تملک موتورولا موبیلیتی توسط گوگل - پیامدها و واکنش ها

نمایش خبر

تاریخ : 1390/5/25
برچسب‌ها : گوگل Google ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : خبر خریده شدن موتورولا موبیلیتی به مبلغ 12.5 میلیارد دلار توسط گوگل که دیروز منتشر گردید موجی از واکنش ها را به دنبال داشت و تحلیلگران عرصه فناوری تحلیل های گوناگونی را از پیامدهای این اقدام گوگل انجام دادند.

با انتشار این خبر بازار بورس نیویورک مطابق معمول واکنش شدیدی از خود نشان داد. هر سهم موتورولا موبیلیتی که در پایان معاملات روز جمعه ارزشی برابر 24.47 دلار داشت در آغاز معاملات این هفته در صبح دوشنبه با جهشی بزرگ به عدد 38.61 دلار رسید و تا پایان معاملات این روز نیز ارزش خود را تقریباً حفظ نمود و در نهایت با 55.78 درصد رشد با 38.12 دلار معاملات روز دوشنبه را به پایان برد. در اصل گوگل وعده پرداخت 40 دلار به ازای هر سهم موتورولا را داده است و به همین دلیل رسیدن ارزش هر سهم این کمپانی به 38.12 دلار کاملاً طبیعی است.

MMI Stock Chart August 2011

از سوی دیگر هر سهم گوگل در همین روز با 6.54 دلار (1.16 درصد) کاهش از 563.77 دلار در پایان معاملات روز جمعه به 557.23 دلار در پایان معاملات روز دوشنبه رسید.

اما این معامله اثر محسوسی نیز بر روی سهام کمپانی فنلاندی نوکیا در بازار بورس نیویورک داشت بطوری که سهام نوکیا نیز در همین مدت شاهد 17.35 درصد رشد بود و از مبلغ 5.36 دلار به ازای هر سهم به مبلغ 6.29 دلار رسید. شاید یک دلیل این افزایش بالا رفتن احتمال خریداری شدن نوکیا یا بخشی از آن توسط یکی از غول های فناوری باشد. در همین رابطه برخی از تحلیلگران در مورد احتمال خریداری شدن این کمپانی توسط مایکروسافت یا سامسونگ در آینده گمانه زنی هایی به عمل آورده اند. دلیل دیگر می تواند داغ بودن بازار حق اختراعات در حوزه مخابرات و فناوری های موبایل باشد که یکی از دلایل خریداری شدن موتورولا موبیلیتی توسط گوگل بود و پیروزی نوکیا بر اپل در جنگ حق اختراع () ثابت نمود که نوکیا در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

NOK Stock Chart August 2011

هرچند اندی رابین -- نائب رئیس ارشد بخش موبایل گوگل که ریاست تیم توسعه اندروید را بر عهده دارد -- اظهار داشته که بازیگران اصلی عرصه اندروید نسبت به این اقدام گوگل «بسیار مشتاق» هستند (چرا که حق اختراعات موتورولا موبیلیتی می تواند اندروید را از نظر توان مقابله با تهدیدات حق اختراع توسط دیگر کمپانی ها تقویت نماید) اما حقیقت شاید این گونه نباشد.

گوگل در وبسایت خود نظرات بعضی از شرکای اندروید خود را منعکس نموده. به عنوان مثال جی کی شین -- رئیس بخش ارتباطات موبایل سامسونگ -- چنین اظهار نظر نموده است: «ما از خبر امروز که نشان دهنده تعهد عمیق گوگل به دفاع از اندروید، شرکا و اکوسیستم آن است استقبال می کنیم.»

برت نوردبرگ -- مدیر عامل سونی اریکسون -- نیز در نظری مشابه چنین عنوان داشته است: «من از تعهد گوگل نسبت به دفاع از اندروید و شرکای آن استقبال می کنم.»

مدیرعامل اچ تی سی و مدیر عامل ال جی نیز نظراتی کاملاً مشابه را بیان نموده اند.

آنچه مسلم است این است که واژه «استقبال می کنیم» چندان نشان دهنده «بسیار مشتاق» بودن (که اندی رابین آنرا از قول این کمپانی ها عنوان داشته) نیست و شاید ملاحظات دیگری در میان بوده که این کمپانی ها چنین اظهار نظرهایی نموده اند.

در کنار دستیابی گوگل به 17,000 اختراع ثبت شده و 7,000 اختراع درخواست شده موتورلا موبیلیتی، گوگل با تملک این کمپانی اکوسیستم کاملی از تجارت گوشی هوشمند و تبلت -- از تولید سیستم عامل، نرم افزار و سرویس های مربوطه گرفته تا تولید سخت افزار -- را در اختیار خود می گیرد و به این ترتیب هرچند نسبت به باز گذاردن سیستم عامل اندروید متعهد است اما تا حدی سیاست اپل را در پیش گرفته است.

برخی از تحلیلگران نیز به این موضوع اشاره نموده اند که گوگل با تملک موتورولا موبیلیتی خود را آماج حملات قانونی خواهد نمود. به عنوان مثال کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) ممکن است بازرسی های ضد انحصار خود را به شدت در مورد این کمپانی به اجرا در آورد.

جنبه دیگری از این خرید همانگونه که برخی کارشناسان به آن اشاره نموده اند می تواند گسترش پلتفرم Google TV باشد. سیسکو و موتورولا موبیلیتی از بازیگران اصلی عرصه تجهیزات تلویزیون های کابلی هستند و با خرید موتورولا موبیلیتی توسط گوگل پای این کمپانی بیش از پیش به اتاق نشیمن خانه ها باز خواهد شد.

در نهایت شاید نگرانی برخی از سهامداران گوگل این باشد که این کمپانی گام در راهی نهاده که می تواند به دور شدن هرچه بیشتر آن از بیزینس اصلی خود یعنی جستجو منجر شود و این ممکن است آینده گوگل را به مخاطره اندازد. گذشت زمان ثابت خواهد کرد که آیا لری پیج به عنوان مدیر عامل کنونی گوگل این بزرگترین خرید غول اینترنتی را به درستی انجام داده یا نه.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا