گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه اول سال 2021 – افزایش 45 درصدی سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 29 آوریل 2021 (9 اردیبهشت 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 مارچ 2021 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش مجموع درآمد این کمپانی در فاصله زمانی مذکور به 65.39 تریلیون وان بالغ می‌شود که نسبت به سه‌ماهه قبلی با 6 درصد افزایش روبرو شده و درآمدی رکوردشکن برای سه‌ماهه‌های اول به حساب می‌آید. درآمد سامسونگ در سال گذشته در سایه سنگین کروناویروس تنها 55.33 تریلیون وان اعلام شد که نسبت به سه‌ماهه پیش از آن 7.6 درصد کاهش داشت. سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه اول سال 2021 نیز با رسیدن به 9.38 تریلیون وان با 4 درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه پیشین روبرو شده است.

ازدیگر سو سود عملیاتی سامسونگ در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایشی بیش از 45 درصدی را نشان می‌دهد که سامسونگ آن را به فروش استوار گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی مصرفی مرتبط دانسته است. در سوی مقابل عایدی سامسونگ از بخش نیمه‌هادی‌ها و نمایشگرها با کاهش روبرو شده که این کاهش از سوی اسمارت‌فون‌ها و لوازم الکترونیکی مصرفی به‌خوبی جبران شده است. کاهش فصلی عایدی کسب و کار نیمه‌هادی‌ها با وجود عرضه استوار حافظه به گفته سامسونگ به تخریب پروسه تولید در کارخانه آستین تگزاس از یک سو و روند کاهش قیمت حافظه‌های NAND از سوی دیگر مرتبط بوده و همچنین هزینه‌های اولیه برپایی خطوط تولید جدید با مهاجرت به یک معماری گره پیشرفته نیز بر این نتیجه تأثیرگذار بوده است.

در ادامه جزئیات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را در فصل اخیر مرور می‌کنیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IT & Mobile Communication)

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه شرکت سامسونگ که گوشی‌های هوشمند آن را نیز در بر می‌گیرد در این سه‌ماهه به درآمد 29.21 تریلیون وان دست پیدا کرده و سود عملیاتی آن نیز 4.39 تریلیون وان اعلام شده است برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که سامسونگ در زمان مشابه در سال گذشته به‌درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 26 و 2.65 تریلیون وان دست پیدا کرده بود و بدین‌ترتیب شرایط کاملا مثبت این مجموعه از روی اعداد و ارقام نیز مشهود به نظر می‌رسد. به گفته سامسونگ با وجود آن‌که تقاضای بازار نسبت به سه‌ماهه قبلی به‌دلیل شرایط فصلی ضعیف روند کاهش دارد اما تقاضای کلی برای محصولات شرکت در این بخش نسبت به سال قبل که بازار با تأثیرات کروناویروس روبرو بود در حال بهبودی است.

Samsung Galaxy A52 5G

زیربنای شرایط مثبت این بخش از نگاه سامسونگ به عملکرد مثبت سری S21 و گوشی‌های میانی گلکسی A تعلق دارد و در این میان دیگر دیوایس‌های اکوسیستم سامسونگ از جمله تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی و پوشیدنی‌ها نیز در رشد سودآوری این قسمت نقش ایفا کرده‌اند. پیش‌بینی سامسونگ برای سه‌ماهه آینده به افزایش فروش گوشی‌های جدید سری گلکسی A از جمله A72 و A52 تعلق دارد و این شرایط برای تبلت‌ها، پوشیدنی‌ها و کامپیوترهای گلکسی Book نیز تکرار می‌شود. از سوی دیگر کم شدن تأثیر جدید بودن محصولات برای مدل‌های پرچمدار و کمبود عرضه قطعات احتمالا به کاهش درآمد فصلی کسب و کار ارتباطات همراه خواهد انجامید.

نیمه‌هادی‌ها و پنل‌ نمایشگر

بخش راه‌کارهای ابزاری یا Device Solutions در مجموعه سامسونگ از دو قسمت نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors و پنل‌ نمایشگر یا DP تشکیل شده است. کسب و کار نیمه‌هادی‌های سامسونگ در این نوبت به درآمد 19.01 تریلیون وان دست پیدا کرده و سود عملیاتی آن نیز به 3.37 تریلیون وان رسیده است. درآمد سامسونگ در این قسمت در سال گذشته به 17.64 تریلیون وان رسید اما با کسب سود 3.99 تریلیون وانی شرایط بهتری نسبت به امسال داشته است. سامسونگ کاهش سودآوری این قسمت را با وجود تقاضای مناسب از سوی سرورها و محصولات موبایلی، به روند رو به پایین قیمت حافظه‌های NAND و هزینه‌های اولیه مرتبط با ایجاد خطوط تولید جدید مرتبط می‌داند.

در زیرمجموعه حافظه‌های DRAM تقاضا در بخش موبایل با وجود شرایط ضعیف فصلی به‌دلیل عرضه مدل‌های جدید از سوی سازندگان و مشتریان بزرگ سامسونگ و افزایش نفوذ گوشی‌های هوشمند 5G بسیار قدرتمند بوده است و در بخش PC نیز با توجه به روتین شدن فعالیت‌های آنلاین برای مشتریان جهانی با روند مثبتی روبرو می‌شویم.

در زیر مجموعه حافظه‌های NAND تقاضا از بخش موبایل با تکیه بر فروش قدرتمند گوشی‌های هوشمند همچنان در سطح بسیار بالایی به‌سر می‌برد و حافظه‌های SSD سرورها نیز با تقاضای بیشتری نسبت به سه‌ماهه قبلی روبرو شده‌اند. سامسونگ برای سه‌ماهه دوم، بهبود چشمگیر عایدی به‌سبب شرایط مطلوب کسب و کار را پیش‌بینی می‌کند که علت اصلی آن را باید در تقاضای قوی در تمامی زیر مجموعه‌ها دانست.

درآمد و سود عملیاتی دومین زیر مجموعه این قسمت یعنی کسب و کار پنل‌های نمایشگر (Display Panel Business) به‌ترتیب به 6.92 و 0.36 تریلیون وان رسیده که هر دو نسبت به سه‌ماهه قبلی با کاهش روبرو شده‌اند. سامسونگ کاهش درآمد از بخش نمایشگرهای موبایلی را جدا از شرایط ضعیف فصلی به کمبود چیپ مرتبط می‌داند که بر تولیدات مشتریان اصلی سامسونگ تأثیر مشخصی برجای گذاشته است. عایدی این مجموعه البته نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افزایش روبرو شده که در نتیجه گسترش پذیرش نمایشگرهای OLED از پرچمداران تا گوشی‌های رده پایین رخ داده است. پیش‌بینی سامسونگ برای سه‌ماهه دوم کاهش تقاضا برای نمایشگرهای موبایلی نسبت به فصل قبلی‌ست جایی‌که مشتریان نهایی احتمالا خرید خود را به ماه‌های بعدی در سال موکول خواهند کرد.

اقلام الکترونیکی مصرفی

بخش کالاهای الکترونیکی مصرفی یا The Consumer Electronics Division که از دو زیر مجموعه نمایشگرهای تصویری (Visual Display) و لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliance) متشکل می‌شود در این نوبت به درآمد جالب توجه 12.99 تریلیون وان و سود عملیاتی 1.12 تریلیون وان دست پیدا کرده که در مقایسه با درآمد 10.3 و سود عملیاتی 0.45 تریلیون وانی زمان مشابه سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو شده‌اند.

تقاضا برای تلویزیون‌های سامسونگ نسبت به سه‌ماهه قبل پس از رسیدن به قله بزرگی در پایان سال با کاهش روبرو شده اما نسبت به سال قبل در چنین روزی افزایش مشخصی را به‌دلیل ثبات تقاضا در بازارهای پیشرفته تجربه کرده است. پیش‌بینی سامسونگ برای سه‌ماهه دوم به افزایش سالیانه تقاضا برای تلویزیون تعلق دارد؛ امری‌که برگزاری رویدادهای مهم ورزشی از جمله UEFA Euro 2020 و بازی‌های المپیک تابستانی در آن بی‌تأثیر نخواهند بود. البته ادامه حضور کروناویروس با موج‌های تازه در سرتاسر جهان همچنان تهدیدی در این زمینه برای لاک‌دان‌های جدید به حساب می‌آید.

سامسونگ در بخش لوازم خانگی دیجیتال از تصمیم خود برای تمرکز بر گسترش جهانی خط تولید محصولات Bespoke و استحکام قابلیت‌های فروش آنلاین و B2B سخن می‌گوید و در عین حال ادامه تردیدها در این حوزه را یادآور می‌شود.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا