آشنایی با راه‌کار جدید سامسونگ برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ – که از نام‌های معتبر عرصه نیمه‌رساناها محسوب می‌شود – روز پنجشنبه 23 فوریه 2023 (4 اسفند 1401) از راه‌کار جدید خود برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند خبر داد. این شرکت با توسعه مودم نسل پنجمی با تکنولوژی شبکه‌های غیرزمینی – موسوم به NTN – زمینه آن را فراهم کرده تا اسمارت‌فون‌ها بتوانند با ماهواره‌ها ارتباط برقرار کنند (به‌ ویژه در مناطق دورافتاده و بدون پوشش شبکه). گفتنی‌ست، سامسونگ به دنبال آن است که ضمن یکپارچه‌سازی این تکنولوژی با مودم های Exynos، روند تجاری‌سازیِ ارتباطات ماهواره‌ای 5G را سرعت بخشیده و راه را برای ظهور اینترنت همه‌چیز (IoE) مبتنی بر 6G هموار کند.

به گفته مین گو کیم (Min Goo Kim)، معاون اجرایی بخش توسعه پروسسورهای ارتباطی در سامسونگ، این دستاورد به پشتوانه داشته‌های غنیِ این شرکت در عرصه ارتباطات بی‌سیم بوده و به دنبال معرفی نخستین مودم 4G LTE در سال 2009 و نخستین مودم 5G در سال 2018 به بار نشسته است. وی هدف نهایی سامسونگ را پیشگام شدن در عرصه ارتقاء اکوسیستم‌های ترکیبیِ ارتباطات NTN و زمینی در سراسر دنیاست تا به این وسیله بتواند برای ظهور تکنولوژی ارتباطی 6G آمادگی کسب کند.

NTN (کوتاه‌شده non-terrestrial networks به معنی شبکه‌های غیرزمینی) نوعی تکنولوژی ارتباطی‌ست که با استفاده از ماهواره‌ها و دیگر حامل‌های غیرزمینی باعث پوشش ارتباطی در مناطقی می‌شود که تا پیش از این از پوشش شبکه‌های زمینی محروم مانده بودند، از جمله کوهستان‌ها، بیابان‌ها و اقیانوس‌ها. جالب است بدانید به گفته سامسونگ، این تکنولوژی علاوه بر عملکرد در مناطق حادثه‌خیز، پتانسیل آن را دارد که در ساخت وسایل نقلیه هوایی شهری در آینده (مثل خودروهای پرنده یا هواگردهای بدون سرنشین) نیز به کار گرفته شود.

سامسونگ امیدوار است این تکنولوژی با احراز آخرین استانداردهای 5G NTN (تعریف شده توسط «پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه» یا 3GPP) بتواند برهم‌کنش‌پذیری و مقیاس‌پذیری را در بین سرویس‌های ارائه‌شده از سوی اپراتورهای مخابراتی سراسر دنیا، سازندگان دیوایس‌های موبایل و سازندگان تراشه تضمین کند.

به منظور اینکه ارتباط NTN با ماهواره‌های موجود در مدار پایینی زمین از درجه اطمینان بالایی برخوردار باشد، سامسونگ با بهره‌گیری از پلتفرم مرجع Exynos Modem 5300 اقدام به توسعه و شبیه‌سازی تکنولوژی ماهواره‌ای 5G مبتنی بر استاندارد NTN کرده است. سامسونگ با این کار می‌تواند ضمن پیش‌بینی محل دقیق ماهواره، انحراف‌های فرکانسی (ناشی از تغییرمسیر داپلر) را به حداقل برساند. بر مبنای این تکنولوژی، مودم‌های Exynos در آینده احتمالا از ارسال پیام دو طرفه و همچنین به اشتراک‌گذاری صدا و تصویر با کیفیت بالا پشتیبانی خواهند کرد.

نکته دیگر آنکه سامسونگ در حال کار کردن روی تکنولوژی پیشرفته دیگری موسوم به NB-IoT NTN استانداردسازی‌شده است که برای ساخت نسل آینده مودم‌های این کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به لطف این راه‌کار – با یکپارچه‌سازی با ارتباط ماهواره‌ای – دیگر نیازی به تعبیه تراشه جداگانه آنتن بی‌سیم درون گوشی‌های هوشمند نخواهد بود. به این ترتیب، دست سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز در طراحی این دیوایس‌ها بازتر خواهد بود.

می‌توان گفت سامسونگ این حرکت را تا حدی از اپل الگوبرداری کرده است زیرا ارتباط ماهواره‌ای برای اولین بار در آیفون 14 و آیفون 14 پرو امکان‌پذیر شد. این قابلیت نخست در آمریکا و کانادا در دسترس قرار گرفت و سپس به فرانسه، آلمان، ایرلند و بریتانیا نیز گسترش پیدا کرد. اپل برای تحقق این نوع ارتباط، از شبکه ماهواره‌ای ‌Globalstar استفاده کرده است. البته ظاهرا سامسونگ در این زمینه از اپل جلوتر است زیرا قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در آیفون، صرفا به انتقال پیام‌های فشرده متنی محدود می‌شود، در حالی که سامسونگ از ارسال صدا و تصویر با کیفیت بالا حرف می‌زند.

در پایان گفتنی‌ست، کمپانی آمریکایی کوالکام ماه گذشته در جریان رویداد CES از همکاری خود با شرکت ارتباطات ماهواره‌ای Iridium خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد برقراری ارتباط ماهواره‌ای را در گوشی‌های اندرویدی مجهز به چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 2 امکان‌پذیر کند.

منبع : Samsung


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا