رونمایی Oppo از چهار دستاورد جدید در حوزه دوربین‌های موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین Camera ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی Oppo از جمله برندهایی‌ست که سعی می‌کند تکنولوژی دوربین‌های محصولاتش را در سطح بالایی نگه دارد. در تازه‌ترین حرکت، این کمپانی چینی روز پنجشنبه 19 آگوست 2021 (28 مرداد 1400) در جریان رویدادی که در چین برگزار شد، به تشریح 4 دستاورد جدید خود در زمینه دوربین گوشی‌های هوشمند پرداخت. Simon Liu، مدیر بخش تصویربرداری در Oppo، در این رویداد به معرفی این دستاوردها پرداخت که عبارتند از یک سنسور جدید RGBW، ماژول زوم اپتیکال پیوسته، لرزه‌گیر اپتیکال 5-محوره و نسل جدید دوربین سلفی درون نمایشگر. ظاهرا این شرکت تا پایان سال جاری میلادی، برخی از این تکنولوژی‌های جدید را در ساخت دیوایس‌های خود به کار خواهد گرفت.

سنسور جدید RGBW

در ساختار سنسورهای دوربین متعارف یک فیلتر رنگی RGB (قرمز، سبز و آبی) به کار رفته است. اما برخی کمپانی‌ها مثل Oppo و هواوی، پیش از این تجربه استفاده از نوعی سنسور جدیدتر موسوم به RGBW را نیز در کارنامه دارند. حرف W در انتهای نام این سنسور مخفف white به معنای "سفید" بوده و این بدان جهت است که در ساختار این نوع سنسورها، برای بهبود بخشیدن عملکرد سنسور در محیط‌های کم‌نور، زیرپیکسل‌های سفیدرنگ نیز به ترکیب قبلی اضافه شده‌اند. البته این با ساختار دوربین‌های مونوکروم متفاوت است، زیرا در اینجا خروجی کار، تصاویر رنگی‌ست. به بیان دیگر، سنسورهای RGBW علاوه بر دوربین دوم یا کمکی، می‌توانند به عنوان دوربین اصلی نیز در گوشی‌های هوشمند استفاده شوند.

در رویداد اخیر، Oppo از یک سنسور RGBW جدید پرده برداشت. طبق ادعای Oppo، در مقایسه با سنسورهای RGB پیشین، توان این سنسور جدید در جذب نور تا 60 درصد بالاتر رفته و میزان نویز آن 35 درصد کاهش یافته است. البته Oppo مشخص نکرده که این مقایسه را دقیقا با کدام دسته از سنسورهای RGB انجام داده است. در مجموع به گفته Oppo، عملکرد رنگی این سنسور جدید بهبود یافته و از تکنولوژی بهتری برای ایزوله کردنِ هم‌شنوی یا cross-talk پیکسل‌ها استفاده می‌کند. همچنین، به لطف بهبود در برداشت پوست، بافت و کنتراست، روی کاغذ می‌توان پرتره‌های بهتری را از این سنسور انتظار داشت.

به گفته شرکت سازنده، در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی، دیوایس‌هایی مبتنی بر این سنسورها از سوی Oppo وارد بازار خواهد شد. vivo – از دیگر زیرمجموعه‌هایی BBK – نیز سال گذشته از کار کردن روی یک سنسور جدید RGBW خبر داد که قرار بود در سال جاری میلادی به مرحله تجاری‌سازی برسد. همچنین، گفته می‌شود سامسونگ قصد دارد در ساخت یکی از گوشی‌های سری Galaxy S22 از یک سنسور 50 مگاپیکسلی RGBW استفاده کند.

ماژول زوم اپتیکال پیوسته

شکی نیست که دوربین‌های تله‌فوتو در صنعت از اهمیت بالایی برخوردارند، اما یک نقطه ضعف اساسی نیز دارند؛ این دوربین‌ها به یک مقیاس یا در اصطلاح "فاکتور زوم" ثابت محدود بوده و شرکت‌های سازنده برای جبران این کاستی مجبورند به روش‌های دیگری (از جمله استفاده از نرم‌افزار) متوسل شوند که در نهایت، افت در کیفیت تصویر را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال، کمپانی‌هایی مثل سونی دوربین‌های تله‌فوتویی را عرضه کرده‌اند که توانایی جابه‌جایی بین دو فاکتور زوم را داراست، اما هر گونه زوم در فاصله بین آن دو، مجددا به نرم‌افزار نیاز دارد. اما ظاهرا Oppo راه‌حل این مشکل را پیدا کرده است.

لنزهای متحرک ماژول جدید Oppo، می‌تواند زوم اپتیکال در فاصله کانونی بین 85 تا 200 میلی‌متر (چیزی بین 3.3 تا حدود 7 برابر) را محقق کند. به گفته Oppo، مشکلاتی مثل پرش (jumping)، تعادل نادرست رنگ سفید و انحراف رنگی (color bias) که در نمونه‌های قبلی وجود داشت، در ماژول جدید این شرکت برطرف شده است. به گفته Oppo، این ماژول در بردارنده یک سنسور TMR (مقاومت مغناطیسی تونلی) است که حرکت دقیق و بدون لرزش لنزها را امکان‌پذیر می‌کند. ظاهرا لنزها ترکیبی از شیشه و پلاستیک با دو لنز شیشه‌ای ناکروی و بسیار نازک هستند. یک بازوی هدایت‌گر نیز وظیفه حرکت دادن لنزها را بر عهده دارد.

Oppo مشخص نکرده است که این ماژول چه زمانی به مرحله تولید انبوه می‌رسد. البته، پیاده‌سازی این ماژول در یک گوشی هوشمند کار ساده‌ای نیست، زیرا چنین ماژول‌هایی نسبتا بزرگ بوده و به کار گرفتن آنها در یک اسمارت‌فون با چالش‌هایی همراه خواهد بود. شاید Oppo مجبور شود آن را با یک سنسور کوچک با دیافراگم نسبتا ضعیف ترکیب کند. البته این موارد صرفا حدسیات بوده و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شرکت سازنده چه راه‌کاری را در پیش می‌گیرد.

لرزه‌گیر اپتیکال 5-محوره

به باور برخی کارشناسان، در بین 4 دستاوردی که Oppo در این رویداد معرفی کرد، لرزه‌گیر 5-محوره جدید جذابیت بیشتری دارد. Oppo در این سیستم علاوه بر سازوکار تثبیت تصویر از طریق حرکت سنسور یا sensor shift (به کارگرفته شده در آیفون‌های سری 12)، از حرکت لنز یا lens shift نیز بهره گرفته است. زمانی که لرزش و حرکت دست کم باشد، سیستم این لرزش را با حرکت لنز در جهت‌های افقی (محور x) و عمودی (محور y) خنثی می‌کند. اما چنانچه لرزش شدیدتر باشد، مکانیسم حرکت سنسور نیز فعال شده و علاوه بر حرکت دادن سنسور در جهت‌های افقی و عمودی، آن را به شکل دورانی نیز حرکت می‌دهد.

حداکثر زاویه لرزه‌گیری در این سیستم ±3 درجه اعلام شده است. طبق ادعای Oppo، در قیاس با سیستم‌های معمولی، توانایی لرزه‌گیری این سیستم تا 65 درصد افزایش یافته و دقت لرزه‌گیری آن نیز 3.5 برابر شده است. تا جایی که شرکت سازنده، میزان لرزه‌گیری این سیستم را نزدیک به دوربین‌های حرفه‌ای SLR می‌داند. به احتمال زیاد، نخستین دیوایس‌های مجهز به لرزه‌گیر 5-محوره در سه‌ماهه نخست سال 2022 وارد بازار خواهند شد. هنوز نمی‌دانیم این لرزه‌گیر چه تفاوتی با سیستم‌های لرزه‌گیر میکرو-گیمبالی (در برخی گوشی‌های Vivo) دارد، اما در مجموع می‌توان گفت اگر سیستم لرزه‌گیر Oppo در عمل مطابق با آنچه شرکت سازنده ادعا می‌کند باشد، از بسیاری از پرچمداران کنونی بالاتر خواهد بود.

نسل جدید دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر

این روزها، یکی از گرایش‌های اصلی دنیای اسمارت‌فون، قرار دادن دوربین جلو زیر لایه نمایشگر است. کمپانی چینی ZTE اولین شرکتی بود که سال گذشته موفق شد نخستین گوشی هوشمند مجهز به چنین دوربینی را با نام ZTE Axon 20 وارد بازار کند. پس از آن، شیائومی و سامسونگ نیز به ساخت چنین اسمارت‌فون‌هایی روی آوردند. اما Oppo که اولین شرکتی بود که این فناوری را در سال 2019 معرفی کرد، در چه وضعیتی قرار دارد؟ حدود دو هفته پیش از رویداد اخیر، این شرکت چینی از نسل سوم تکنولوژی خود برای کار گذاشتن دوربین زیر لایه نمایشگر پرده برداشت.

Oppo مدعی‌ست در اسمارت‌فون‌های مجهز به این نوع دوربین، تراکم ناحیه‌ای که روی دوربین را می‌پوشاند 400ppi بوده و با تراکم سایر قسمت‌های نمایشگر تفاوتی نخواهد داشت. به‌علاوه، در سیم‌کشی نمایشگر گوشی‌هایی که از این دوربین بهره می‌برند، از مواد شفاف استفاده شده است. به گفته Oppo، این تغییرات می‌تواند "اثر گردوغباری" یا haze effect که معمولا در قسمت پوشاننده دوربین در نمایشگر ایجاد می‌شود را کاهش داده و به این ترتیب، به‌سختی می‌توان ناحیه روی دوربین را از سایر قسمت‌های نمایشگر تشخیص داد. همچنین، ادعا شده که در این تکنولوژی، کنترل روی رنگ‌پذیری و روشنایی نمایشگر بیشتر خواهد بود.

منبع : Oppo


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا