معرفی چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 678 – میان‌رده‌ای که از 5G بازماند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/9/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 678 Snapdragon 678
واحد خبر mobile.ir : اواخر اکتبر 2018، کمپانی کوالکام تراشه‌ای میان‌رده با نام اسنپ‌دراگون 675 را به دنیای صنعت معرفی کرد. حال پس از گذشت حدود دو سال، شاهد تولید نسخه به‌روزرسانی‌شده این چیپ‌ست هستیم. کوالکام روز سه‌شنبه 15 دسامبر 2020 (25 آذر 1399) از این تراشه میان‌رده جدید تحت عنوان اسنپ‌دراگون 678 پرده برداشت. با توجه به ارتقای نسبی مشخصات در اسنپ‌دراگون 678، انتظار می‌رود این تراشه بتواند عملکرد دیوایس‌های میان‌رده را بهبود ببخشد. لازم به ذکر است، این حرکت کوالکام نشان می‌دهد این کمپانی تمام توان خود را روی چیپ‌ست‌های پرچمدار – مثل اسنپ‌‌دراگون 888 – متمرکز نکرده و به بخش میان‌رده نیز توجه دارد.

شاید فکر کنید بعد از گذشت دو سال از تولید اسنپ‌دراگون 675، کوالکام تراشه جدید اسنپ‌دراگون 678 را با به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، اما حقیقت امر آن است که تغییرات تا این اندازه چشمگیر نیستند. اسنپ‌دراگون 678 همچنان با لیتوگرافی 11 نانومتری، با همان معماری سی‌پی‌یو Kryo 460 و با استفاده از همان پردازنده گرافیکی Adreno 612 ساخته شده، با این تفاوت که حداکثر سرعت کلاک 2 هسته پردازشی سطح بالای Kryo 460 در تراشه جدید از 2 گیگاهرتز به 2.2 گیگاهرتز افزایش یافته است. همچنین طبق ادعای کوالکام، پردازنده گرافیکی Adreno 612 در این تراشه به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که عملکرد گرافیکی آن را بالاتر می‌برد. کوالکام مشخص نکرده که بهینه‌سازی GPU از طریق افزایش تعداد هسته‌های آن بوده یا افزایش فرکانس هسته‌ها، اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم، حتی اگر ادعای کوالکام درباره بهبود GPU درست باشد، این بهبود چندان چشمگیر و معنادار نخواهد بود.

همین داستان، در بخش اپتیک تراشه نیز به چشم می‌خورد. پردازنده سیگنال‌های تصویری یا ISP در این چیپ‌ست همان Spectra 250L است که در اسنپ‌دراگون 675 هم به کار گرفته شده بود. البته، به لطف ترکیب این ISP با نسل سوم موتور هوش مصنوعی کوالکام (AI Engine)، سازندگان اسمارت‌فون می‌توانند امکانات متنوعی را در گوشی‌های خود تدارک ببینند، از جمله قابلیت‌های عکاسی مثل حالت پرتره، برداشت در نور کم، فوکوس خودکار لیزری و همچنین قابلیت‌های فیلم‌برداری مثل ضبط نامحدود ویدئوی 4K، فیلم‌برداری اسلوموشن، زوم اپتیکال و حالت پرتره. این ISP از دو دوربین 16 مگاپیکسلی و یا یک دوربین 48 مگاپیکسلی با تأخیر صفر ثانیه‌ای شاتر پشتیبانی می‌کند

شاید مهم‌ترین نقطه ضعف اسنپ‌دراگون 678 در بخش ارتباطات آن باشد. در شرایط کنونیِ صنعت اسمارت‌فون که رفته‌رفته دیوایس‌های میان‌رده نیز به فناوری نسل پنجم مجهز می‌شوند، چیپ‌ست جدید کوالکام همچنان از همان مودم Snapdragon X12 4G LTE استفاده کرده و لذا از ارتباطات 5G بی‌بهره است. سرعت دانلود این مودم 600 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود آن تا 150 مگابیت در ثانیه اعلام شده است. پشتیبانی از ویژگی LAA، با استفاده از طیف 5 گیگاهرتزی بدون لایسنس، می‌تواند ظرفیت ارتباطی را افزایش دهد. ناگفته نماند، مودم X12 در این تراشه نه تنها از ارتباطات 5G پشتیبانی نمی‌کند، بلکه پشتیبانی از نسل بعدی وای-فای و بلوتوث نیز در آن پیش‌بینی نشده و این ویژگی‌ها همچنان به تراشه‌های رده‌بالای کوالکام اختصاص دارند. این مودم نهایتا از وای-فای 802.11n و بلوتوث 5.0 پشتیبانی می‌کند.

کوالکام صراحتا اعلام نکرده که نخستین دیوایس‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 678 چه زمانی وارد بازار می‌شوند، اما با توجه به بهبود نسبی این تراشه، ورود آن به بازار چندان طول نخواهد کشید. به باور برخی کارشناسان، تراشه‌هایی مثل اسنپ‌دراگون 678، مهم‌تر از آنچه به نظر می‌رسند، هستند. با توجه به اینکه چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 765G در بین سازندگان اسمارت‌فون بسیار محبوب بوده و عمدتا در ساخت پرچمدارهای مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان پیش‌بینی کرد که اسنپ‌دراگون 678 بهترین گزینه برای استفاده در میان‌رده‌های حقیقی و حتی گوشی‌های رده پایین باشد.

البته اینکه اسنپ‌دراگون 678 تا چه زمانی می‌تواند به ایفای این نقش ادامه دهد، داستان دیگری است. با توجه به اینکه قیمت دیوایس‌های 5G روز به روز کاهش می‌یابد، احتمال دارد تراشه اسنپ‌دراگون 678 عمر کوتاهی داشته باشد. نسل قبلی این تراشه – یعنی اسنپ‌دراگون 675 – عمدتا در گوشی‌های برندهای چینی مثل شیائومی و Oppo مورد استفاده قرار گرفته بود. کاربران آمریکای شمالی نیز از طریق گوشی‌هایی مثل Motorola Moto Z4 تجربه کار با این چیپ‌ست را داشتند. با توجه به اینکه اسنپ‌دراگون 678 از 5G پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است دیوایس‌های مجهز به این تراشه با استقبال خوبی در آمریکای شمالی روبرو نشوند، زیرا بیشتر اپراتورهای این منطقه، به پشتوانه شبکه نسل پنجم خود، به فروش گوشی های 5G روی آورده‌اند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا