گزارش Counterpoint از چشم‌انداز روشن فیچرفون‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/12/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، فیچرفون ، کانترپوینت Counterpoint ، نسل چهارم 4G

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتیCounterpoint  در 18 فوریه 2019 (29 بهمن 1397) با انتشار یک مقاله تحلیلی، به بررسی وضعیت کنونی و چشم‌انداز بازار "فیچرفون‌های هوشمند" پرداخت. قبل از هرچیز، شاید بپرسید منظور از فیچرفون‌های هوشمند چیست؟ فیچرفون هوشمند در واقع دیوایسی‌ست که در در طراحی و شکل ظاهری شبیه فیچرفون‌های معمولی‌ست، با این تفاوت که تجهیز آن به چیپ‌ست و سیستم‌عامل باعث شده، تا حدی بتواند برخی کارکردهای اسمارت‌فون – مثل سرعت بالای اینترنت و اکوسیستمی برای اپلیکیشن و خدمات – را پیاده‌سازی کند. فیچرفون‌های هوشمند گزینه‌ای ایده‌آل برای پیوند زدن فیچرفون به اسمارت‌فون بوده و موانع دسترسی به دنیای دیجیتال را کاهش می‌دهند. 

counterpoint smart feature phones report

طبق گزارش Counterpoint، انتظار می‌رود فروش جهانی فیچرفون‌های هوشمند ظرف سه سال آینده به حدود 370 میلیون دستگاه برسد. در نتیجه، امکان استفاده از اینترنت با سرعت بالا، اپلیکیشن‌ها و خدمات برای گروه جدیدی از مشتریان فراهم شده و به این ترتیب، انبوهی از فرصت‌های کسب‌وکار و درآمدزایی در سرتاسر زنجیره ارزش موبایل، پدید خواهد آمد. 

به گفته نیل شاه (Neil Shah)، مدیر تحقیقاتی Counterpoint، فرصت درآمدزایی حاصل از افزایش فروش فیچرفون‌های هوشمند تا سه سال آینده، چیزی حدود 28 میلیارد دلار برآورد می‌شود، زیرا بازار این پتانسیل را دارد تا تعداد کاربران فیچرفون‌های هوشمند تا پایان سال 2021 را به بیش از 300 میلیون کاربر برساند. جالب است بدانید سهم بخش نرم‌افزار و خدمات از این درآمد، 71 درصد (یا به عبارتی 20 میلیارد دلار) تخمین زده شده است؛ درآمدی که به گفته کارشناسان Counterpoint، نه در درازمدت، بلکه در دوره‌ای نه چندان طولانی محقق خواهد شد. 

شکی نیست که گرایش افراد برای مهاجرت به اسمارت‌فون بسیار شدید است، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم، کاربرانی که برای نخستین بار می‌خواهند فیچرفون را کنار بگذارند و در عین حال از سواد تکنولوژیک بالایی نیز برخوردار نیستند، ترجیح می‌دهند تا دیوایس هوشمندشان همان شکل ظاهری و رابط کاربری قدیمی را داشته باشد. لازم به ذکر است، در بسیاری از کشورهای آفریقا و همچنین هندوستان، نرخ باسوادی زیر 70 درصد باقی مانده است. در چنین کشورهایی، حرکت به سمت اسمارت‌فون با دشواری انجام شده و به همین دلیل است که در حال حاضر 2 میلیارد نفر در سراسر دنیا هنوز به شکل فعالی از فیچرفون استفاده می‌کنند. این همان فضایی‌ست که فیچرفون‌های هوشمند می‌توانند به آن ورود کنند.  

counterpoint smart feature phones report

فرصت‌های درآمدزیادی در بازار جهانی فیچرفون‌های هوشمند به میلیارد دلار

به گفته تارون پاثاک (Tarun Pathak)، از مدیران Counterpoint، تقاضا برای خرید فیچرفون‌های هوشمند در سال 2018 حدود 252 درصد نسبت به سال 2017 رشد کرده است. البته با توجه به تعداد کم کاربران این گوشی‌ها، در حال حاضر تنها 16 درصد از کل فیچرفون‌های دنیا از نوع فیچرفون هوشمند هستند. پس از هند – که بیشترین میزان تقاضا برای فیچرفون‌های هوشمند را داراست – بازارهای بزرگ دیگری، از جمله آمریکا، انگلیس، جنوب شرق آسیا و آفریقا، نیز در فروش جهانی این دیوایس‌ها نقش پررنگی داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021، بیش از نیمی از فیچرفون‌های عرضه‌شده در دنیا از نوع فیچرفون هوشمند باشد. 

یکی از کمپانی‌های کلیدی – که بخش مهمی از رشد فیچرفون‌های هوشمند را پیش می‌برد – کمپانی KaiOS است. KaiOS یک پلتفرم نرم‌افزاری‌ست که علاوه بر اینکه امکان پشتیبانی گوشی از شبکه‌های 3G و 4G را فراهم می‌کند، اکوسیستمی‌ست که اپلیکیشن‌ها و خدمات متنوعی بر بستر آن اجرا می‌شوند. طی یک سال و نیم گذشته، هشت دیوایس مجهز به سیستم‌عامل KaiOS وارد بازار شده‌ و چندین مدل نیز در سه‌ماهه نخست سال 2019 عرضه خواهند شد. آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا، جنوب‌شرق آسیا و هند، بازارهای هدف این محصولات بوده‌اند. 

counterpoint smart feature phones report

اما اگر بخواهیم به سازندگان فیچرفون‌های هوشمند اشاره کنیم، مطمئنا Reliance Jio یکی از آنها خواهد بود. طبق گزارش Counterpoint، کمپانی هندی Reliance Jio از جمله شرکت‌هایی به شمار می‌رود که به سرعت فرصت را غنیمت شمرده و در نتیجه همکاری با KaiOS، ده‌ها میلیون کاربر گوشی‌های فیچرفون 2G را به استفاده از فیچرفون‌های هوشمند خود – که از ارتباطات 4G بهره‌مندند – ترغیب کرده است. جالب است بدانید گوشی Jio Phone، یک فیچرفون هوشمند محبوب (مجهز به KaiOS) است که از حیث پشتیبانی از VoLTE در دنیا یکه‌تازی می‌کند. این گوشی که در ابتدا با قیمت تنها 20 دلار وارد بازار شد، در حال حاضر نمونه‌ای مثال‌زدنی برای گزاره ارزش فیچرفون‌های هوشمند در سراسر جهان به شمار می‌رود. گفتنی‌ست، کمپانی Reliance Jio از اواخر سال 2017 تاکنون، بیش از 100 میلیون مشترک را به جمع مشتریان خود اضافه کرده که در این میان، حدود نیمی از این افراد، فیچرفون‌ هوشمندی را خریداری کرده‌اند که به سیستم‌عامل KaiOS و شبکه ارتباطی 4G مجهز بوده است. 

Jio Phone 4G

Jio Phone 4G

از رشد فیچرفون‌های هوشمند، هیچ‌کس به اندازه اپراتورهای شبکه سود نمی‌برد. مشتریان کنونی 2G، می‌توانند به شبکه 4G (که بازدهی بیشتری هم دارد) انتقال داده شوند. به دنبال این کار، اپراتورهای شبکه می‌توانند با آزادسازی طیف 2G، آن را برای ارتباطات 4G، 5G و همچنین شبکه‌های اینترنت اشیاء LPWA (شبکه گسترده کم‌توان) آماده کنند. ناگفته نماند، با مهاجرت کاربران به شبکه 4G، تبادل صوت و داده بیشتر شده و لذا اپراتورها می‌توانند متوسط درآمد خود از هر کاربر (ARPU) را افزایش دهند. 

به گفته وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر تحقیقاتی Counterpoint، احتمالا مهم‌ترین فایده روی آوردن کاربران به فیچرفون‌های هوشمند برای اپراتورها آن است که فرصتی فراهم می‌شود تا به وسیله آن، بتوان استقبال از تکنولوژی‌های پربازده‌تر را سرعت بخشید، آن هم از طریق کاربرانی در شبکه‌های 4G و 5G که به مراتب نسبت به کاربران شبکه‌های 2G و 3G کم‌هزینه‌تر است. از سویی، اپراتورها این پتانسیل را دارند که با درآمدزایی از راه تبادل صوت و داده، متوسط درآمد به ازای هر کاربر 4G را افزایش دهند. این امر به اپراتورها کمک می‌کند تا بتوانند هزینه‌های خرید تجهیزات 4G و پیاده‌سازی آن را جبران نمایند. مجموع درآمد حاصل از سرویس‌های ارتباطی بین سال‌های 2019 تا 2021، حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده شده است. 

منبع : Counterpoint


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا