بررسی علل تصمیم احتمالی اپل برای سرویس اشتراک سخت‌افزار - دسترسی به آیفون با ماهی 35 دلار؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اپل در سال‌های اخیر بخش قابل‌توجهی از مدل کسب‌وکار خود را به سمت ارائه خدمات و فروش آنها از طریق اشتراک برده است. این کمپانی در حال حاضر چندین سرویس از جمله Apple One ،Apple Care ،Apple Music و iCloud را به شکل اشتراک به فروش می‌رساند. طبق گزارشی که به‌تازگی از سوی بلومبرگ منتشر شده، ظاهرا اپل به دنبال آن است که برخی محصولات سخت‌افزاری خود – از جمله آیفون – را نیز در قالب فروش اشتراک به کاربران ارائه کند. در این برنامه، کاربر می‌تواند با پرداخت مبلغی ماهیانه به مدت مشخصی از این گوشی هوشمند استفاده کند. البته با پایان یافتن دوره اشتراک، کاربر هیچ مالکیتی بر آن آیفون نخواهد داشت و باید آیفون کارکرده را پس دهد.

قبل از هر چیز لازم به ذکر است، این خبر هنوز از سوی اپل منتشر نشده و هیچ‌یک از مقامات این شرکت نیز آن را تأیید نکرده‌اند. البته بلومبرگ مدعی شده که این خبر را از منابع آگاه دریافت کرده و چون این طرح جدید هنوز از سوی اپل اعلام نشده، این منابع آگاه اطلاعات خود را به شرط ناشناس ماندن در اختیار بلومبرگ گذاشته‌اند.

مثل سایر سرویس‌های مشابه دیگر شرکت‌ها، هدف اپل از اجرای این برنامه نیز خیلی ساده است: کسب درآمد بیشتر. در حال حاضر فقط طرفداران پروپاقرص اپل هستند که هر سال اقدام به خرید آیفون جدید می‌کنند. بیشتر کاربران تنها زمانی برای خرید آیفون جدید به بازار می‌روند که این کار ضروری باشد، مثل ترک داشتن نمایشگر، قدیمی شدن آیفون و اجرا نکردن جدیدترین نسخه iOS و برخی اپلیکیشن‌ها و نیاز به نمایشگر بزرگ‌تر یا حافظه داخلی بیشتر.

اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد آن است که فروش اشتراکی آیفون با طرح iPhone Upgrade Program یا فروش اقساطی آیفون توسط اپراتورها چه تفاوتی دارد؟ تفاوت در آنجاست که در iPhone Upgrade Program یا فروش اقساطی، کاربر به جای پرداخت یکجای هزینه، کل مبلغ محصول را به صورت اقساط ماهانه و طی 12 یا 24 ماه پرداخت کرده و پس از اتمام قسط‌ها، مالک آن آیفون می‌شود.

اما در طرح واگذاری اشتراکی، کل مبلغ آیفون در 12 یا 24 ماه تقسیم نمی‌شود، بلکه کاربر می‌پذیرد که با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه، طی یک دوره زمانی مشخص از آیفون استفاده کند. با پایان یافتن این دوره، کاربر صاحب گوشی نخواهد شد و موظف است که آیفون را پس دهد. البته در صورت تمایل، کاربر می‌تواند با ورود آیفون جدید به بازار، آیفون کنونی خود را تحویل داده و مدل به‌روز آیفون را به صورت اشتراکی تحویل بگیرد.

کاربران معمولی آیفون به طور متوسط هر سه سال یک‌بار اقدام به خرید مدل جدید آیفون می‌کنند. طبق گزارش مؤسسه Counterpoint، میانگین قیمت فروش هر آیفون چیزی در حدود 825 دلار است. این بدان معناست که میزان درآمد اپل از یک کاربر معمولی آیفون در هر سه سال، کمی بیش از 800 دلار است. اما اگر طرح واگذاری اشتراکی آیفون اجرا شود، اپل می‌تواند این رقم را به بیش از هزار دلار رسانده و آن آیفون واگذار شده را نیز مجددا پس گرفته و در بازار دست‌دوم‌ها ارائه کند.

برای روشن‌تر شدن موضوع، بد نیست حساب و کتاب مختصری انجام دهیم تا منطق پشت این طرح مشخص شود. می‌دانیم قیمت پایه آیفون 13 برابر با 799 دلار، آیفون 13 پرو 999 دلار و آیفون 13 پرو مکس 1,099 دلار است. حال – بنا بر گفته کارشناس بلومبرگ – فرض کنیم هزینه اشتراک ماهانه آیفون 13 معادل 35 دلار، آیفون 13 پرو 45 دلار و آیفون 13 پرو مکس 50 دلار باشد. حال مقایسه‌ای داریم از درآمد اپل طی یک دوره سه ساله از فروش نقدی این مدل‌ها در برابر واگذاری اشتراکی آنها:

- آیفون 13؛ فروش نقدی: 799 دلار، واگذاری اشتراکی: 1,260 دلار

- آیفون 13 پرو؛ فروش نقدی: 999 دلار، واگذاری اشتراکی: 1,620 دلار

- آیفون 13 پرو مکس؛ فروش نقدی: 1,099 دلار، واگذاری اشتراکی: 1,800 دلار

هرچند این صرفا یک حساب سر انگشتی بوده و با اجرای طرح واگذاری اشتراکی (حتی اگر مبلغ اشتراک ماهانه از مبالغ فوق کمتر باشد) اپل می‌تواند درآمد بیشتری از هر کاربر کسب کند، زیرا آیفون واگذار شده، در نهایت به خود اپل برگشته و این کمپانی می‌تواند آن را در بازار دست‌دوم مجددا به فروش برساند. طبق برآوردهای انجام شده، حاشیه سود فروش آیفون در طرح واگذاری اشتراکی بیش از 40 درصد تخمین زده شده که از کسب‌وکاری پرسود حکایت می‌کند.

اگر این طرح را در درازمدت مورد بررسی قرار دهیم به نتایج جالب‌تری می‌رسیم. همان طور که می‌دانید نرخ ریزش مشتری برای آیفون بسیار پایین است و انتظار می‌رود مشتریانی که وارد این طرح می‌شوند، حدود یک دهه و حتی بیشتر به آن پایبند بمانند. اگر فرض کنیم یک کاربر با ثبت نام در این طرح، ماهانه 35 دلار را طی یک دوره ده ساله بپردازد، درآمد اپل از یک مشتری در این دوره به بیش از 4,000 دلار خواهد رسید.

البته خود کاربر نیز در این طرح ذینفع خواهد بود، زیرا برای استفاده از یک آیفون نو مجبور به پرداخت هزینه‌ای گزاف نبوده و هر سال می‌تواند کار با جدیدترین مدل‌های آیفون را تجربه کند (در حالی که در صورت خرید نقدی، این اتفاق معمولا هر سه سال یک‌بار رخ می‌دهد). طرح واگذاری اشتراکی آیفون احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی و یا سال 2023 به اجرا خواهد رسید.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا