گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2020 – افزایش سود در ادامه پاندمی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 28 ژانویه 2021 (9 دی 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2020 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش،‌ درآمد سامسونگ در فصل منتهی به 31 دسامبر 2020 به 61.55 تریلیون وان و در کل سال به 236.81 تریلیون وان منجر شده که مقایسه آن‌ها با درآمدهای مشابه در سال قبل یعنی 59.88 تریلیون برای سه‌ماهه چهارم سال 2019 و 230.4 تریلیون وان برای کل سال 2019 در هر دو مورد به تنها 2.7 درصد افزایش اشاره دارد. سود عملیاتی سامسونگ برای فصل چهارم و کل سال 2019 نیز به‌ترتیب 9.05 و 35.99 تریلیون وان اعلام شده که نسبت به 7.16 و 27.77 تریلیون وان سال قبل شرایط بهتری داشته و به‌ترتیب، 26.4 و 29.6 درصد افزایش یافته‌اند.

رشد درآمد و سودآوری سامسونگ در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2020 حاکی از عملکرد موفق این شرکت در شرایط ادامه همه‌گیری کروناست که برای شرکتی به بزرگی سامسونگ چالش‌های متعددی را در چندین زمینه محتلف به همراه داشته است؛ از بسته شدن بازارهای خرده‌فروشی و کارخانه‌های تولیدی در سرتاسر دنیا تا کاهش تقاضا برای برخی قطعات و ناتوانی خط تولید در تأمین نیاز برخی قطعات دیگر همگی به شرایط دشوار بازار در یک سال گذشته دامن زده‌اند. به‌گفته سامسونگ «تلاش‌های گسترده کمپانی برای تضمین یک عرضه با ثبات از محصولات و خدمات در سطح جهانی» کمکی برای نتایج سه‌ماهه چهارم این شرکت بوده است؛ سامسونگ افزایش سودآوری این مجموعه را بیش از همه چیز مدیون کسب و کار حافظه و نمایشگر می‌داند. سود سامسونگ در مقایسه با سه‌ماهه قبل البته با کاهش 26.7 درصدی روبرو شده که سامسونگ آن را به قیمت‌های ضعیف‌تر بخش حافظه و کندی در فروش محصولات مصرفی و کانسیومری از یک سو و هزینه‌های تبلیغاتی بالاتر و تأثیر منفی وان کره جنوبی و دلار آمریکا مرتبط می‌داند.

در ادامه جزئیات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را در فصل اخیر مرور می‌کنیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IT & Mobile Communication)

بخش ارتباطات موبایلی و فناوری اطلاعات سامسونگ در سه‌ماهه پایانی سال 2020 به درآمد 22.34 تریلیون دلاری دست پیدا کرده که از این میزان 2.42 تریلیون وان آن به سود عملیاتی تعلق دارد؛ هر دوی این ارقام در مقایسه با سال قبل و درآمد 24.95 و سود عملیاتی 2.52 تریلیون وانی با کاهش روبرو شده‌اند؛ به‌گفته سامسونگ با وجود دلائلی همچون افزایش مجموع تقاضای بازار نسبت به سه‌ماهه قبل، نتایج قدرتمند ناشی از بازار آخر سال و بهبود تدریجی اقتصاد، درآمد و سود در این نوبت به‌دلیل شدت یافتن رقابت و هزینه‌های بالاتر بازاریابی نسبت به فصل قبل با کاهش همراه شده است. سامسونگ البته با وجود تمامی این موارد به‌لطف بهبود ساختار هزینه‌ای از طریق اقداماتی نظیر استاندارد کردن قطعات به حاشیه سود دو رقمی در این زیر مجموعه دست یافته است.

از نگاه سامسونگ تقاضای بازار برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در فصل بعدی یعنی سه‌ماهه اول سال 2021 با توجه به شرایط فصلی با کاهش روبرو می‌شود اما درآمد و سودآوری کسب و کار ارتباطات موبایلی این شرکت با فروش گوشی‌های پرچمدار سری Galaxy S21 و بهبود ترکیب محصولات افزایش خواهد یافت. ارائه محصولات ارزان‌قیمت‌تر نیز به رشد سامسونگ در فصل آینده کمک خواهند کرد.

سامسونگ با امیدواری به بازگشت بازار به دوران پیش از کرونا در سال 2021 با بهبود تدریجی در اقتصاد و بسط هرچه بیشتر بازارهای 5G از قصد خود برای استحکام رهبری در بخش پیشرفته بازار از طریق سری گلکسی S21 و گسترش خانواده گوشی‌های تاشو از جمله دو سری Z Fold و Z Flip سخن می‌گوید. گسترش 5G به گوشی‌های ارزان‌قیمت، ارائه بیشتر تبلت‌ها و افزایش محصولات پوشیدنی از دیگر سیاست‌های اعلام شده سامسونگ برای سال آینده در این زیر مجموعه به حساب می‌آیند.

نیمه‌هادی‌ها و پنل‌ نمایشگر

بخش راه‌کارهای ابزاری یا Device Solutions در مجموعه سامسونگ از دو قسمت نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors و پنل‌ نمایشگر یا DP تشکیل شده است. کسب و کار نیمه‌هادی‌های سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال 2020 به درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 18.18 و 3.85 تریلیون وان دست پیدا کرده که در مقایسه با سال گذشته و درآمد و سود عملیاتی 16.79 و 3.45 تریلیون وانی با افزایش روبرو شده‌اند. به‌گفته سامسونگ تقاضای کلی برای کسب و کار حافظه در این زیر مجموعه به‌لطف تقاضای بالا در گوشی‌های موبایل کاملا قدرتمند بوده و شرایط استوار دیتاسنترها و کامپیوترهای شخصی نیز به استحکام این بخش کمک فراوانی کرده است. عایدی این بخش البته به‌دلیل تضعیف دلار و هزینه‌های اولیه مرتبط با برپاسازی خط تولید محصولات جدید با کاهش روبرو شده است.

در بخش حافظه‌های DRAM به‌گفته سامسونگ با توجه به ارائه محصولات جدید از سوی مشتریان با تقاضای قدرتمندی روبرو می‌شویم و تقاضا برای کامپیوترهای سِرور با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌های پردازش ابری در دیتا سنترها نیز قدرتمند و استوار ارزیابی می‌شود. بخش کامپیوترهای شخصی به‌لطف کروم‌بوک‌ها و نوت‌بوک‌های گیمینگ تقاضای قدرتمندی را ارائه می‌کنند و تقاضا برای گرافیک نیز با ارائه GPUهای جدید و کنسول‌های گیمینگ افزایش یافته است.

در بخش حافظه‌های NAND تقاضا در سمت گوشی‌های هوشمند با افزایش تقاضا از سوی مشتریان چینی استوار و قدرتمند بوده اما تقاضای این نوع از حافظه در سِرورها به‌گفته سامسونگ با «تغییرات انبارداری از سوی سازندگان عمده»، تضعیف شده‌ است. در سمت کاربران با ادامه ترند بازگشت به کار از خانه،‌ تقاضای SSD برای نوت‌بوک‌ها پایین‌رده تا میان‌رده قدرتمند بوده و تقاضا برای کنسول‌های بازی جدید نیز به این روند مثبت دامن زده است.

بخش کسب و کار ساخت نیمه‌رساناها (The Foundry Business) با تقاضای بالا برای چیپ‌های 5G و سنسورهای تصویری و افزایش تقاضا برای چیپ‌های پردازشی پیشرفته با درآمد رکوردشکنی برای این سه‌ماهه روبرو شده اما همچنان به‌دلیل تأثیر منفی تبدیل نرخ ارزهای خارجی با کاهش در عایدی این قسمت روبرو می‌شویم. سامسونگ با نگاهی به آینده از قصد خود برای ساخت نسل دوم محصولات موبایلی 5 نانومتری و نسل اول 4 نانومتری‌ها برای ایجاد برتری و حفظ رقابت در این صنعت سخن گفته است.

کسب و کار پنل‌های تصویری یا DP سامسونگ در این سه‌ماهه به درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 9.96 و 1.75 تریلیون وان دست پیدا کرده که سامسونگ از آن به‌لطف ادامه ترمیم تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌ها در جریان بهبود اقتصادی در نیمه دوم سال 2020 به‌عنوان بالاترین میزان عایدی فصلی این زیر مجموعه یاد می‌کند. رشد درآمدزایی نمایشگرهای موبایل، کاهش درآمد از سمت نمایشگرهای بزرگ و افزایش متوسط قیمت تلویزیون‌ها و پنل‌های تصویری از جمله دیگر موارد اشاره شده سامسونگ در این قسمت به‌حساب می‌آیند. پیش‌بینی سامسونگ از سه‌ماهه اول سال 2021 از کاهش تقاضا و در نتیجه آن کاهش درآمد به‌دست آمده از نمایشگرهای موبایل حکایت داشته و از سوی دیگر به افزایش میزان استفاده از پنل‌های OLED برای هماهنگی با ایده تجاری‌سازی 5G اشاره دارد.

اقلام الکترونیکی مصرفی

بخش کالاهای الکترونیکی مصرفی یا The Consumer Electronics Division که متشکل از دو زیر مجموعه نمایشگرهای تصویری (Visual Display) و لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliance) می‌شود در سه‌ماهه چهارم سال 2020 به درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 13.61 و 0.82 تریلیون وان دست پیدا کرده است. درآمد بخش نمایشگرهای تصویری به‌دلیل آنچه سامسونگ «شدت یافتن رقابت در فصل اوج و هزینه‌های در حال افزایش» توصیف شده با کاهش روبرو شده اما از سوی می‌توان به بهتر شدن فروش در این قسمت به‌دلیل تقاضای بالا در بازارهای پیشرفته در بازار آخر سال اشاره کرد.

در بخش لوازم خانگی دیجیتال تقاضای بازار در سه‌ماهه چهارم اندکی با افزایش روبرو شده که سامسونگ آن را به سیاست انبساطی و ترند در خانه یا at-home trend در میانه فراگیری کروناویروس نسبت می‌دهد. پیشنهادهای تشویقی انعطاف‌پذیر در نقطه اوج فصل و فروش محصولات پیشرفته، درآمد این زیر مجموعه را به‌رقمی بالاتر از سال گذشته در هر دو بازار کشورهای پیشرفته و نوظهور از جمله هند و آمریکای لاتین ارتقاء داده است.

منبع : Samsung