رویترز اعلام کرد: تغییرات سازمانی در ساختار سامسونگ با ادغام و انتصابات جدید

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه 7 دسامبر 2021 (16 آذر 1400) از تغییرات سازمانی مهم در ساختار کمپانی سامسونگ خبر داد. به گزارش رویترز، سامسونگ در یک حرکت استراتژیک، دو بخش موبایل و محصولات الکترونیکی مصرفی را در هم ادغام کرده است. تغییر عمده دیگر به انتصابات جدید مدیریتی در چند بخش از سامسونگ مربوط می‌شود. ظاهرا این مدیران منتصب، از 7 دسامبر (16 آذر) در سمت‌های جدید خود مشغول به کار شده‌اند. به گفته سامسونگ، هدف از این تصمیمات، ساده‌تر شدن ساختار شرکت و تمرکز بیشتر بر کسب‌وکار تراشه‌هاست. لازم به ذکر است، این بزرگ‌ترین خانه‌تکانی شرکت سامسونگ از سال 2017 تا کنون به شمار می‌رود.

به لطف تولید گوشی‌های گلکسی، سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند (از نظر حجم عرضه) محسوب می‌شود. اوایل دهه 2010 چیزی حدود 70 درصد از سود شرکت سامسونگ از فروش اسمارت‌فون حاصل می‌شد، اما سودآوری سامسونگ از راه فروش گوشی هوشمند رفته‌رفته کمتر شد تا جایی که در سه‌ماهه قبل به 21 درصد کاهش یافت. در مقابل، بخش تولید قطعات سامسونگ – و در رأس آن، تولید تراشه – در حال حاضر به سودآورترین کسب‌وکار سامسونگ تبدیل شده است. این موارد، در کنار اتفاق‌های دیگر، سامسونگ را بر آن داشت تا دست به تغییرات مهمی در ساختار شرکت بزند.

همان طور که گفته شد، دو بخش مهم سامسونگ – یعنی کسب‌وکار موبایل و محصولات الکترونیکی مصرفی – در هم ادغام شده‌ و از این به بعد از این بخش جدید با عنوان SET یاد می‌شود (البته جدا از مفهوم کلمه Set هنوز مشخص نیست SET ممکن است کوتاه‌شده چه کلماتی باشد). هان جانگ-هی (Han Jong-hee)، که ریاست کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری سامسونگ را بر عهده دارد، در حکمی جدید به سمت معاون هیئت رییسه و مدیرعامل SET منصوب شد.

Han Jong-hee معاون هیئت رییسه و مدیرعامل زیر مجموعه SET سامسونگ

به گفته سامسونگ، طی 15 سال اخیر، جانگ-هی هان در دست‌یابی این شرکت به جایگاه برتر جهانی در فروش تلویزیون، نقش مهمی داشته و لذا از وی انتظار می‌رود تا بتواند با تقویت هم‌افزایی بین کسب‌وکارهای مختلف در واحد SET، فرصت‌های جدیدی را برای رشد این واحد فراهم کند.

کیونگ کیه-هیون (Kyung Kye-hyun)، مدیرعامل بخش Samsung Electro-Mechanics نیز با تصمیم جدید هیئت مدیره، از این به بعد اداره کسب‌وکار ساخت تراشه و قطعات در سامسونگ را بر عهده خواهد گرفت. به گفته سامسونگ، این مدیریت جدید در راهبریِ فاز بعدی رشد شرکت، مؤثر بوده و رقابت‌پذیری کسب‌وکار تراشه‌ها و قطعات سامسونگ را تقویت خواهد کرد.

لازم به ذکر است این تغییرات سازمانی زمانی اعلام شده که تازه چهار ماه از آزادی مشروط جی وای. لی (Jay Y. Lee) می‌گذرد. جی وای. لی در حال حاضر معاون سامسونگ است، اما عملا مدیریت کل مجموعه بر عهده اوست. گفتنی‌ست، هان جانگ-هی همواره در بخش نمایشگرهای سامسونگ فعالیت داشته و تجربه‌ای در حیطه موبایل ندارد. اما به گفته لی جائه-یون (Lee Jae-yun)، تحلیلگر مؤسسه Yuanta Securities Korea، این تغییرات سازمانی می‌تواند به حل برخی چالش‌های سامسونگ (از جمله ارائه سرویس‌های متصل بین گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی) کمک کند.

چالش بزرگ‌تر سامسونگ در درازمدت، تشکیل یک پلتفرم توسط خود سامسونگ است. به گفته لی-جائه یون، این کسب‌وکارها باید اتصال بین دیوایس‌های خود را افزایش دهند، اما سامسونگ تا کنون قادر به ایجاد یک پلتفرم پایدار نبوده است. البته، سوای این چالش، سامسونگ با مشکلات متعدد دیگری نیز دست به گریبان است، از جمله کمبود تراشه، قیمت فزاینده مواد اولیه، مشکلات حوزه لجستیک و حمل و نقل، رقابت با اپل و برندهای چینی و نهایتا نگرانی درباره بازار موبایلی که رو به کندی نهاده است.

به دنبال نخستین سفر کاری جی وای. لی به ایالات متحده پس از گذشت 5 سال، سامسونگ در ماه نوامبر از برنامه خود برای ساخت یک کارخانه تولید محصولات نیمه‌رسانا در تگزاس آمریکا به ارزش 17 میلیارد دلار خبر داد. ظاهرا سامسونگ در پی آن است تا با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد دلاری در کسب‌وکار تراشه، از TSMC پیشی گرفته و تا سال 2030 به بزرگ‌ترین سازنده قراردادی تراشه در جهان تبدیل شود. این شرکت کره‌ای همچنین اعلام کرد که قصد دارد طی سه سال آینده، اعتباری بالغ بر 205 میلیارد دلار را در حوزه‌هایی از قبیل صنعت نیمه‌رسانا، هوش مصنوعی، روباتیک و داروهای بیولوژیک سرمایه‌گذاری کند.

منبع : Reuters


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا