گزارش IDC و Canalys از وضعیت بازار تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2023 – امید کمپانی‌ها به سه‌ماهه چهارم

نمایش خبر

تاریخ : 1402/8/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه‌های تحقیقاتی IDC و Canalys روز جمعه 3 نوامبر 2023 (12 آبان 1402) در گزارش‌های خود به بررسی وضعیت بازار جهانی تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم سال 2023 پرداختند. طبق هر دو گزارش، عرضه تبلت در فصل اخیر با افت سالانه همراه بوده، اما نسبت به فصل دوم افزایش داشته است. به طریق مشابه، عرضه کروم‌بوک نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته، اما ظاهرا پتانسیل مناسبی برای رشد دارد. در هر دو گزارش، اپل، سامسونگ، لنوو و هواوی برترین عرضه‌کنندگان تبلت در فصل اخیر بوده‌اند. همچنین، هر دو مؤسسه IDC و Canalys برندهای ایسر، اچ‌پی، دل، لنوو و ایسوس را به عنوان برترین عرضه‌کنندگان کروم‌بوک طی سه‌ماهه سوم معرفی کرده‌اند.

بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه سوم 2023

طبق گزارش Canalys، طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، 33 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار جهانی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افت داشته، اما در قیاس با عرضه تبلت در فصل دوم 8 درصد رشد کرده که Canalys این رشد را به احیای بازار تبلت در آستانه فصل چهارم و عملکرد قدرتمند برندهای جدید نسبت می‌دهد. در مقابل، طبق آمارهای گزارش IDC، عرضه تبلت در فصل اخیر با افت سالانه 14.2 درصدی بالغ بر 33.2 میلیون دستگاه بوده، اما در مقایسه با میزان عرضه در فصل دوم 18 درصد رشد داشته که کارشناسان IDC این رشد را به نوسانات فصلی مربوط می‌دانند.

به گفته هیمانی موکا (Himani Mukka)، مدیر پژوهشی Canalys، به لطف تثبیت موجودی‌ها، عرضه تبلت در بازار جهانی رشد فصلی را آغاز کرده و این اتفاق از در پیش بودن فصل چهارم موفق برای این بازار حکایت می‌کند؛ جایی که ادامه تخفیف‌ها و عرضه محصولات جدید می‌توانند مجددا بازار جهانی تبلت را به رشد سالانه بازگردانند. موکا معتقد است که تحت تأثیر نیازهای کاربران در حیطه بهره‌وری (productivity) و مصرف محتوا، سلیقه آنها به سمت خرید تبلت‌های پیشرفته با صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر متمایل شده است. به باور موکا، چنان‌چه فروشندگان تبلت به دنبال حفظ برتری خود در گردونه رقابت بازار هستند، راهی ندارند جز اینکه قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را به دیوایس‌های خود اضافه کنند. در این میان، کمپانی‌های اپل و سامسونگ قبلا از تصمیم خود برای ادغام هوش مصنوعی با تمام محصولات سخت‌افزاری خود خبر داده‌اند.

برخلاف پیش‌بینی خوشبینانه گزارش Canalys، گزارش IDC چشم‌انداز روشنی را – حداقل در کوتاه‌مدت – برای بازار جهانی تبلت‌ها متصور نیست. به گفته آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر ارشد IDC، طی سه فصل نخست سال 2023 شاهد برخی از شدیدترین افت‌ها در بازار جهانی تبلت بودیم و بعید است در فصل چهارم تفاوت چشمگیری در انتظار بازار باشد. نظر به اینکه بهبود قابل‌توجهی در شرایط اقتصاد کلان جهانی حاصل نشده، انتظار می‌رود تعلل در خریدها به سال 2024 نیز تسری پیدا کند. تازه‌سازی در بخش آموزش و رشد در بازارهای خاص ممکن است به سرپا نگه داشتن بازار تبلت در درازمدت کمک کند، اما نمی‌توان در آینده نزدیک بهبود چشمگیری را برای فروش تبلت انتظار داشت.

میزان عرضه جهانی تبات از سه‌ماهه اول سال 2020 تا سه‌ماهه سوم سال 2023

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی IDC، متأسفانه تبلت‌ها همواره در جایگاه متزلزلی بین PCها و گوشی‌های هوشمند بوده‌اند و همین مسأله موجب تداوم فشار منفی بر بازار این محصولات شده است. اما موفق‌ترین سازندگان تبلت به این نکته پی برده‌اند که بهترین کارایی تبلت زمانی‌ست که این دیوایس به عنوان مکمل PC یا گوشی هوشمند استفاده شود، نه به جای آنها. از این رو، انتظار می‌رود سایر سازندگان تبلت به این درک رسیده و تجربه منسجمی از نرم‌افزار و سرویس‌ها را ارائه کنند. البته این یکپارچه‌سازی بدون شک به زمان نیاز دارد.

بنا بر گزارش Canalys، طی سه‌ماهه سوم 2023 اپل با عرضه 12.5 میلیون دستگاه تبلت و در اختیار داشتن 38.3 درصد از سهم بازار جهانی در رتبه نخست قرار گرفته و سامسونگ و لنوو با عرضه 6.2 میلیون و 2.6 میلیون دستگاه تبلت، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم می‌ایستند. نکته جالب اینکه هر سه برند شاهد افت سالانه در عرضه تبلت‌های خود بوده‌اند که در این میان اپل بالاترین افت را متحمل شده است. در این گزارش، هواوی و شیائومی با عرضه حجم کم و بیش یکسانی از تبلت جایگاه‌های چهارم و پنجم را از آن خود کرده‌اند. اما تفاوت اصلی این دو با سه برند اول در آن است که عرضه تبلت‌های آنها با رشد سالانه همراه بوده است. (به ویژه شیائومی که رشد چشمگیر 119.7 درصدی را تجربه می‌کند) جالب است بدانید، طبق گفته Canalys، این اولین بار است که شیائومی در جمع 5 عرضه‌کننده بزرگ تبلت در دنیا قرار می‌گیرد.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2023 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

در مقابل، جدول موجود در گزارش IDC نیز عمدتا به جدول Canalys شباهت داشته و در آن اپل، سامسونگ، لنوو و هواوی به ترتیب جایگاه‌های اول تا چهارم برترین عرضه‌کنندگان تبلت طی سه‌ماهه اخیر را به خود اختصاص داده‌اند. البته در گزارش IDC، سامسونگ افت سالانه سنگین‌تری را (17.1 درصد) در عرضه تبلت‌های خود تجربه می‌کند. یکی دیگر از تفاوت‌های گزارش IDC در آنجاست که برای عرضه تبلت‌های هواوی افت 5.7 درصدی را قائل شده است (بر خلاف رشد 28.2 درصدی این شرکت در گزارش Canalys) اما آشکارترین تفاوت گزارش IDC آن است که رتبه پنجم عرضه تبلت در دنیا را مختص آمازون دانسته و در عین حال بالاترین میزان افت در عرضه (معادل 49.5 درصد) را نیز به همین برند نسبت می‌دهد.

بازار جهانی کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2023

طبق گزارش Canalys، طی سه‌ماهه سوم 2023 رقمی بالغ بر 3.5 میلیون دستگاه کروم‌بوک وارد بازار جهانی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.7 درصد کاهش داشته است. در گزارش IDC نیز مجموع کروم‌بوک‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم 3.5 میلیون دستگاه عنوان شده که در قیاس با حجم عرضه در سه‌ماهه سوم 2022 با 20.8 درصد افت همراه بوده است. البته، کارشناسان IDC بر این باورند که بازار کروم‌بوک پتانسیل بهتری برای رشد دارد. تازه‌سازی قریب‌الوقوع در بخش آموزش و بودجه‌های مازاد در هزینه‌کرد دولت‌ها از جمله عوامل مؤثر در ارتقاء بازار کروم‌بوک‌ عنوان شده‌اند. ناگفته نماند، منظور از کروم‌بوک، نوت‌بوک‌هایی است که با سیستم‌عامل ChromeOS روانه بازار می‌شوند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم سال 2023 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، به لطف تقاضای بالا در بخش آموزش در بازار آمریکا، بازار کروم‌بوک روزهای خوشی را سپری می‌کرد. اما در فصل سوم به یکباره شاهد آن بودیم که منحنی عرضه کروم‌بوک نسبت به فصل دوم سقوط کرده و افتی 40 درصدی را نشان می‌دهد. اوایل سال 2023، کمپانی‌ها با آگاهی از افزایش قریب‌الوقوع هزینه لایسنس ChromeOS، اقدام به پیش‌ساخت تبلت کردند تا ضمن پرداخت هزینه لایسنس کمتر، از آخرین دور از بودجه دولتی آمریکا موسوم به Emergency Connectivity Fund بهره‌مند شوند. اما همزمان با ترخیص بیشتر موجودی‌ها، عملا شاهد روند نزولی بازار در سه‌ماهه سوم بودیم.

طبق گزارش Canalys، کمپانی ایسر با عرضه 884 هزار دستگاه کروم‌بوک و کسب 25.3 درصد از این بازار، در رتبه نخست جای داشته و اچ‌پی، دل و لنوو نیز – با اختلاف جزیی نسبت به یکدیگر – در رده‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند. اما ایسوس با اختلاف زیاد از سه برند یادشده، رتبه پنجم را کسب می‌کند. در گزارش IDC نیز همین رتبه‌بندی منتهی با کمی اختلاف در تعداد کروم‌بوک‌های عرضه‌شده، مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، طبق گزارش IDC، رقم عرضه کروم‌بوک‌های ایسر طی فصلی که گذشت بالغ بر 1 میلیون دستگاه بوده است.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا