Counterpoint: رشد 18 درصدی اسمارت‌فون‌های پیشرفته

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در روز دوشنبه 28 ژانویه 2019 (8 بهمن 1397) به طور خاص، به بررسی بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سال 2018 پرداخت. طبق این گزارش، علی‌رغم افت 3 درصدی بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2018، بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته (که از لحاظ قیمت در رده 400 دلار و بالاتر قرار می‌گیرند) در همین سال 18 درصد رشد داشته و به این ترتیب سریع‌ترین رشد را در بین سایر رده‌های بازار از آن خود کرده است. داده‌های گزارش اخیر حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان حاضرند برای خرید اسمارت‌فون مورد نظرشان هزینه بیشتری بپردازند، اما در عین حال دوست دارند گوشی خود را برای مدت زمان بیشتری نگه دارند.

Apple iPhone XS

Apple iPhone XR

کارشناسان مؤسسه Counterpoint، گوشی‌های هوشمند را از لحاظ قیمت به 3 دسته تقسیم می‌کنند:

- گوشی‌های ارزان‌قیمت یا budget (زیر 200 دلار)

- گوشی‌های میان‌رده یا midrange (بین 200 تا 400 دلار)

- گوشی‌های پیشرفته یا premium (بالای 400 دلار)

توجه داشته باشید که این تقسیم‌بندی بر اساس قیمت عمده‌فروشی اسمارت‌فون‌ها صورت گرفته، نه قیمت خرده‌فروشی آنها. با این اوصاف، رشد 18 درصدی یادشده به تمام اسمارت‌فون‌هایی اطلاق می‌شود که قیمت عمده‌فروشی آنها بیش از 400 دلار باشد. نمودار زیر داده‌های گزارش را به شکل واضح‌تری نشان می‌دهد:

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report 2018

میزان رشد گوشی‌های هوشمند براساس قیمت در سال 2018

برای تحلیل بهتر، Counterpoint رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته را نیز مجددا به 3 زیرمجموعه تقسیم می‌کند:

- گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (بین 400 تا 600 دلار)

- گوشی‌های پیشرفته استاندارد (بین 600 تا 800 دلار)

- گوشی‌های فوق‌پیشرفته (بالای 800 دلار)

به گفته تام کانگ (Tom Kang)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه Counterpoint، در رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته، گوشی‌های با قیمت بالای 800 دلار سریع‌ترین رشد را داشته‌اند. جالب است بدانید در سال 2017، این دسته از گوشی‌ها تنها 8 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته را تشکیل می‌دادند، اما از زمان عرضه آیفون X در اواخر سال 2017، قیمت‌های این رده به یک‌باره با جهش مواجه شدند. به همین دلیل است که در رده گوشی‌های فوق‌پیشرفته، اپل پیشتاز بوده و به‌تنهایی 80 درصد از گوشی‌های با قیمت بالای 800 دلار را در سال گذشته میلادی وارد بازار کرده است.

شکی نیست که قیمت بالای آیفون‌ X، آیفون XS و آیفون XS Max چنین نتیجه‌ای را برای اپل رقم زده است. 20 درصد بقیه گوشی‌های بالای 800 دلار در سال 2018 عمدتا به Galaxy Note9 (محصول سامسونگ) مربوط می‌شود. البته برخی گوشی‌های دیگر – مثل Pixel 3 XL (محصول گوگل) – را نیز نباید فراموش کرد. البته به گفته تام کانگ، سایر برندها به تأسی از اپل و جهشی که این شرکت در قیمت‌ها به وجود آورده بود، متوسط قیمت پرچمدارهای خود را افزایش دادند.

اگر مجموع رده گوشی‌های پیشرفته (بالای 400 دلار) را در نظر بگیریم، باید گفت اپل 51 درصد از این بازار را در اختیار داشته و بعد از آن، سامسونگ حدود 22 درصد و هواوی 10 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. 17 درصد باقی‌مانده مربوط به گوشی‌های پیشرفته برندهایی مثل شیائومی، Vivo ،Oppo و وان‌پلاس است. ناگفته نماند، برند وان‌پلاس در رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (بین 400 تا 600 دلار) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درست است که اپل در رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه هم حرف اول را می‌زند، اما موفقیت وان‌پلاس در سراسر دنیا – به ویژه در بازار هند – موجب شده تا این برند چینی سریع‌ترین رشد را در رده گوشی‌های پیشرفته داشته باشد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report 2018

سهم بازار دسته بالاتر گوشی‌های هوشمند از 800  دلار در رده پیشرفته از سه‌ماهه سوم 2017 تا نوامبر 2018

بعد از این همه تقسیم‌بندی و بررسی، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ طبق تحلیل بخش "لنز مصرف‌کنندگان" در مؤسسه Counterpoint، در حال حاضر کاربران حاضرند برای خرید یک اسمارت‌فون پول بیشتری بپردازند. به همین دلیل است که امروزه شاهد آن هستیم که قیمت خرده‌فروشی برخی دیوایس‌ها به مرز 1000 دلار و حتی بالاتر هم رسیده است. البته افت 3 درصدی در مجموع بازار گوشی‌های هوشمند، به این معناست که مردم کمتر از قبل اقدام به خرید گوشی هوشمند می‌کنند.

به عبارت دیگر، مردم با صرف هزینه زیاد برای خرید یک گوشی گران‌قیمت مشکلی ندارند، اما بر خلاف رویه صنعت در دهه اخیر – که انتظار داشت کاربران هر دو سال یک‌بار اقدام به خرید گوشی نمایند – کاربران ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را با گوشی خود سر کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، صنعت در تلاش است تا به مصرف‌کنندگان کشورهای توسعه‌یافته بقبولاند که رده اسمارت‌فون‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه (با قیمت بین 400 تا 600 دلار)، ارزان‌ترین گزینه آنها برای خرید یک اسمارت‌فون است. به همین دلیل است که آیفون XR با قیمت بالای 700 دلار، مقرون‌به‌صرفه نامیده شده است (پیش‌بینی می‌شود Galaxy S10 نیز به همین شکل قیمت‌گذاری شود). در این میان، گوشی‌های هوشمند در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل هند و چین، عمدتا در دسته‌بندی میان‌رده و با قیمت‌ خرده‌فروشی پایین‌تر از 600 دلار به فروش خواهند رسید. ناگفته نماند، در بازارهای نوظهور (مثل آفریقا)، اکثر اسمارت‌فون‌های عرضه شده، در رده ارزان‌قیمت یا budget قرار می‌گیرند.

در نهایت باید بگوییم که داده‌های گزارش اخیر حاکی از آنند که برنامه‌های صنعت اسمارت‌فون در راستای واداشتن افراد به صرف هزینه بیشتر، به ثمر نشسته است. اگر وضعیت امروزمان را با 5 سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم مقدار پولی که حاضریم اکنون برای خرید گوشی خرج کنیم، به مراتب بیشتر از آن چیزی‌ست که 5 سال قبل مایل بودیم در این راه صرف نماییم. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این استراتژی در درازمدت نیز جواب می‌دهد یا خیر. آمار پایین فروش اپل و سامسونگ، یکی از دو مورد زیر را تأیید می‌کند: یا برنامه نتیجه نداده و یا اینکه برنامه با پشت سر گذاشتن برخی ناملایمات، نتیجه خواهد داد.

وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر پژوهشی مؤسسه Counterpoint Research، بر این باور است که احتمالا گرایش به اسمارت‌فون‌های پیشرفته ادامه خواهد یافت. معرفی گوشی‌های 5G، نمایشگرهای تاشو و محبوبیت رده گوشی‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه در بازارهای نوظهور، رشد بیشتری را در پی خواهد داشت.  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا