گزارش کانالیز از بازار تبلت‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2023: پایین‌ترین عرضه از 3 سال پیش تا به امروز!

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانالیز به‌تازگی گزارش جدیدی را از میزان عرضه تبلت‌ها و کامپیوترهای کروم‌بوک در بازه زمانی سه‌ماهه از آوریل تا ژوئن 2023 منتشر کرده است؛ بر پایه این گزارش در سه‌ماهه دوم سال 2023 میزان عرضه کروم‌بوک‌ها با 1 درصد افزایش به 5.9 میلیون دستگاه رسیده اما تبلت‌ها طبق انتظار بار دیگر با کاهش روبرو شده‌اند و 31 میلیون تبلت ارائه شده در این نوبت نسبت به سال گذشته کاهشی 11 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان عرضه نه‌تنها نسبت به سه‌ماهه اول امسال نیز کاهش پیدا کرده بلکه در مقایسه با آمار چند سال اخیر نیز کم‌ترین میزان از سه ماهه اول سال 2020 یعنی بیش از 3 سال پیش محسوب می‌شود.

ارتقاء آمار کروم‌بوک‌ها در این گزارش به‌گفته کانالیز به نیاز بازار آموزشی و نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس در آمریکا ارتباط دارد که با ارتقاء اندک 1 درصدی موفق به بریدن نوار کاهش‌های پیاپی در 7 فصل اخیر شده است. نقش آمریکا در بازار کروم‌بوک کاملاً حیاتی‌ست چرا که نزدیک به 81 درصد از کل عرضه این بازار در فصل دوم 2023 در این بازار رخ می‌دهد.

میزان عرضه کروم‌بوک از سه‌ماهه اول 2021 تا سه‌‌ماهه دوم 2023 - مقایسه آمریکا با سایر نقاط

مطابق گزارش کانالیز HP و لنوو به‌ترتیب با 1.56 و 1.34 میلیون دستگاه در جایگاه برترین ارائه‌کنندگان کروم‌بوک در سه‌ماهه اول سال 2023 قرار گرفته‌اند و با رشد سالیانه به‌ترتیب 69.2 و 14.5 درصدی تنها برندهای جدول برترین عرضه‌‌کنندگان کروم بوک در فصل اخیر هستند که با رشد روبرو شده‌اند. نزدیک به 50 درصد سهم بازار کروم بوک در این فصل به دو برند HP ‌و لنوو تعلق دارد. سه برند بعدی این جدول یعنی Dell، ایسر و ایسوس همگی کاهش عرضه سالیانه را تجربه کرده‌اند که سهم ایسر با تنزل 21.4 درصدی از سایرین بیش‌تر است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم سال 2023 (عرضه به میلیون عدد)

بازار تبلت از سوی دیگر با وجود آن‌که در سه‌ماهه دوم سال 2023 با افت 11 درصدی روبرو شده اما این میزان افت نسبت به کاهش 13 درصدی ثبت شده برای سه‌ماهه اول امسال نتیجه بهتری به‌نظر می‌رسد؛ هیمانی موکا (Himani Mukka) از مدیران تحقیقاتی کانالیز همچنان به روند این بازار به دید مثبت نگریسته و می‌گوید: «با وجود آن‌که تقاضا برای تبلت‌ها نسبت به اوج زمان پاندمی کاهش یافته اما [تقاضا برای] این [محصول] نسبتاً انعطاف‌پذیر باقی مانده است.» به‌گفته موکا در شرایطی که بازار گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی نیز در معرض تهدید قرار دارند، فروشندگات تبلت با هدف قرار دادن بخش‌های تجاری و آموزشی ابزار موثری را برای موفقیت در این بازار در اختیار دارند.

میزان عرضه تبلت از سه‌ماهه اول 2021 تا سه‌‌ماهه دوم 2023

این ماجرا به‌گفته کانالیز در سمت تجاری اما متفاوت بوده و شکاف پروداکتیویتی مابین تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی به‌دلیل تصمیم اینتل و AMD برای توسعه آن‌چه AI PC خوانده می‌شود در حال افزایش است. در این مفهوم توانایی تبلت‌های آینده برای کارکرد به‌عنوان یک نوت‌بوک به دلیل نیاز به کارکردهای هوش مصنوعی (و اهمیت بالای آن‌ها در جهت پروداکتیویتی نیروی کار) در حال تنزل است.

اپل طبق معمول بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2023 نام گرفته که با عرضه 12.35 میلیون آی‌پد، 39.8 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده و با رشد 2 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. سامسونگ با وجود عرضه کم‌تر از نیمی از این تعداد یعنی نزدیک به 6 میلیون تبلت و سهم بازار 18.8 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد اما میزان عرضه آن مثل هر سه برند دیگر این جدول کاهش پیدا کرده است. آمازون، لنوو و هواوی جایگاه‌های سوم تا پنجم این لیست را به‌خود اختصاص داده‌اند که دوتای او با کاهش شدید بیش از 30 درصدی روبرو شده‌اند و هواوی با کاهش تنها 2.8 درصدی شرایط با ثبات‌تری را نشان می‌دهد.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2023 (عرضه به میلیون عدد)

بازار تبلت از نگاه کانالیز در نیمه دوم سال جاری به‌دلیل نیازهای قوی‌تر ناشی از فصل با ارتقاء روبرو می‌شود و فروشندگان روند رونمایی از محصولات جدید، استراتژی‌های تهاجمی ورود به بازار و ارائه پیشنهادهای تشویقی را ادامه می‌دهند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا