می‌دهند.

منبع : BGR


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا