نتایج یک تحقیق: تجربه استفاده آسانتر کاربران از گوشیهای اندرویدی نسبت به آیفونداران
نمایش خبر
تاریخ : 1402/4/4 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | تحقیق Research ، اندروید Android ، آی او اس iOS |
در این تحقیق برای پی بردن به درجه سختی پلتفرمهای اندروید و iOS از نتایج جستوجوهای کاربران برای رفع مشکلات نرمافزاری این دو سیستمعامل استفاده شده و تعداد این جستوجوها مبنای تصمیمگیری در هر مورد بوده است. این تست به موتور جستوجوی گوگل و کاربران آمریکایی محدود است اما با توجه به گستردگی استفاده از اندروید و بهخصوص iOS در بازار آمریکای شمالی نتایج آن را تا حدودی زیادی میتوان به دیگر بازارها نیز تسری داد. در این بررسی سوالاتی نظیر چگونگی گرفتن اسکرینریکورد یا اسکرینشات و یا چگونگی بهاشتراکگذاشتن موقعیت مکانی مورد توجه قرار گرفتهاند و در طی زمان با کاهش تعداد جستوجوها در هر زمینه اینگونه نتیجهگیری شده است که مشکلات افراد در یک سیستمعامل خاص برای یک مشکل مشخص کمتر شده و با سیستمعاملی شهودیتر با استفاده آسانتر روبرو هستیم.
در بررسی پیش رو در مجموع 12 سوال تهیه شده که مواردی نچندان پیچیده اما مهم برای کاربران عادی مثل چگوگی گرفتن اسکرینشات و اسکرینریکورد، مسدود کردن یک شماره تماس، بازگشت گوشی به تنظیمات کارخانه، ضبط کردن یک تماس صوتی، اسکن QR Code، حذف یک اپلیکیشن و چگونگی انتقال تصاویر به کامپیوتر را در بر میگیرند. این تحقیق با بررسی متوسط حجم سرچ در 12 ماه گذشته انجام شده و با وجود بهکارگیری فرمتهای مختلف برای کلمات کلیدی، شرایط یکسانی برای اندروید و iOS در هنگام مقایسه بهکار گرفته است. مطابق اطلاعات این تحقیق کاربران اندروید در مجموع 226 هزار بار برای یافتن پاسخ این سوالها به موتور جستوجوی گوگل مراجعه کردهاند و این عدد برای کاربران iOS تا 58 درصد بیشتر و 358 هزار بار اعلام شده است.
در بررسی تک به تک این سوالات اختلافهای بزرگ (و گهگاه بسیار بزرگی) دیده میشود که از آن جمله میتوان به چگونگی گرفتن ویدئو از صفحهنمایش یا همان اسکرین ریکورد اشاره کرد که در مجموعه اندروید 24 هزار بار و در مجموعه iOS بسیار بیشتر و 84 هزار بار اعلام شده است. بزرگترین اختلاف در این میان به نحوه بازگشت به تنظیمات کارخانه یا factory reset تعلق دارد که در اندروید تنها به 8,400 بار و در iOS با اختلافی 626 درصدی به 61,000 بار میرسد! بخشی از اختلاف در این مورد خاص را البته باید در بازار بسیار گرمتر آیفونهای دست دوم نسبت به همتایان اندرویدی آن جستوجو کرد که نیاز به ریست فکتوری کردن آیفون جهت فروش یا مبادله دستگاه را به امری ضروریتر در مجموعه iOS بدل میکند.
این شرایط در نتایج جستوجوی کاربران برای آپدیت کردن دستگاه نیز بهنحوی دیگر نمایان میشود و در حالیکه اندرویدیها تنها 3 هزار بار از گوگل در این رابطه پرس و جو کردهاند در مجموعه iOS با حجم بسیار بالاتری از پرسش یعنی 13 هزار جستوجو روبرو میشویم. علت این مسئله بیش از همه چیز در سیاست پشتیبانی بلندمدت اپل نهفته است که گوشیهای چندسال پیش این کمپانی را نیز زیر چتر حمایتی خود قرار میدهد در حالیکه این روند بهجز در گوشیهای پرچمدار بسیار گرانقیمت معمولاً جایی در مجموعه اندروید نداشته و نیازی به جستوجو برای آن نیست. کاربران iOS در دو مورد شامل گرفتن اسکرینشات و اسکن QR Code جستوجوهای کمتری نسبت به همتایان خود انجام دادهاند اما در تمامی موارد دیگر زمان بسیار بیشتری را برای جستوجوی سوالات خود در گوگل صرف کردهاند.
green smartphone در بخش نتیجهگیری این تحقیق برپایه اطلاعات جمعآوری شده، از شهودیتر بودن و استفاده آسانتر اندروید نسبت به سیستمعامل iOS سخن میگوید و با اینکه در ذهن کاربران آیفون سوالات کمتری در مواردی مثل گرفتن اسکرینشات یا اسکن QR Code بهوجود میآید اما در اغلب قریب به اتفاق مواقع دیگر تعداد بسیار بیشتری از کاربران iOS به جستوجو برای یافتن نحوه انجام یک کار مشخص نیاز دارند.
- گزارش مالی اپل از سهماهه اول سال 2024 - کاهش درآمد و سود، رشد در بخش خدمات
- گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه نخست 2024 – رسیدن به رشد دو رقمی بعد از ده فصل
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه اول سال 2024 - پرش 933 درصدی سود!
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به مارچ 2024 – تسریع رشد سرویسهای ابری به پشتوانه AI
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه نخست 2024 – افزایش درآمد در همه بخشها و تقسیم سود برای نخستین بار
- گزارش مالی متا از سهماهه نخست 2024 – افزایش درآمد تبلیغات مهمترین عامل رشد دو برابری سود خالص
- معرفی Realme C65 5G – نخستین اسمارتفون مجهز به تراشه 6 نانومتری Dimensity 6300