بررسی مقاومت پوشش سرامیکی صفحه‌نمایش آیفون 12 در برابر خراشیدگی و افتادن روی سطح

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کورنینگ Corning ، سپر سرامیکی Ceramic Shield ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : چند روزی بیشتر از ورود سری آیفون‌های 12 به بازار نگذشته اما نقد و بررسی این محصولات فضای مجازی را پر کرده است. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این سری از آیفون‌ها، پوشش نمایشگر آنهاست که از آن با نام Ceramic Shield یا سپر سرامیکی یاد می‌شود. مثل شیشه‌های معروف گوریلا گلس، Ceramic Shield نیز ساخت کمپانی کورنینگ بوده و طبق ادعای اپل، محکم‌ترین پوششی که تاکنون در ساخت گوشی‌های هوشمند استفاده شده است. همان طور که از اسم آن پیداست، در ساخت این پوشش از کریستال‌های سرامیک کمک گرفته شده و همین نکته است که آن را از شیشه‌های مقاوم دیگر متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی جنس این پوشش و تست‌های انجام شده روی آن می‌پردازیم.

اپل راز مقاومت پوشش محافظ نمایشگر آیفون 12 را در نام آن به مخاطب شناسانده و آن چیزی نیست جز کریستال های سرامیک. این نانو-کریستال‌های سرامیکی کوچک، با بهره‌گیری از پروسه بلورسازی با دمای بالا، در بستر شیشه تعبیه می‌شوند. ساختار به‌هم‌پیوسته این کریستال‌ها می‌تواند مانع ترک برداشتن یا لب‌پریده شدن شیشه شود. نکته دیگری که شرکت سازنده برای مستحکم‌تر کردن شیشه از آن استفاده نموده، "تبادل یونی" است (به ویژه افزایش اندازه یون‌ها به منظور ایجاد ساختار محکم‌تر). به گفته کورنینگ، این امر موجب دوام شیشه در مواجهه با آسیب‌ها شده و خراشیدگی‌ها را کاهش می‌دهد. طبق ادعای اپل، مقاومت Ceramic Shield در برابر افتادن روی سطح سخت، 4 برابر بیشتر از مقاومت شیشه نمایشگر در مدل‌های قبلی آیفون است.

لازم به ذکر است که سرامیک مثل شیشه معمولی، شفاف نیست. نمونه‌های استفاده از سرامیک در صنعت اسمارت‌فون را قبلا در پشت گوشی‌هایی مثل Mi Mix 2 (محصول شیائومی) و Galaxy S10 Plus (محصول سامسونگ) دیده‌ایم. با توجه به ساختار غیرشفاف سرامیک، این ماده کمتر در ساخت شیشه نمایشگر استفاده شده است. اما در Ceramic Shield، کریستال‌های سرامیک حتی از طول موج نور نیز کوچک‌ترند و همین امر شفافیت بالایی به Ceramic Shield بخشیده و آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پوشش نمایشگر در آیفون 12 مبدل کرده است.

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، این است که Ceramic Shield فقط نمایشگر آیفون‌های سری 12 را پوشش داده و در پشت این گوشی‌ها از همان شیشه‌ای استفاده شده که در آیفون‌های سری 11 به کار گرفته شده بود (هر دو شیشه ساخت شرکت کورنینگ هستند). نکته مهم دیگر آن است که جدای از جنس شیشه، فاکتور دیگری که در مقاومت شیشه نمایشگر در برابر افتادن مؤثر است، نحوه طراحی گوشی است. برخلاف طراحی خمیده شیشه نمایشگر در آیفون‌های قبلی (که بیشتر، شیشه را بی‌حفاظ می‌گذاشت)، پوشش سرامیکی در آیفون 12 با فریم فلزی این گوشی کاملا تراز است. به گفته اپل، همین طراحی متفاوت باعث شده تا شیشه‌های عقب و جلوی آیفون‌های 12 تا دو برابر محکم‌تر از مدل‌های پیشین باشند.

در هر 4 مدل از آیفون‌های جدید (آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو و آیفون 12 مکس) شاهد حضور پوشش Ceramic Shield در جلو و شیشه در عقب هستیم. با این تفاوت که در مدل‌های پرو، فریم فلزی از جنس استیل بوده و در دو مدل دیگر این فریم از آلومینیوم تشکیل شده است. با توجه به اینکه فعلا در حال و هوای عرضه سری آیفون‌های 12 قرار داریم و بحث این گوشی‌ها بسیار داغ است، بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان، تست‌های مختلفی روی آیفون‌های جدید پیاده کرده‌اند. از بهترین و معتبرترین این موارد می‌توان به تست‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان سایت CNET اشاره کرد که به دو جنبه مقاومت در برابر خراشیدگی و مقاومت در برابر رها شدن روی سطح سخت می‌پردازد. تمام تست‌ها روی آیفون 12 در رنگ‌های آبی و سبز انجام شده است.

در ادامه به نتایج تست‌های مذکور می‌پردازیم:

تست‌های خراشیدگی

در اولین تست، آیفون 12 در یک کیف آرایش حاوی چند کلید، سکه و خودکار فلزی قرار داده و به مدت 30 ثانیه به شدت کیف تکان داده شد. پس از پاک کردن آیفون با یک تکه پارچه، کوچک‌ترین اثری از خط و خش روی شیشه‌های جلو و عقب و همچنین فریم فلزی مشاهده نشد. تست دوم شامل جلو و عقب کشیدن نمایشگر آیفون 12 روی یک کاشی سرامیکی بافت‌دار به تعداد 10 مرتبه بود. پس از این کار، کمی از ذرات کاشی روی شیشه نمایشگر باقی ماند، اما پس از پاک کردن این ذرات با پارچه، هیچ خط و خشی روی نمایشگر دیده نشد.

همین آزمایش با شیشه سرامیکی پشت آیفون 12 نیز انجام شد. این بار هم شیشه پشتی آسیب ندید، ولی کمی از رنگ متالیکِ فریم دوربین پایینی ساییده شد، که البته این مورد چندان جلب توجه نمی‌کرد و خود لنز‌ها هیچ آسیبی ندیدند.

تست سوم خراشیدگی به مراتب سخت‌تر بود و شامل کشیدن سنباده (با درجه زبری 80) روی هر دو طرف آیفون 12 می‌شد. روی هر طرف 10 مرتبه با اعمال کمی فشار، سنباده کشیده شد (معادل کشیده شدن گوشی روی سطح پیاده‌رو). این بار روی هر دو طرف آیفون خط و خش بر جای ماند که البته آسیب‌دیدگی شیشه نمایشگر – با خطوط افقی در وسط آن – بیشتر بود. تعدادی از این خطوط به قدری عمیق بودند که با ناخن انگشت، به‌راحتی حس می‌شدند. در تست سوم، شیشه سرامیکی پشت آیفون 12 کمتر آسیب دید که این امر را می توان به برآمدگی ماژول دوربین نیز نسبت داد. البته رنگ متالیک فریم لنزها بیش از تست دوم کنده شد، اما خود لنزها همچنان سالم ماندند.

تست‌های افتادن روی سطح سخت

یکی از حالاتی که در آن احتمال افتادن گوشی از دست شما روی سطح سخت زیاد است، زمانی‌ست که گوشی را در جیب گذاشته و یا در حال درآوردن گوشی از جیب هستید. به همین دلیل، در نخستین تست افتادن، آیفون 12 در حالی که نمایشگر گوشی رو به پیاده‌رو گرفته شده بود، از فاصله 90 سانتی‌متری (فاصله تقریبی کمر انسان بالغ تا سطح زمین) روی سطح پیاده‌رو رها شد (اما پس از رها شدن، گوشی زاویه برداشت و به جای اینکه از سمت نمایشگر به زمین برخورد کند، قسمت بالایی و سپس قسمت پایینی گوشی به سطح پیاده‌رو برخورد کرد). در این تست، تنها چند فرورفتگی در فریم آلومینیومی لبه‌ها ایجاد شد، که البته چندان جدی نبود. تکرار این تست با برخورد پشت گوشی به زمین به ایجاد تَرَک در این قسمت ایجاد شد. سقوط از ارتفاع 180 سانتی‌متری به ایجاد تو رفتگی در گوشه سمت چپ بالای دستگاه منجر شده و در ارتفاع حدود 275 سانتی‌متری نیز این تو رفتگی عمیق‌تر شد.

نتیجه‌گیری

نتایج تست‌های مشابه دیگر (از جمله تست‌های Allstate Protection Plans و JerryRig) نیز حاکی از آن است که شیشه سرامیکی جدید موسوم به Ceramic Shield از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. البته با توجه به اینکه این قبیل تست‌ها جنبه علمی ندارند، نمی‌توان با قاطعیت نتیجه گرفت که آیفون 12 محکم‌ترین شیشه نمایشگر در بین سایر اسمارت‌فون‌ها را داراست. اما می‌توان اذعان کرد که این شیشه واقعا مقاوم بوده و به‌سختی ترک یا خط و خش برمی‌دارد. البته، علی‌رغم این استحکام بالا، توصیه کارشناسان و حتی خود اپل، استفاده از قاب ضربه‌گیر و محافظ صفحه است. زیرا تعویض شیشه جلو یا عقب آیفون‌های سری 12 می‌تواند بین 279 تا 549 دلار برای کاربر هزینه بردارد.

Ceramic Shield یا Victus؟

اگر اخبار دنیای فناوری را دنبال کرده باشید، احتمالا در جریان هستید که کمپانی کورنینگ حدود 3 ماه پیش از یک شیشه مقاوم جدید به نام Victus رونمایی کرد. حال، ممکن است این سؤال به ذهن خطور کند که Ceramic Shield چه تفاوتی با Victus دارد؟ مهم‌ترین تفاوت آن است که Victus شیشه‌ای‌ست که از جنس آلومینیوم سیلیکات ساخته شده، در حالی که Ceramic Shield در واقع سرامیک شیشه‌ای است. شیشه آلومینیوم-سیلیکات به داشتن وزن کم، مقاومت بالا در برابر خط و خش و استحکام بالا شهرت داشته و برای استفاده به عنوان محافظ نمایشگر، گزینه مناسبی است. مقاومت در برابر دمای بالا و تخریب شیمیایی نیز از دیگر ویژگی‌های Victus به شمار می‌روند که البته این دو مورد آخر ارتباط چندانی به گوشی‌های موبایل پیدا نمی‌کنند.

شیشه Victus می‌تواند فشار ناشی از رها شدن گوشی از فاصله 2 متری روی سطح سخت را تاب بیاورد. طبق ادعای کورنینگ، مقاومت این شیشه در برابر خراشیدگی، در مقایسه با گوریلا گلس 6 تا دو برابر و نسبت به سایر رقبای آلومینیوم سیلیکاتی تا چهار برابر افزایش یافته است. همه این توانایی‌ها در حالی به Victus اضافه شده که ضخامت این شیشه نسبت به نسل های قبل از آن تغییری نکرده است. کورنینگ از بیان تفاوت‌های Victus و Ceramic Shield در زمینه استحکام و مقاومت در برابر خراشیدگی، خودداری و به گفتن این جمله بسنده نموده که «گوریلا گلس Victus محکم‌ترین گوریلا گلسی‌ست که ما تا کنون ساخته‌ایم.» در هر حال، بدون مقایسه مستقیم بین Victus و Ceramic Shield نمی‌توان گفت کدام‌یک عملکرد بهتری دارد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا