گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم سال 2021 – درآمد رکورد شکن برای فصل دوم

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنچ‌شنبه 29 جولای 2021 (7 مرداد 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتهی به 30 ژوئن 2021 منتشر کرده است. مطابق این گزارش درآمد سامسونگ در این فصل به 63.67 تریلیون وان کره جنوبی (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 55.51 میلیارد دلار آمریکا) رسید که با 20 درصد رشد سالیانه همراه شده و رکوردی برای سه‌ماهه دوم به حساب می‌آید. سود عملیاتی سامسونگ در این دوره نیز با افزایش سالیانه 34 درصدی به 12.57 تریلیون وان (چیزی در حدود 10.95 میلیارد دلار) رسیده که سامسونگ آن را نتیجه بهبود شرایط بازار در بخش حافظه، عادی شدن عملیات ساخت در کارخانه آستین تگزاس و مدیریت موثر زنجیره تأمین جهانی می‌داند.

بخش نیمه‌هادی‌های سامسونگ با عبور کردن میزان عرضه حافظه از پیش‌بینی‌های قبلی با رشد چشمگیری در عایدی همراه بوده و افزایش بالاتر از حد انتظار قیمت در کنار استحکام هرچه‌ بیشتر در زمینه رقابت‌پذیری هزینه‌ها نیز به بهبود شرایط این زیر مجموعه کمک فراوانی کرده است. در کسب و کار پنل‌های تصویری (Display Panel Business) یک درآمد منفرد و یک‌باره (one-off gain) و افزایش مجموع قیمت‌ها، سود این کسب و کار را تقویت کرده است. عایدی و درآمد کسب و کار ارتباطات موبایلی سامسونگ در این دوره نسبت به سه‌ماهه قبل به‌دلیل کمبود در تأمین قطعات و اختلالات ایجاد شده در مسیر تولید به‌علت Covid-19 با کاهش همراه شده اما این کسب و کار به‌گفته سامسونگ با به‌کارگیری «توانایی‌های جهانی خود در مدیریت زنجیره تأمین»، سودآوری با ثباتی را به نمایش گذاشته است. بخش کسب و کار لوازم الکترونیکی مصرفی نیز با افزایش فروش محصولات پیشرفته و بالا ماندن تقاضای بازار، نتایج قدرتمندی را برجای گذاشته است.

در ادامه جزئیات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را در فصل اخیر مرور می‌کنیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IT & Mobile Communication)

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه در مجموعه سامسونگ که گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لوازم جانبی و دیگر گجت‌های هوشمند این شرکت را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه دوم سال 2021 به درآمد 22.67 تریلیون وان دست پیدا کرده که نسبت به سه‌ماهه اول با درآمد 29.21 تریلیون وانی با کاهش روبرو شده اما مقایسه آن با درآمد 20.75 تریلیون وانی این زیر مجموعه در فصل دوم سال 2020 از افزایش 9.2 درصدی خبر می‌دهد. این ماجرا در زمینه سودآوری نیز تکرار شده و در حالی‌که سود 3.24 تریلیون وانی آن در مقایسه با 4.39 تریلیون وان فصل اول 2021 کاهش پیدا کرده اما نسبت به سال قبل و سود تنها 1.95 تریلیون وانی افزایش چشمگیر 66 درصدی را نشان می‌دهد.

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G

سامسونگ نتایج ضعیف‌تر این بخش در سه‌ماهه دوم نسبت به سه‌ماهه گذشته را به افت فصلی و ادامه‌دار شدن پاندمی کرونا نسبت می‌دهد. کمبود در زنجیره تأمین قطعات و اختلالات ایجاد شده در عملیات تولید در کارخانه ویتنام از دیگر عوامل کاهش درآمد و سود این قسمت عنوان شده‌اند. سامسونگ با این‌حال ضمن ابراز خرسندی از حاشیه سود عملیاتی دو رقمی در این قسمت آن را نتیجه توازن مجدد در عرضه محصول با توانایی‌های جهانی خود در مدیریت زنجیره تأمین و بهبود ساختار هزینه‌ها می‌داند. محصولاتی همچون تبلت‌ها و پوشیدنی‌ها که سامسونگ از آن‌ها به‌عنوان Device Ecosystem products نام می‌برد نیز در سودآوری بیشتر این زیر مجموعه در فصل دوم 2021 موثر بوده‌اند.

سامسونگ از برنامه خود برای ارائه گوشی‌های جدید تاشو با رابط کاربری بهبودیافته‌تر در آینده سخن می‌گوید که از نگاه این شرکت با عرضه گسترده این دسته‌بندی، رهبری سامسونگ در بخش دیوایس‌های پیشرفته و پریمیوم را در پی خواهد داشت. سامسونگ در زمینه شبکه نیز ضمن اشاره به رشد در بازار آمریکای شمالی و گسترش شبکه‌های 5G در کره جنوبی از تصمیم خود برای توسعه و رشد فروش در آمریکای شمالی و ژاپن و کاوش برای یافتن فرصت‌های کسب و کار جدید در اروپا و دیگر بازارها سخن می‌گوید.

کسب و کار نیمه‌هادی‌ها

بخش نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors عنوان درآمدزاترین زیر مجموعه سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2021 را به‌خود اختصاص داده و با درآمد 22.74 تریلیون وان حتی از بخش ارتباطات موبایلی نیز درآمد بیشتری را کسب کرده است. سود عملیاتی این بخش نیز بالاترین میزان در بین دیگر کسب و کارهای سامسونگ است و با 6.93 تریلیون وان از دو برابر سود بخش موبایل نیز فراتر می‌رود. درآمد و سود این قسمت در مقایسه با سال گذشته به‌ترتیب با 24.7 و 27.6 درصد افزایش روبرو شده که به‌روشنی از عملکرد درخشان آن خبر می‌دهد.

بخش کسب و کار مموری در این زیر مجموعه با تکیه بر تقاضای گسترده برای حافظه کامپیوترهای شخصی و سرورها و افزایش بالاتر از حد انتظار قیمت متوسط هر دو محصول کلیدی این بیزینس یعنی چیپ‌های DRAM و NAND با ارتقاء چشمگیری در درآمد روبرو شده است. در بخش DRAM تقاضای قدرتمندی از طرف شرکت‌های پایگاه داده با توجه به رشد پایدار خدمات ابری دیده می شود و ادامه روند کار و تحصیل از راه دور نیز به ارتقاء بازار PCها انجامیده است. تقاضا برای حافظه‌های موبایل البته در کوتاه‌مدت به‌دلیل موج‌های مکرر COVID-19 در مناطق تولید گوشی های هوشمند از یک سو و عرضه محدود قطعات کلیدی از سوی دیگر با تأثیر محدودی روبرو شده است.

رشد در بازار گرافیک به دلیل تقاضای بالا در بخش رمزارزها و کارت‌های گرافیک برای PCهای گیمینگ، رشد تقاضا برای حافظه در کنسول‌های بازی و رشد تولید نسل ششم حافظه‌های 128 لایه V-NAND از دیگر آمارهای ارائه شده برای این زیر مجموعه است. از جمله برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های سامسونگ برای این زیر مجموعه در آینده باید به ارائه یک سنسور دوربین با پیکسل‌های 0.64 میکرونی ISOCELL اشاره کرد که کوچک‌ترین اندازه پیکسل در این صنعت به‌حساب می‌آید. آغاز تولید انبوه DRAMهای 14 نانومتری با فرایند EUV و SSDهای دو پشته 176 لایه نسل هفتم V-NAND مخصوص بازار مصرف برخی دیگر برنامه‌های آینده این کسب و کار را تشکیل می‌دهند.

کسب و کار پنل نمایشگر

کسب و کار پنل نمایشگر یا Display Panel Business در سه‌ماهه دوم سال 2021 به درآمد تجمیعی 6.87 تریلیون وان دست پیدا کرده که نسبت به 6.72 تریلیون وان سال گذشته تغییر چندان بزرگی را شاهد نبوده است. سود عملیاتی این قسمت البته به‌خوبی این مسئله را جبران کرده و با 1.28 تریلیون وان بیش از 326 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. سامسونگ رشد عایدی این قسمت را به یک دریافتی منفرد یک‌باره (one-time gain) و افزایش در مجموعه قیمت متوسط فروش مرتبط می‌داند. بخش نمایشگرهای موبایلی در این زیر مجموعه به‌دلیل ادامه پذیرش پنل‌های OLED در بین مشتریان سامسونگ شرایط ایده‌آلی داشته و نسبت به سال گذشته در هر دو بخش فروش و سود عملیاتی با افزایش روبرو شده است. برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ با وجود آن‌که تبدیل خطوط تولید به نمایشگرهای QD بر درآمد تأثیرگذار بوده اما سودآوری آن به‌دلیل افزایش قیمت متوسط فروش پنل‌های تلویزیون و مانیتورها بهبود پیدا کرده است.

پیش‌بینی سامسونگ در این بخش در آینده، بازیابی تقاضا برای نمایشگرهای موبایل است چرا که مشتریان اصلی این شرکت به برنامه‌ریزی برای ارائه مدل‌های پرچمدار جدید از جمله محصولات با ارزش بالا مثل گوشی‌های تاشو مشغولند. البته در این میان نگرانی‌هایی نیز بابت مشکل در تأمین برخی قطعات نظیر آی‌سی درایور نمایشگر (DDI) وجود دارد که احتمالا بر عرضه محصولات برای برخی مشتریان تأثیرگذار خواهد بود.

اقلام الکترونیکی مصرفی

بخش کالاهای الکترونیکی مصرفی یا The Consumer Electronics Division که از دو زیر مجموعه نمایشگرهای تصویری (Visual Display) و لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliance) متشکل می‌شود در این نوبت به درآمد 13.4 تریلیون وانی دست پیدا کرد که در مقایسه با درآمد 10.17 تریلیون وانی سال گذشته 31.7 درصد با رشد همراه شده است. سود عملیاتی این قسمت نیز با رسیدن به 1.06 تریلیون وان به بیش از 45 درصد رشد سالیانه دست پیدا کرده است.

Samsung Neo QLED TV

سامسونگ در گزارشی از این زیر مجموعه به کاهش تقاضا برای تلویزیون‌ها به‌دلیل افت فصلی اشاره می‌کند که البته همچنان نسبت به سال گذشته در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. گسترش فروش محصولات پریمیوم و پیشرفته از جمله مدل جدیدا معرفی شده Neo QLED و یک پاسخ زمان‌بندی شده به تقاضای ایجاد شده برای رویدادهای ورزشی جهانی، منجر به ایجاد سود قابل توجه‌ای برای این زیرمجموعه شده است.

سامسونگ همچنین از نتایج با ثبات کسب و کار لوازم خانگی دیجیتال خود خبر داده که به‌گفته این شرکت به‌‌دلیل تقاضای فروخورده (pent-up demand) رخ داده است. pent-up demand به موقعیتی در بازار اطلاق می‌شود که تقاضا برای یک محصول یا یک سرویس خاص پس از یک دوره محدودیت به‌ یک‌باره افزایش پیدا می‌کند. عرضه جهانی تولیدات خط Bespoke در ماه می و بازخورد مثبت آن در بین کاربران و ارائه تولیدات سبک‌زندگی جدید نظیر جاکفشی‌های هوشمند و جاروبرقی‌های بی‌سیم از دیگر رخ‌دادهای مرتبط با این زیر مجموعه سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2021 به حساب می‌آیند.

سامسونگ برای این بخش در نیمه دوم سال 2021 از ادامه تردیدهای مرتبط با Covid-19 با تحمیل ریسک مشخصی به هر دو بخش تلویزیون‌ها و لوازم خانگی دیجیتال سخن می‌گوید هرچند به‌دلیل بهبود شرایط فصلی، تقاضا برای تلویزیون‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی احتمالا بهبود خواهد یافت.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا